9:46

عکاسی؛ هنری که همواره در میان مردم است و قابلیت به تصویر کشیدن هر رویدادی را در خود دارد؛ از فرهنگ، هنر گرفته تا سیاست، جنگ و … . عکاسان این بار دنیا را از دریچه‌ی فرهنگ و هنر نگریسته و تصاویری حول محور این موضوع در نقاط مختلف دنیا به ثبت رسانده‌اند.

گزارش ایسنا شامل مجموعه عکس‌هایی است که رنگ و بوی فرهنگی و هنری در خود دارند و حول محور این موضوع به ثبت رسیده‌اند.
این تصاویر که از نقاط مختلف دنیا به ثبت رسیده‌اند، حرف‌های زیادی از سبک زندگی، باورها و اعتقادات مردمان کشورهای مختلف برای گفتن دارند.

* تصاویر این گزارش برگرفته از وبسایت تخصصی Unsplash.com هستند.

این عکس ها از جنس هنر اند
مردی که در خیابان‌های کالیفرنیا ساز می‌نوازد/ساز هنگ یا هندپن، نوعی ساز کوبه‌ای در طبقهٔ خودصداها است، که برای اولین بار در سال ۲۰۰۰ توسط یک زن و مرد آلمانی در کشور سوئیس ساخته شد. سازندگان نامِ «هنگ» را برای این ساز انتخاب کرده‌اند و نسبت به استفاده از اسم «هنگ‌درام» در زبان انگلیسی ابراز نارضایتی کرده‌اند اما امروزه اکثر مردم این ساز را با همین نام تجاری می شناسند.

 

این عکس ها از جنس هنر اند
موزه‌ای در وین/با بازدید از موزه‌های وین وارد دنیاهای جدیدی خواهید شد که می‌توانید طیفی گسترده از موضوعات مختلف از تاریخ هنر گرفته تا طبیعت و صلح را کاوش کنید.
«محله موزه‌ها» (Museumsquartier) ناحیه‌ای به مساحت ۶۰ هزار متر مربع در منطقه هفت شهر وین است که گلچینی باورنکردنی از نمایشگاه‌های هنری و فرهنگی را به بازدیدکنندگان پیشنهاد می‌کند. 

 

این عکس ها از جنس هنر اند
نمایی از تاج محل/تاج محل از پرآوازه‌ترین بناهای جهان در نزدیکی شهر آگراست و یکی از عجایب هفتگانه جدید دنیا به‌شمار می‌رود. معماری این ساختمان ترکیبی از معماری ایرانی و معماری گورکانی است و در ساخت آن دو هزار هنرمند به رهبری معمار ایرانی، احمد لاهوری و برادرش حمید لاهوری شرکت داشته‌اند. در برخی متون نیز از عیسی خان شیرازی و امانت خان شیرازی طغرانویس، نام برده شده‌ است که گویا خوشنویسی کتیبه‌های در و دیوارهای تاج محل به امانت خان واگذار شده بوده‌است.

 

این عکس ها از جنس هنر اند
نمایی از حرم مطهر امام رضا (ع)/حرم امام رضا مجموعه‌ای است با کانونِ آرامگاهِ علی بن موسی الرضا که دیگر مسجدها، آرامگاه‌ها، رواق‌ها، صحن‌ها، کتابخانه‌ها و موزه‌ها را دربر می‌گیرد. مسجد بالاسر و مسجد گوهرشاد نیز از مهم‌ترین بناهای پیوسته به آن هستند.
دیرینگی کهن‌ترین بخش‌های این حرم به دههٔ ۶۱۰ ه‍.ق (دههٔ ۱۲۳۰ م) می‌رسد. از دورهٔ تیموریان هم‌زمان با نوسازی بسیاری از بناهای کهن خراسان در طوس، هرات و نیشابور، به این مکان نیز توجه ویژه‌ای شد. بسیاری از ساختمان‌های این حرم از دورهٔ صفویان به‌ویژه روزگار شاه طهماسب صفوی به‌جا مانده‌ است. وسعت حرم در طول این بازسازی‌ها از ۱۲ هزار مترمربع گذشته به مساحت کنونی آن در حدود یک میلیون متر مربع رسیده‌است که آن را تبدیل به یکی از بزرگترین اماکن مذهبی جهان کرده‌ است.

 

این عکس ها از جنس هنر اند
تصویری از موزه لوور پاریس/موزهٔ لوور بزرگترین موزهٔ هنر و یک بنای تاریخی در مرکز شهر پاریس در کشور فرانسه است. این موزه یکی از شاخصه‌های مشهور فرانسه و پاریس است که در سمت راست رودخانه سن واقع شده. در این موزه بالغ بر ۳۸۰۰۰ اثر هنری مربوط به پیش از تاریخ تا سده ۲۱ میلادی در فضایی بالغ بر ۷۲۷۳۵ مترمربع جمع‌آوری و در معرض دید قرار گرفته است. 

 

این عکس ها از جنس هنر اند
موزه‌های واتیکان/موزه‌های واتیکان از عظیم‌ترین و غنی‌ترین موزه‌های جهان هستند. موزه واتیکان یکی از دیدنی‌های اصلی شهر واتیکان است. این موزه که آثار هنری تاریخی بی‌نظیری را که مرتبط با مسیحیت و مذهب کاتولیک است را در خود جای داده، سالیانه پذیرای حدود ۴ میلیون بازدیدکننده است. این موزه در سال ۱۵۰۶ میلادی توسط پاپ ژولیوس دوم بنیان نهاده شد.

 

این عکس ها از جنس هنر اند
جشنواره فانوس چینی، تولسا، اوکلاهما/جشنواره فانوس قدمتی بیش از ۲۰۰۰ ساله دارد که در روز ۱۵ نخستین ماه سال قمری جشن گرفته می‌شود. در این روز مردم چین بر طبق رسم ردیف‌هایی از شمع را در جلوی خانه‌های خود روشن می‌کنند و هنگام شب، فانوس به دست، مسیری را پیاده طی می‌کنند. در گذشته اشراف فانوس های زیباتری را می‌ساختند و هزینه بیشتری برای این جشن می‌کردند.
مردم چین در روز جشنواره فانوس‌ها کوفته‌های بزرگ از آرد برنج می‌خورند.این جشن برای مردم چین به عنوان روز قدردانی برای ماه کامل درخشان و روز تجدید دیدار و هم‌بستگی خانواده‌ها است.

 

این عکس ها از جنس هنر اند
برج ایفل در یک شب زمستانی/برج فلزی ایفل در میدان شان دو مارس و در کنار رود سن واقع در شهر پاریس است. برج ایفل که زمانی بلندترین سازهٔ جهان شناخته می‌شد، امروزه به عنوان نماد فرانسه شناخته می‌شود، پربازدیدترین بنای جهان و یکی از شناخته‌شده‌ترین بناها در جهان است.
ساخت برج ایفل در سال ۱۸۸۷ آغاز و در ۳۱ مارس ۱۸۸۹ به پایان رسید. در آغاز برج ایفل برای نمایشگاه جهانی (اکسپو) و به مناسبت صدمین سالگرد انقلاب فرانسه ساخته شد ولی پس از ساخت این بنا مورد قبول همگان واقع نشد و ۳۰۰ نفر که در بین آنها می‌توان از امیل زولا، گی دو موپاسان، شارل گارنیه و هم چنین الکساندر دوما نویسنده شهیر فرانسوی نام برد، به ساخت آن شدیداً اعتراض کردند.
ساخت برج ایفل دو سال و دو ماه طول کشید. ۸۵۰ نفر در ساخت آن کار کرده‌اند. نام برج ایفل از نام سازنده‌اش گوستاو ایفل گرفته شده‌ است.
برج توسط مهندس آلمانی‌تبار «آلکساندر گوستاو بونیک‌هاوزن» طراحی و ساخته شد.

 

این عکس ها از جنس هنر اند
نمایی از یک معبد در Echizen Daibutsu

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *