16:00

یوسف مرادیان گفت: کرونا دیدگاه‌های ما را به زندگی تغییر داد؛ کرونا نزدیکی مرگ را به ما بسیار نشان داد که در کسری از ثانیه می‌تواند اتفاق بیفتد.

سالی که گذشت سالی سخت و تلخ برای تمام مردم در گوشه و کنار این جهان خاکی بود. سالی که سایۀ یک بیماری ویروسی بر تمام جهان سایۀ انداخته بود و ترس از ابتلا به یک بیماری بی درمان و آمار مبتلایان و درگذشتگان ناشی از آن، در صدر تمامی اخبار قرار داشت.

به دنبال قرنطینه‌های متعددی که کشورها بر اساس شرایط و وضعیت خاص خود وضع می کردند، پس از مدتی زندگی با تمام بیم و امیدها و چالش ها کج دار و مریز از سر گرفته شده و گرچه بسیاری از مشاغل به تعطیلی دائمی گرویدند اما سایر مشاغل کار خود را آغاز کردند.

هنرمندان در این میان جزو اقشاری بودند که از این بیماری ضربه های زیادی دیدند و علاوه بر تعطیلی طولانی مدت و رخوت‌آور حوزه هایی چون تئاتر و بی رونقی گیشه در فروش، چهره‌های برجسته ای را هم از دست دادند و به سوگ انسان هایی نشستند که شاید هرکدام وزنه‌ای در حرفه و تجربه زیسته خویش بودند.

روزهای کرونا تجربه زندگی را در تردید کشداری نسبت به بهبود اوضاع جهان و از سوی دیگر امیدی به پایان شب سیاه کرونا رقم زد و هرکسی با آورده‌های خویش از مراحل مختلف زندگی به مقابله، رویایی و تحمل آن واداشت.
یوسف مرادیان بازیگر سینما و تلویزیون در گفت وگو با ایرنا و در توضیح مشکلاتی که در سال گذشته و به واسطه شیوع بیماری کرونا در زندگی شخصی و حرفه ای با آن مواجه بوده است، گفت: ما هم مانند همه مردم از اسفندماه سال گذشته با تمام این مشکلات روبرو شدیم و خاطرم هست که در پایان سال گذشته کاری را آغاز کرده بودیم که آن کار هم‌زمان شد با زمزمه آغاز کرونا و اتفاقات کرونایی، طبیعتاً خیلی از بچه‌هایی که سرکار بودند نگران شده بودند که اتفاقی برایشان نیفتد و برخی از این عزیزان بچه‌های کوچک داشتند و نگران این بودند که درواقع با حضورشان این بیماری را به خانه و خانواده ببرند.

وی افزود: آن زمان زمزمه‌هایی از تعطیلی کار پیش آمد و طبیعتاً به خاطر تعهدی که به لحاظ اخلاقی نسبت به کار داشتیم تصمیم گرفتیم تاجایی که شدنی است با رعایت موارد بهداشتی (که آن زمان حاکم) کار را به پایان رساندیم و قبل از این، سریالی را قرارداد بسته بودم (سریال فصل مینا, به کارگردانی محمدرضا آهنج و تهیه کنندگی مهدی عظیمی) که در دو سه ماه ابتدایی سال کار نکردیم چون هیچ‌کسی کار نمی‌کرد و در برج سه کار را شروع کردیم که باز دغدغه‌های خودش را داشت.

وی ادامه داد: آنچه ما را در سالی که گذشت بیش از هر چیز آزرده‌خاطر ساخت و رنجاند، غم از دست دادن بسیاری از عزیزانمان بود؛ چه در محیط اطراف خودمان، چه در محیط‌های هنری و چه در مردم عام که هم‌وطنان ما بودند و شنیدن آمار روزانه فوت این عزیزان دردآور بود.

بسیاری از همکارانمان را در سالی که گذشت و به‌واسطه این بیماری از دست دادیم و بسیاری از پروژه‌ها متوقف شد؛ همچنان که اوضاع معیشتی مردم علیرغم هم‌زمانی با فشار کرونا آزاردهنده بود و همه ما به‌عنوان مردمی که در این سرزمین زندگی می‌کنیم از این بابت آزارده خاطر شدیم.

بازیگر سریال‌های مردان آنجلس (۱۳۷۵)، کلانتر ۳ (۱۳۸۸)، کارگاه علوی ۲ (۱۳۸۸) و از یادها رفته (۱۳۹۸) تصریح کرد: کرونا، مرگ‌ومیر آدم‌هایی که دوستشان داشتیم و مشکلات اقتصادی موضوعاتی بود که در سالی که گذشت وجود داشت و برای همه مردم سخت بود؛ کسی نمی‌تواند بگوید که تافته جدا بافته است و این اتفاقات را نمی‌بیند و به آن فکر نمی‌کند، مگر قشری خاص که جز عوام نیستند و به سهم خودم از این بابت بسیار ناراحت و دلخورم و کاری جز پناه بردن بر خدا نمی‌شود کرد.

سال ۹۹، اصلاً سال خوبی نبود اما طبق گفته بزرگ‌ترهایمان راضی هستیم به رضای خدا و به هرچه مشیت الهی است سرتعظیم فرود می‌آوریم ولی این سال به لحاظ روحی، روانی، کاری، اقتصادی و احساسی سالی سخت بود و دعا می‌کنم که وضعیت و شرایط بدتر نشود و به سمتی برود که گشایشی برای اقشار مختلف حاصل شود و امنیت، آسایش و سلامتی به جامعه جهانی بازگردد؛ چون فکر می‌کنم این روزها کل دنیا با این ویروس منحوس دست‌به‌گریبان هستند و امیدوارم که حال دلمان خوب شود.

یک مرد زمانی تمام می‌شود که بیکار بنشیند

مرادیان با توضیح این که چطور می‌شود از فضای غم‌بار زندگی با سلامت روان بیرون آمد، بیان کرد: من در اسفندماه سال گذشته و در اوج شیوع بیماری کرونا پدرم را از دست دادم و این غمی بود که جدای از کرونا بر دل ما نشست. روزهایی هست که بیدار می‌شویم و از خودمان می‌پرسیم که برای چه زنده هستیم و این موضوع برای همه انسان‌ها در لحظاتی رخ خواهد داد اما به این اعتقاد دارد که خداوند انسان را به‌گونه‌ای آفریده که قدرت‌هایی ماورایی در درون خودش دارد. چراکه از جنس خود خداوند در کالبد ما دمیده شده و بعد خدای انسان هیشه نجات بخش است.

در بدترین و سخت‌ترین روزهای زندگی آن بارقه امیدی که از سمت خود خداوند به‌سوی انسان می‌آید، انسان را دوباره بازمی‌گرداند و دوباره آن امید و انگیزه بازمی‌گردد که من زنده هستم و باید زندگی کنم. طبیعتاً این انرژی زمینی نیست و از سوی خداوند می‌آید و مهم‌ترین کلمه امید است؛ امیدی که خداوند در درون ما انسان‌ها به ودیعه گذاشته که در سخت‌ترین لحظات که احساس بی‌انگیزگی و تمام شدن می‌کنم، به خودم نهیب می زنم و دست بر زانوان خودم می‌گذارم و بلند می‌شوم و دوباره با انگیزه کار کنم تتا بتوانم به عزیزان و اطرافیان و خانواده‌ام انرژی خوبی بدهم.

وی ادامه داد: لازمه این‌که زندگی کنیم و بتوانیم خواسته‌هایی که اطرافیان از ما توقع دارند را برآورده کنیم، کار کردن است و من هم بیکار ننشستم و دوباره مشغول کار شدم؛ چراکه کار جوهرهٔ یک مرد است و یک مرد زمانی تمام می‌شود که بیکار بنشیند به همین دلیل با کار خودم را مشغول کردم و با امید به آینده و خداوند که مراقب ما است.

صرفاً یکی دو ماه اول سال را کار نکردیم چون آن زمان هیچ کاری اتفاق نیفتاد و بسیاری از کارها خوابید اما پس‌ازآن تمام ماه‌هایی که پشت سر گذاشتیم من مشغول کار بودم و تنها کاری که توانسته انجام بدم این بود که در محیط کاری تاجایی که در توان دارم مراعات کنم و به توصیه پزشکان و کارشناسان و کسانی که کاربلد هستند، پایبند باشیم.

این هنرپیشه سینما تصریح کرد: این افسردگی جزئی از زندگی است و هرکسی در بزنگاه‌هایی از زندگی‌اش به این نتیجه می‌رسد که باید با این احساس منفی مقابله کند و از آن بکند و رها شود، اگر خیلی شدید باشد که فرد بخواهد از گردونه زندگی رها شود باید از کمک تخصصی روانشناسان و روان‌پزشکان کمک گرفته شود ولی اگر در حدی است که خودش می‌تواند با آن مقابله کند، می‌شود به صورت فردی آن را پشت سرگذارد؛ برای من همواره مورد دوم بوده که در شرایطی که خیلی حالم بد بوده است، احساس کرده‌ام که خودم می‌توانم به خودم کمک کنم و اگر با مادرم یا همسرم و خانواده‌ام صحبت کرده‌ام دیده‌ام که ادای دین و مسئولیتی نسبت به این عزیزان دارم که نمی‌توانم خودم را رها کنم و با ناامیدی ادامه دهم، به همین دلیل آن انگیزه برگشته است.

کرونا دیدگاه‌های ما را به زندگی تغییر داد

مرادیان با اشاره به آورده‌هایی که کرونا در زندگی وی داشته است، گفت: کرونا دیدگاه‌های ما را به زندگی تغییر داد؛ از بچگی شنیده بودم که آن‌چنان زندگی کنید که عمر جاودانه دارید و آن‌چنان به مرگ فکر کنید که از مژه شما به چشم شما نزدیک‌تر است؛ همیشه به این موضوع فکر می‌کردم اما در این برهه از زمان این موضوع را لمس و احساس کردم که مرگ دقیقاً در کنار ماست، به این شکل که یک روی سکه مرگ و روی دیگر آن زندگی است و این دو به ما نزدیک و مأنوس هستند؛ کرونا نزدیکی مرگ را به ما بسیار نشان داد که در کسری از ثانیه می‌تواند اتفاق بیفتد.

شاید برای خود من یک نوع از واقع‌بینی را به همراه داشت که مخصوصاً در زمان اوج کرونا احساس می‌کردم که انسان‌ها شریف‌تر شده‌اند و گذشت بیشتری دارند و تلاش می‌کنند بیشتر به اطرافیان خودشان کمک کنند، مثل صاحبخانه‌ای که در آن برهه از مستاجرش کمتر اجاره گرفت یا با تاخیر دریافت کرد.

وی افزود: البته این احساس پس از مدتی کمرنگ شد و شاید دلیلش این بود که این دغدغه‌های اقتصادی و مشکلات گریبان گیر همه شد و به همه اقشار جامعه فشار آورد و همه آدم‌ها دستخوش مشکلات و فشارهای زندگی شدند؛ کسانی که شاید پیش از این، این شرایط را به این اندازه تجربه نکرده بودند.

هنرپیشه فیلم‌های دوستان (۱۳۷۸)، غزل (۱۳۸۰)، رویای سینما (۱۳۹۰)، متروپل (۱۳۹۲) و ماهورا (۱۳۹۵) با اشاره به کاری که در حال حاضر مشغول بازی در آن است، گفت: در حال حاضر بازی در مجموعه اسپینجر را برای نمایش خانگی داریم که علیرضا کریم زاده کارگردانی و نویسندگی را به عهده دارند و احمد بهرامی هم جزو گروه کارگردانی این کار هستند. این کار، کاری پرهنرپیشه است که بازیگران و اسامی شناخته شده متعددی در آن حضور دارند.

این بازیگر سینما در توضیح لزوم رعایت موازین بهداشتی در سال ۱۴۰۰ عنون کرد: به دلیل این‌که ۲۷ اسفند سال گذشته پدرم را از دست دادم، امسال ادای احترامی به این سالگرد دارم و سعی می‌کنم جایی نروم و برنامه‌ای هم برای تعطیلات ندارم.

مطمئن هستم که همه مردم می‌دانند که اگر مراعات نکنیم، صدمات آن جبران‌ناپذیر خواهد بود چراکه با اتفاقی روبرو هستیم که انقدر نظریه‌های مختلف در جهان نسبت به آن هست که هنوز هم چیز زیادی از این بیماری نمی‌دانیم.

وی افزود: هرچقدر در محیط‌های شلوغ قرار نگیریم و رفت‌وآمدهایی که اصلاً واجب نیست را انجام ندهیم، بیشتر می‌توانیم به پایان این وضعیت امیدوار باشیم؛ وقتی می‌شود با عزیزانمان به‌صورت تصویری و با تلفن صحبت کنیم و این کار سلامت آنان را تضمین می‌کند که اگر خودم خدایی نکرده در محیط کاری یا جامعه ناقل باشم به عزیزانم منتقل نمی‌کنم، باید این شیوه ها را به کار بگیریم و هرکدام از ما بسته به شرایط خود باید رعایت کنیم و به تمام شدن و قطع شدن این چرخه کمک کنیم.

بهترین سال جدید را برای مردم کشورم آرزو می‌کنم؛ سالی همراه با تمام شدن داستان کرونا و اتفاقاتی که یک سال اخیر با آن درگیر بودیم. آرزو می‌کنم سلامتی و شادی بار دیگر بین مردم جریان پیدا کند و اوضاع دلمان خوب شود؛ ضمن این که اوضاع اقتصادی بهبود یابد و مردم بتوانند با آرامش زندگی کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *