12:49

فضای فرهنگی و هنری کشور در آغاز سال جدید همچون دیگر فضاها با شوک ویروس کرونا روبرو و بعد از فرازوفرودهای فراوان ابلاغیه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با پیروی از ستاد ملی مقابله با کرونا به توصیه‌های برگزاری رویدادهای هنری با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی منتهی شد.

به گزارش ایرنا، ۶ ماه نخست سال ۱۳۹۹، تقریبا تمام رویدادهای فرهنگی و هنری به صورت بر خط برگزار شد اما در نیمه دوم سال سیاستگذاران بخش های دولتی تدبیر ادامه جریان عادی رویدادهای فرهنگی و هنری مناسبتی را با رعایت پروتکل های بهداشتی در پیش گرفتند که این پروتکل ها به کاهش میهمان ها در فضاهای سربسته محدود بود.

کرونا را شکست می‌دهیم

در ماه های نخست شیوع ویروس کرونا فضای فرهنگ و هنر تحت تاثیر این همه گیری بود و هنرمندان با فعالیت های شخصی و سازمانی مرتبط با این بحران جهانی در اطلاع رسانی، روحیه بخشی و قدردانی نقش مهمی داشتند.

مسابقه بین المللی ما کرونا را شکست می‌دهیم به همت دانشگاه علوم پزشکی شیراز و نهادهای دیگری مانند؛ مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، بنیاد فرهنگی روایت فتح، اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، برگزار شد.

کرونا موضوع آثار نقاشی

گالری گلستان به منظور ایجاد روحیه در میان کودکان در ایام قرنطینه خانگی که به دلیل شیوع ویروس کرونا صورت گرفته، مسابقه بزرگ نقاشی برای کودکان زیر ۱۰ سال برگزار کرد.

لیلی گلستان به هنرمندان نیز پیشنهاد کرد در ایام خانه نشینی فرصت خلق آثار هنری را از دست ندهند و موضوع کرونا را ایده‌ای برای خلق هنری تعریف کنند تا پس از پایان این روزها، آثار بتواند نماینده روزهای قرنطینه در تاریخ باشد.

کارگاه‌های آنلاین هنری

سالانه‌ هنر معاصر پرسبوک در ایام قرنطینه با برپایی کارگاه‌های آنلاین در راستای هنر محیط زیستی تلاش کرد که هنر را به خانه‌ها ببرد.

پرسبوک سالانه‌ای هنری برای نمایش آثار هنرمندان ایرانی و مقیم خارج در ایران است که در سال ۱۳۸۸ توسط هنرمند کیوریتور ندا درزی پایه‌گذاری شد.

کرونآرت در کاخ گلستان

مجموعه کاخ گلستان با توجه به شرایط شیوع بیماری کرونا و تاثیرگذاری این رخداد، به جهت بهره مندی از خلاقیت هنرمندان و ظرفیت های موجود در تولید آثار هنری مرتبط این احوالات؛ آثاری با استفاده از تصاویر و عکس های تاریخی از شخصیت ها و آثار دوره قاجار را به نمایش گذاشت.

فراخوان بین‌المللی ساخت تندیس سردار شهید حاج قاسم سلیمانی

فراخوان بین‌المللی ساخت تندیس سردار شهید حاج قاسم سلیمانی توسط سازمان زیباسازی شهرداری تهران منتشر شد.

بر اساس این گزارش سازمان زیباسازی شهر تهران از هنرمندان مجسمه‌ساز دعوت کرد با شرکت در این فراخوان بین‌المللی، آثار پیشنهادی خود را به این مجموعه ارسال کنند.

ثبت و نشر تاریخ شفاهی هنرهای سنتی

تفاهم‌نامه همکاری میان فرهنگستان هنر و دانشگاه هنرهای اسلامی‌ـ‌ایرانی استاد فرشچیان برای تهیه و ثبت و انتشار «تاریخ شفاهی هنرهای سنتی ایران» منعقد شد.

این تفاهم‌نامه به‌منظور توسعه همکاری‌های علمی، آموزشی، فرهنگی، هنری و با هدف بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های موجود با موضوع تهیه، ثبت و انتشار تاریخ شفاهی هنرهای سنتی ایران است.

یک نقاش نامزد چهره سال هنر انقلاب

حسن روح‌الامین برای خلق آثاری به مناسبت شهادت حاج قاسم سلیمانی و لشکر فاطمیون و برپایی نمایشگاه با مضامین دینی و تاریخی در پاریس، بروکسل و برلین، به عنوان ۵ نامزد نهایی چهره سال هنر انقلاب انتخاب شد.

عکاسان ایرنا، برندگان برتر چهارمین دوره عکس سال مطبوعاتی ایران

در بخش عکاسی ورزشی احمد معینی جم، در بخش مجموعه عکس خبری محمد مهیمنی از استان گلستان و در بخش تک‌عکس محیط زیست احسان فضلی اصانلو از استان مازندران موفق به کسب عنوان برتر شدند.

مراسم اختتامیه چهارمین دوره اعطای نشان عکس سال مطبوعاتی ایران عصر جمعه ۲۱ شهریور با معرفی برگزیدگان چهارمین دوره نشان عکس سال مطبوعاتی ایران به صورت آنلاین برگزار شد.

غلامحسین امیرخانی میراث ملی زنده بشری

مراسم رونمایی از تندیس و لوح ثبت میراث ملی زنده بشری غلامحسین امیرخانی خوشنویس پیشکسوت و رئیس انجمن خوشنویسان، با حضور سید مجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی ارشاد و جمعی از خوشنویسان مطرح و اهالی هنر، ۲۶ شهریور در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد برگزار شد.

طراحی لوح و بنای یادبود شهدا و ایثارگران

مسابقه طراحی لوح و بنای یادبود شهدا و ایثارگران به ریاست سعید رسولی مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران و دبیری حامد نوری به منظور ارج نهادن به فرهنگ ایثار و شهادت و گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و ایثارگران هشت سال دفاع مقدس به ویژه شهدای راه آهن، برگزار شد.

جشنواره هنرهای تجسمی جوانان

بیست و هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران از ۲۳ تا ۲۷ شهریور ۱۳۹۹ به همت اداره کل هنرهای تجسمی و موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر به دبیری رضوان صادق زاده به صورت آنلاین در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

طراحی تصویرگری لباس عاشورایی

مسابقه زنده طراحی تصویرگری لباس عاشورایی ویژه لباس اجتماع بانوان با حمایت کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور با حضور ۱۰۰ طراح در محل دانشگاه علمی کاربردی جهاد دانشگاهی تهران ۴ برگزار شد.

طراحان بر اساس یکی از المان‌های عاشورایی طراحی لباس اجتماع بانوان را تصویرسازی و سپس آن را به صورت رنگی اجرا کردند.

مجموعه «کاشی‌وکاشان»، در موزه ویکتوریای انگلیس

پنج کاشی از مجموعه «کاشی و کاشان» که سال گذشته در قالب یک کاتالوگ هنری و پژوهشی به وسیله عباس اکبری منتشر شد به موزه ویکتوریا و آلبرت انگلیس راه یافت.

به گفته تکتم فرمانفرمایی مدیر گالری فرمانفرا موزه ویکتوریا آلبرت یکی از مهمترین موزه های تاریخ هنر دنیا در بردارنده آثار مهمی از هنر ایران و به ویژه منطقه کاشان است که در میان آن ها کاشی ها و سفالینه های زرین فام از سده های میانه اسلامی کاشان از شاخص ترین آثار آن محسوب می‌شوند.

۲ معبر در تهران به نام پرویز تناولی و سهراب شهیدثالث

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در پی تصویب مصوبات کمیسیون نامگذاری شورای شهر به ۲۶ تغییر نام و نامگذاری از جمله نامگذاری معبری در منطقه یک تهران به نام استاد پرویز تناولی و معبری در منطقه شش به نام سهراب شهیدثالث رای دادند.

تدوین سند ملی هنرهای تجسمی

نخستین جلسه تدوین سند ملی هنرهای تجسمی با حضور نمایندگان انجمن‌های صنفی هنری برای ارائه دیدگاه‌ها، برگزار شد.

در راستای تدوین سند ملی هنرهای تجسمی کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی در این مرحله به حوزه هنرهای تجسمی پرداخته و جلساتی را با محوریت گفت‌وگو درباره هنرهای تجسمی برگزار کرد. پس از این جلسات مقدمات کارگروهی برای تدوین پیش‌نویس سند هنرهای تجسمی کشور تعیین شد که همه نیازها، مسائل و جنبه های هنرهای تجسمی در آن دیده شود.

سند موسیقی و سند سینما در کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی با نظر کارشناسان و هنرمندان و بخش های تخصصی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تدوین و نهایی شده و در انتظار بررسی در شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

ثبت هنر نگارگری در یونسکو

پرونده هنر نگارگری (مینیاتور) در پانزدهمین کمیته جهانی میراث ناملموس سازمان علمی، آموزشی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو – UNESCO) از سوی ایران به صورت مشترک با کشورهای ترکیه، جمهوری آذربایجان و ازبکستان کمیته جهانی مطرح و پس از بررسی با رای اکثریت آرا و بدون مخالفت به عنوان پانزدهمین میراث ناملموس ایران در فهرست جهانی یونسکو ثبت شد.

دوسالانه ملی سرامیک ایران

یازدهمین دوسالانه ملی سرامیک ایران آبان و آذر ۱۳۹۹ توسط انجمن هنرمندان سفالگر ایران با حمایت اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

پرداختن به درون و کشف روابط بیرونی از مؤلفه‌های مورد توجه در این دوسالانه بود. از این‌رو توجه به زمینه‌های مؤثر در شکل‌گیری اثر، مانند مکان‏ ویژگی، زمان ‏ویژگی و مخاطب محور بودن دارای اهمیت است.

هشتمین دوسالانه ملی مجسمه سازی تهران

هشتمین دوسالانه ملی مجسمه سازی تهران با حضور سید محمدمجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت ارشاد و جمعی از مدیران این وزارتخانه در تالار وحدت با حدود ۹۰ اثر آغاز به کار کرد.

۴۰ اثر از میان یک‌هزار و ۵۰۰ اثری که به دبیرخانه دوسالانه ارسال شد توسط داوران انتخاب شدند و حدود ۳۰ اثر در بخش کیوریتوری از سوی هنرمندان مدعو در این دوسالانه به نمایش درآمد.

بخش فراخوان، طیف هنرمندان عموماً جوانی را شامل می‌شود که آثاری متناسب با رویکردهای دوسالانه از جمله توجه به فرایند در شکل گیری اثر، گسترش افق هنر معاصر، بازتعریف مرزهای مجسمه سازی و بازخوانی اثر را ساخته‌اند.

مسابقه عکس با موضوع شهید سردار حاج قاسم سلیمانی

برگزیدگان اولین دوره مسابقه عکس خبری «روایت سرباز» در حالی معرفی شدند که یکهزار و ۹۹ عکس از ۱۳۶ عکاس به این مسابقه ارسال شده بود و از این تعداد ۸۳ فریم عکس از ۵۲ هنرمند در نمایشگاهی شرکت داده شد.

تالار وحدت شامگاه شنبه بیستم دی ماه، میزبان آیین اختتامیه مسابقه عکاسی روایت سرباز در پاسداشت نام، یاد و راه سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی بو با حضورعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجتبی حسینی معاون هنری این وزارتخانه به همراه تعداد اندکی میهمانان و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی بود.

حراج تهران و حاشیه های هنرمند رکوردشکن

سیزدهمین حراج تهران به صورت نیمه حضوری و تلفنی برگزار شد. در این رویداد رکورد فروش آثار هنری با رقم۱۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان شکسته شد.

یکی از حواشی این رویداد رکورد شکنی اثر آیدین آغداشلو بود که در فضای رسانه ای اعتراض هایی به حضور این هنرمند در حراج تهران بر اساس اتهام هایی که به وی وارد شده بود، داشتند و این رکورد را طرحی ساختگی برای در حاشیه بردن اتهام های این هنرمند دانستند که علیرضا سمیعی آذر مدیر برگزاری حراج تهران امکان چنین طرحی را کذب خواند.

تابلوی «خاطرات امید» آغداشلو که با کمینه و بیشینه یک میلیارد و ۲۰۰ تا یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان در این دوره از حراج تهران عرضه شده بود، با قیمت ۱۲ میلیارد تومان به فروش رسید تا رکورد گرانقیمت‌ترین اثر به فروش رسیده در حراج را از آن خود کند.

بازگشایی موزه هنرهای معاصر پس از ٣٢ ماه

موزه هنرهای معاصر پس از ٣٢ ماه تعطیلی به دلیل مرمت و بازسازی این مکان در نهایت نهم بهمن با حضور تعداد محدودی از هنرمندان و خبرنگاران رسما بازگشایی شد.

بازگشایی موزه هنرهای معاصر با افتتاح دونمایشگاه هنری به صورت همزمان انجام شد که در نمایشگاه ارمغان ۱۳۵ اثر از مجموعه اهدایی مرحومه میرعمادی در معرض نمایش قرار گرفت.

نمایشگاه «عکس مفهومی» نیز گزیده‌ای از گنجینه عکس موزه هنرهای معاصر تهران بود که ۱۸ اثر از ۱۳ هنرمند از جمله دنیس اپنهایم، برند و هیلا بکر، گروان الک، گوردون ماتا کلارک، ادوارد روشا، جرج و گیلبرت، جان گروور و … در آن به نمایش گذاشته شد.

نمایشگاه بین المللی خوشنویسی راه ابریشم

نخستین نمایشگاه بین المللی خوشنویسی راه ابریشم رقص قلم، یکم بهمن ماه در شهر مشهد افتتاح شد.

در این نمایشگاه مجازی بیش از ٨٠٠ اثر از هنرمندان ٣٠ کشور جهان در معرض دید عموم قرار گرفت. همچنین کنفرانس سه روزه این رویداد بزرگ بین المللی نیز با حضور سخنرانانی از کشورهایی همچون کره جنوبی، ایران، هند، مغولستان، ازبکستان، پاکستان، افغانستان، سوریه، الجزایر،… از تاریخ ٢ تا ۴ بهمن برگزار شد.

دهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر

دهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر در ۶ بخش اصلی شامل طراحی، نمایش آثار و مسابقه، علمی پژوهشی، صنعت و فناوری‌های نوین، انجمن‌ها، اتحادیه‌ها خانه‌های مد و مؤسسات مد و لباس، استان‌ها و اقوام در کنار بخش بین‌الملل از ۲۵ بهمن‌ تا اول اسفند در مجموعه فرهنگی برج آزادی برگزار شد.

موضوع ویژه این دوره از جشنواره در تمام بخش‌های مسابقه با عنوان «کاشان» همچنین در بخش زیورآلات با موضوع ویژه «شهید سردار سلیمانی» انتخاب شد.

ششمین جشنواره جهانی هنر مقاومت

ششمین جشنواره جهانی «هنر مقاومت» با دبیری مسعود نجابتی و در هشت بخش «نقاشی»، «کارتون»، «حجم»، «عکس»، «پرچم و کتیبه»، «تایپوگرافی»، «تصویرسازی» و «پوستر» توسط انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدسِ بنیاد فرهنگی روایت فتح، از ۲۰ بهمن تا یکم اسفند ماه در خانه هنرمندان ایران بهمن‌ماه برگزار شد.

در این رویداد بیش از ۵۰ کشور جهان نمایش حضور داشتند. در مجموع ۴ هزار و یک اثر به این رویداد ارسال شد که از این تعداد ۹۳۹ اثر متعلق به شرکت‌کنندگان خارجی بود.

سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر

سیزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر ۱۸ بهمن ماه با افتتاح بخش طوبای زرین کار خود ‌را در موسسه فرهنگی و ‌هنری صبا آغاز کرد.

امسال به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی و جلوگیری از تجمع، گشایش بخش چاپ دستی و ستارگان ‌به ترتیب در روزهای ۱۹ و ۲۰ بهمن ماه برگزار شد.

از هفت هزار و ۷۵۳ اثر شرکت کننده در این دوره از جشنواره هنرهای تجسمی، بیشترین آثار با ۲ هزار و ۳۱۵ اثر از ۹۱۱ هنرمند مربوط به رشته عکاسی بود و کمترین استقبال هم به رشته سرامیک با ۱۲۷ اثر از ۷۶ هنرمند اختصاص داشت. یک هزار و ۷۵۷ خانم هنرمند در این رویداد سالانه حضور داشتند و آقایان نیز یک هزار و ۴۸۴ نفر بودند و این نشان می دهد که درصد قابل توجهی از آثار متعلق به بانوان هنرمند بود. در نهایت ۷۰۹ اثر از ۵۱۱ هنرمند از روز شنبه ۱۸ بهمن تا ۳۰ بهمن ماه در فرهنگستان هنر در معرض نمایش قرار گرفت.

یک نمایشگاه با اعتراض در شبکه های اجتماعی

نمایشگاه «پرنسس‌های کوره» قرار بود مجموعه‌ای از ۱۵ عکس پرتره رنگی از دخترانی که در کوره‌های آجرپزی به همراه خانواده‌هایشان زندگی می کنند را در گالری کاما به نمایش بگذارد که با اعتراض به این تصاویر نمایشگاه لغو شد.

در این تصاویر که عکاس بر سر کودکان کوره های آجرپزخانه تاجی گذاشته بود که به قول خود رویای آنها را عکاسی کند با اعتراض های مختلفی در شبکه های اجتنماعی مواجه شد که معتقد بودند از فقر این کودکان مضمون سوء استفاده شده است.

جشن تصویر سال

هجدهمین دوره جشن تصویر سال ۷ اسفند در خانه هنرمندان آغاز به کار کرد. این رویداد طبق معمول هرساله با همراهی خانه هنرمندان ایران برگزار می شود. این دوره به دلیل رعایت پروتکل های بهداشتی افتتاحیه ای نداشت. این نمایشگاه در طول نوروز ۱۴۰۰ هم برای گردشگرانی که وارد تهران می‌شوند یا خود ساکنین تهران، برپا است.

هجدهمین جشنواره فیلم تصویر نیز با نمایش فیلم کوتاه «نان و کوچه» آغاز شد، فیلمی که کیارستمی در سال ۱۳۴۹ بر اساس طرحی از برادرش تقی نوشت و ساخت و زنده‌یاد مهرداد فخیمی هم فیلمبرداری فیلم را برعهده داشت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *