رضا فیاضی:

11:26

بازیگر مجموعه تلویزیونی «دنیای شیرین» گفت: خلاقیت و ذهن فانتزی علت ماندگاری آثار تلویزیونی قدیم است و امروز خلاقیت نداریم و عمده کارها برای رفع تکلیف انجام می‌شود و هیچ عشق و علاقه‌ای وجود ندارد.
رضا فیاضی در گفت وگو با ایرنا در توضیح علت ماندگاری آثار تلویزیونی قدیم، بیان کرد: خلاقیت و ذهن فانتزی علت ماندگاری آثار قدیم است؛ مگر سریال زی زی گولو چه چیزی دارد؟ چیزی ندارد؛ عروسکی که چشم و دهن درستی هم ندارد اما با استناد به خلاقیتی که نویسنده داشته، فانتزی و رنگ‌ها؛ این که ابر کسی را دنبال کند تا سر او ببارد؛ یا وقتی زبان کسی جابه‌جا می‌شود و او با زبان دیگری صحبت میکند؛ این که ۳۰ سال می‌گذرد و هنوز من را آقای جمالی صدا می‌کنند، بخاطر همین فانتزی و خلاقیتی‌ست که در آن قصه وجود داشت.
وی افزود: امروز خلاقیت نداریم و عمده کارها برای رفع تکلیف انجام می‌شود و هیچ عشق و علاقه‌ای وجود ندارد؛ البته برخی زحمت می‌کشند و به خروجی خوبی می‌رسند؛ مثلا شاهکارهایی چون امیرکبیر یا دایی جان ناپلئون از این شاهکارها هستند؛ کم‌تر کاری هست که نسل‌های مختلف بتوانند با آن ارتباط برقرار بود. امروز هم کارهای خوبی ساخته می‌شود که آرتیست‌های بزرگی در آن بازی کردند اما آثار دیده نمی‌شود.
فیاضی ادامه داد: اما آثار بزرگ زمان ندارند و خروجی یک ذهن باز و یک اندیشه خلاق هستند؛ کار پزشکزاد را آدمی مثل تقوایی زنده کرد یا قصه‌های مجید کرمانی را آدمی مانند کیومرث پوراحمد برجسته و زنده ساخت.
فیاضی در توضیح حال و هوای بهاری خود گفت: تا ۲۹ نهم اسفند درگیر پروژه عقرب عاشق بودم و تا پنجم فروردین که آزاد بودم را در کیش گذراندم. بخشی از زندگی‌ام در کیش است؛ یک کتاب‌فروشی دارم و همسرم بیشتر اینجاست. قبل از کرونا چندسالی در کیش زندگی و تدریس کردم، کتاب‌فروشی راه انداختم و با بچه‌ها تئاتر روی صحنه بردم و کار عروسکی انجام دادم.
وی ادامه داد: کرونا اما ضربه‌ عجیبی به زندگی‌ام زد و همه هزینه‌هایم را برباد داد؛ دچار افسردگی عجیبی شدم و پس از چند سال به تهران برگشتم و شروع به کار کردم و در این زمان ۶ سریال کار کردم.
بازیگر فیلم سینمایی چریکه تارا (بهرام بیضایی ۱۳۵۷) گفت: چون در کارم فعال هستم و هیجان و رفت‌وآمد را دوست دارم در کیش دچار رخوت می‌شوم ولی زندگی در کیش برای کسی که بخواهد آرامش پس از بازنشستگی را تجربه کند، به دریا و ماهیگیری برود و… خوب است.
وی تصریح کرد: زمان فراغت برای من بسیار کم‌رنگ است چون یا می‌نویسم یا مطالعه می‌کنم یا فیلم می‌بینم و تفریح من این‌هاست؛ حتی زمانی‌که برنامه‌ای بیرون از خانه نداشته باشم به‌ندرت بیرون می روم.

نوروز باید محکم و زیبا برگزار شود
بازیگر فیلم سینمایی روسری آبی (رخشان بنی‌اعتماد ۱۳۷۳) در توضیح درک و دریافت خود از نوروز، بیان کرد: ما عرب هستیم؛ عرب خوزستان. در کودکی من مفهوم نوروز برای خانواده ما وجود نداشت و عید فطر عید سنتی ما بود که در آن لباس می‌پوشیدیم و به عید دیدنی می‌رفتیم؛ اولین نوروزی که من شناختم زمانی بود که در نوجوانی دنیا را شناختم و خودم با نوروز و فرهنگ نوروز آشنا شدم و خودم این فضا را به خانه‌ام بردم؛ اولین نوروزی که از خانواده خواستم سفره هفت سین بچینیم همه خانواده تعجب کردند.
وی افزود: من از نوجوانی کار تئاتر را شروع کردم؛ با آمدن آقای دکتر طباطبایی به اهواز که هم استاد دانشگاه بودند و هم مترجم زبان فرانسه، کلاس‌هایی را دایر کردند که ما وارد آن‌ها شدیم و آن‌جا بود که من از محیط بسته خودم (آسیابان که محله فقیرنشین با بچه‌های ناهنجار بود) به دنیای جدید تئاتر و نمایش وارد شدم.
فیاضی اظهار داشت: به گذشته‌ام، زندگی‌ام و خودم بسیار فکر می‌کنم و اندیشیده‌ام و می‌اندیشم. و یکی از قسمت‌های فرهنگ که به نظرم باید بسیار پاسداشته شود، همان نوروز است که باید محکم و زیبا برگزار شود؛ هم حس نوستالژی است و هم آیینی برای مبارزه با عناصر ضد فرهنگ ایرانی. جریانی ایران ستیزی می‌کند و با فرهنگ ما سر قهر دارند ما باید جلوی آن را بگیریم؛ چرا که اول ایرانی هستیم و ایرانی بودن ما اهمیت بسیاری دارد. حتی برای من که عرب خوزستان هستم این ایرانی بودن بسیار مهم است.

عید و نوروز باستان ما یک فرهنگ ایرانی دارد
بازیگر سریال امیرکبیر (سعید نیک‌پور ۱۳۶۳–۱۳۶۴) در پاسخ به این پرسش که سریال‌های نوروز برای جذب مخاطبان باید حامل چه ویژگی‌هایی باشند، توضیح داد: شادی‌آورترین چیزی که می‌تواند مردم را خوشحال کنند این است که احساس کنند زندگی خودشان در آن اثر مطرح شده‌است و اینگونه از آن لذت می‌برند؛ چون عید ما و نوروز باستان ما یک فرهنگ ایرانی دارد، رعایت آن فرهنگ ایرانی و اصیل خودمان که چیدن هفت سین و مسائلی از این‌دست است، باعث می شود تا مردم احساس و تصور کنند که خودشان در آن اثرحضور دارند نه این‌که چیز تقلبی یا نقاشی شده به آن‌ها داده شده و این بهترین شیوه و شکل است. کاری که برای مردم نشاط بیاورد و آنها غم های خود را فراموش کنند.
وی ادامه داد: سریال خانه پرتغالی‌ها که در آن نقش آفرینی دارم، این روزها پخش می‌شود و بازیگران آن خانواده‌ای هستند که همگی مو فرفری هستن و همه اسم‌هایشان با فر شروع می‌شود؛ فریدون، فرحناز، فرزاد و… در مجموع سریال بانمکی است که اتفاقات بامزه‌ای در آن می‌افتد و درباره‌ دوستی و مودت است.
فیاضی خاطرنشان کرد: سریال دیگرم خوش‌نام است که در ماه رمضان پخش می‌شود؛ خوشنام سریال خوبی است که تهیه‌کننده آن احمد زالی و کارگردانش پرویز نجف‌زاده است؛ و نوعی اشاره به فرهنگ ایرانی دارد، بر اساس قصه، شخصیت اصلی در مسیری قرار می‌گیرد که باید از مردمش معذرت‌خواهی کند و در این روند عذرخواهی این شخص تغییر می‌کند، عوض می‌شود، کوچکی می‌آموزد و… این شکلی از اشاره به فرهنگ ایرانی است؛ قصه ای که دارای تفکر است. هردوی این کارها، کارهای شاد با فضای ایرانی هستند.
وی اضافه کرد: چند سریال آماده پخش دارم: جزرومد که برای سیمای خوزستان کار شده، سریال اسپینجر که برای شبکه نمایش خانگی تولیدشده و عقرب عاشق را با حسین سهیلی‌زاده همکاری کردم که برای شبکه نمایش خانگی تولید شده است.
بازیگر سریال آرایشگاه زیبا (مرضیه برومند ۱۳۶۹) ادامه داد: به کار کودک علاقه دارم و کار کودک، کاری است که ذهن خلاق، خلاقیت و نوآوری و ایجاد فضایی فانتزی برای بچه‌ها نیاز دارد البته امروزه این خلاقیت از کارها گرفته‌شده و هیچ خلاقیتی وجود ندارد؛ امیدوارم بشود با توسل به این خلاقیت دوباره نوعی از نوستالژی برای بچه‌ها به وجود بیاوریم؛ نوستالژی‌هایی مانند زیزیگولو و یا پسرخاله و کلاه‌قرمزی یا دنیای شیرین، این‌ها کمبودهایی است که امروز داریم.

خلاقیت و ذهن فانتزی علت ماندگاری آثار قدیم است
بازیگر سریال پهلوانان نمی‌میرند (حسن فتحی ۱۳۷۴–۱۳۷۶) در توضیح کارهایی که در اوقات فراغت خود انجام می‌دهد گفت: فیلم‌های فرنگی زیاد دیده ام و میبینم؛ پدرخوانده را بسیار دوست دارم علاوه بر این که فیلم‌های فرانسوا تروفو (فیلمسازی فرانسوی) را هم دوست داشته‌ام؛ آخرین فیلم ایرانی که دیده‌ام فیلم قهرمان اثر اصغر فرهادی بود که دوست داشتیم.
این هنرمند پیشکسوت بیان کرد: آدم‌هایی که سنی از آن‌ها می‌گذرد و در دوره‌های گذشته فعالیت‌های سینمایی داشته‌اند انتظار دارند که جایگاهشان حفظ شود؛ خانه سینما باید این آدم‌ها و جایگاهشان را ببیند و به آنها اهمیت بدهد.
رضا فیاضی، در سال ۱۳۳۲ در اهواز متولد شد. او مدرک دیپلم را در همین شهر دریافت کرد و پس از آن به بازیگری در تئاتر و فیلم کوتاه پرداخت و کارگردانی تئاتر را نیز تجربه کرد. در سال ۱۳۵۴ وارد دانشکده هنرهای زیبا شد. با اجرای تئاتر در مدارس در دوران راهنمایی و دبیرستان کار غیر حرفه‌ای خود را آغاز کرد.
در سال ۱۳۵۵ در سریال گلباران به کارگردانی رضا بابک به ایفای نقش پرداخت. سپس در فیلم چریکه تارا (بهرام بیضایی) حضور پیدا کرد و در کنار بازیگری مدیریت صحنه را نیز عهده‌دار شد. فیاض پس از آن به فعالیت در زمینه‌های مختلف هنری از جمله نویسندگی، نمایش عروسکی و کارهای رادیویی پرداخت و در چندین برنامه تلویزیونی به عنوان مجری حضور پیدا کرد. وی همچنین به عنوان عرب ایرانی به عنوان داور جشنواره شعر عربی در شادگان دعوت شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *