14:27

خبر درگذشت اصغر یوسفی‌نژاد بسیاری از دوستداران و همکارانش را در شوک فرو برد چرا که منتظر بودند بعد از خونریزی مغزی ناگهانی او، با عمل جراحی انجام شده خبر بهبود حالش را بشنوند ولی رفتن او در حالی که آرزوی اکران فیلمش را داشت تلخی عمیقی را به دلشان گذاشت.
به گزارش ایسنا، اصغر یوسفی‌نژاد متولد سال ۱۳۴۸ سال‌هاست به عنوان نویسنده و منتقد در سینما و نشریات معتبر سینمایی از جمله مجله «فیلم» فعالیت داشته و سال ۱۳۶۹ نخستین فیلم هشت میلیمتری خود را با نام «سیاه و سفید» در سه اپیزود ساخت.
او با وجود دوران طولانی فعالیت در عرصه این عرصه و ساخت سریال در صدا و سیمای تبریز، با فیلم «ائو» (خانه) که سال ۱۳۹۵ در جشنواره فیلم فجر نمایش داده شد، در سینمای ایران به شهرت رسید. خودش می‌گفت «منتقدان فیلمش را کشف کرده‌اند»؛ کشفی که که البته خیلی‌ها معتقدند دیر در سینمای ایران اتفاق افتاد.
او اولین فیلم بلند سینمایی خود را به زبان ترکی ساخت که تحسین بسیاری را برانگیخت و همشهریانش آن را افتخار سینمای تبریز دانستند. «گاد فری چشایر» که عضو انجمن ملی منتقدان آمریکا است، یادداشتی را درباره فیلم «ائو» نوشته بود که در اولین جشنواره فیلم نیویورک هم به نمایش درآمد. او طرح داستان این فیلم را پر تعلیق و میزانسن‌های آن را استادانه عنوان کرده بود.
با توجه به بازخوردهای مثبت فیلم «ائو»، یوسفی‌نژاد فیلم دومش را هم به زبان ترکی و با بازیگران تبریزی با نام «عروسک» ساخت و سال قبل آن را به جشنواره فیلم فجر فرستاد اما با وجود آنکه بعضی اعضای هیأت انتخاب جشنواره فیلم را پسندیده بودند، شورای پروانه نمایش مجوز حضور در جشنواره را صادر نکرد.
سازندگان این فیلم از اینکه پروانه نمایش صادر نشده بود گله‌مند شدند ولی خود یوسفی‌نژاد که همکارانش او را بسیار متواضع می‌دانند، زبان به انتقاد تند از مسئولان نگشود و حتی گفته بود همین که بهروز افخمی (عضو هیات انتخاب جشنواره فجر) از فیلم خوشش آمده کافی است.
با این حال اکبری صحت دی‌ماه سال قبل در گفت‌وگویی با ایسنا در اعتراض به برخوردی که با این فیلم شده بود، با تاکید براینکه فیلم «عروسک» را با مجوز رسمی دولت ساخته است، خطاب به رییس سازمان سینمایی (محمد خزاعی) گفته بود: این عدالت فرهنگی نیست که به ما می‌گویند فیلمتان خوب است ولی آن را در جشنواره نمی‌پذیریم!
او با اشاره به اینکه پس از فیلم «ائو»، ساخته دوم یوسفی‌نژاد کنجکاوی‌برانگیز شده بود و جشنواره فجر باید رفتار ثابتی را در برابر استعدادهایی که کشف می‌کند داشته باشد، گفته بود: تنها چیزی که ما در سینما می‌دانیم این است که مسئولان سینمایی باید سینما را دوست داشته باشند و نسبت به سینما تعهد داشته باشند. سینما مثل صنعت و معدن و کشاورزی و …‌ نیست. سینما اصلاً محصول پربازدهی‌ نیست. سینما محصول عمر است. تعهد به سینما، تعهد به عمر نسل‌هاست و من احساس می‌کنم دوستانِ مسئول حواسشان نیست که ما در سینما هم عمر خود را گذاشته‌ایم و هم خارج از ضوابط و نظام‌ سینمایی کاری نکرده‌ایم.
اکبری‌صحت در چند وقت اخیر هم‌همچنان پیگیر رفع مشکلات فیلم «عروسک» بود تا پروانه نمایش آن صادر شود که این اتفاق تاکنون نیفتاده است. او ۱۳ شهریورماه ۱۴۰۱ در روزی که به وزارت ارشاد رفته بود تا باز هم پیگیر وضعیت فیلمش باشد، خبردار شد اصغر یوسفی‌نژاد که بیشتر رفیق بودند تا همکار، دچار خونریزی مغزی شده است. حالا ۱۰ روز گذشته و اگر شورای پروانه نمایش به صدور مجوز نمایش «عروسک» رضایت دهد، اصغر یوسفی‌نژاد دیگر نیست که نتیجه زحمت خود را روی پرده سینما ببیند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *