22:18

داستان به اوج رسیدن و افول قدیمی‌ترین شرکت موبایل‌سازی جهان، «نوکیا»، در یک سریال جدید روایت می‌شود.

به گزارش ایرنا به نقل از ورایتی، شرکت ربیت فیلمز (Rabbit Films) پروژه ساخت یک سریال ۶ بخشی به نام Mobile ۱.۰ را کلید زده است که داستان ظهور ناگهانی و تبدیل شرکت نوکیا به تولیدکننده اول گوشی‌های موبایل در جهان و سقوط بزرگ آن را روایت می‌کند.

این سریال در فنلاند و آمریکا فیلمبرداری می‌شود و اوایل سال ۲۰۲۲ میلادی به دو زبان انگلیسی و فنلاندی از سرویس پخش اینترنتی سی ‌مور (C More) پخش خواهد شد.

Mobile ۱.۰ اولین روایت از این داستان است که شرکت فنلاندی نوکیا چگونه از یک کسب و کار کوچک به یک مهره جهانی در صنعت تلفن‌های همراه تبدیل شد و برندهای بزرگ و شناخته شده این صنعت را شکست داد. این سریال براساس تحقیقات گسترده و مصاحبه با مهره‌هایی که در تاریخ این شرکت نقش داشتند، ساخته می‌شود. اولین فصل این سریال روی سالهای ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۰ تمرکز خواهد داشت که فناوری ساخت گوشی‌های همراه هنوز نوپا بود.

ماریت لالی کارگردان برجسته فنلاندی که جایزه معتبر یوسی را در کارنامه هنری خود دارد، نویسندگی و کارگردانی سریال Mobile ۱.۰ را برعهده دارد و تینا پسونن و مینا هاپکیلا تهیه‌کنندگان این سریال خواهند بود.

لالی درباره این سریال می‌گوید: پشت روایت معروف درباره نوکیا، داستان‌های گفته نشده درباره افرادی وجود دارد که با عشقی که به کارشان داشتند، دستیابی به یک موفقیت بزرگ را ممکن کردند. اما همزمان شکست‌های شخصی و لحظات یاس و ناامیدی هم وجود داشت. حالا با گذشت ۳۰ سال از برقراری اولین تماس GSM، براساس روایتهای دست اول از آنهایی که از نزدیک در پیشرفت نوکیا نقش داشتند، می‌توانیم داستان کامل اتفاقات خارق العاده‌ای که پشت اوج‌گیری و سقوط بزرگ این شرکت بود را تعریف کنیم.

مینا هاپکیلا نیز می‌گوید: این سریال یک داستان حماسی است درباره آن که چگونه یک شهر و یک شرکت فنلاندی کوچک آن قدر رشد کرد که به بزرگترین تامین کننده تلفن همراه تبدیل شود، تامین‌کننده‌ای که به معنای واقعی کلمه زندگی همه‌مان را متحول کرد.

نوکیا، غول مخابراتی که از عرش به فرش رسید

شرکت نوکیا اولین بار در سال ۱۸۶۵ میلادی توسط فردریک ایدستام و لئو میشلن به عنوان یک شرکت فعال در حوزه تولید کاغذ راه‌اندازی شد. در سال ۱۸۹۶ ایدستام بازنشسته شد و میشلن ریاست شرکت را به دست گرفت. یک سال بعد شرکت نوکیا تغییر کاربری داد و شروع به تولید لاستیک و تایر اتومبیل کرد.

این شرکت کوچک فنلاندی از سال ۱۹۱۲ میلادی وارد عرصه تولید تجهیزات خطوط تلفن، تلگراف و سیم‌کشی الکتریکی شد و بعدها به بازار مخابرات ورود کرد. در سال ۱۹۸۸ بخش تولید تایر این شرکت از آن تفکیک و یک سال بعد بخش تولید کاغذ نوکیا نیز به شرکت اس‌سی‌آ واگذار شد. به این ترتیب، این شرکت از اوایل دهه ۱۹۹۰ فعالیت خود را تنها بر تکنولوژی های موبایل و شبکه متمرکز کرد.

نوکیا در سال۱۹۹۱ با همکاری شرکت زیمنس اولین شبکه GSM خود را تولید و از اولین تماس GSM دنیا رونمایی کرد. نوکیا با کمک این فناوری اولین گوشی تلفن همراه خود با نام Nokia ۱۰۱۱ را مجهز به قابلیت شبکه GSM روانه بازار کرد. استقبال از این گوشی پرشور بود و ۲۰ میلیون دستگاه از آن در جهان به فروش رسید.

نوکیا ۱۴ سال تمام بزرگترین تولید کننده موبایل در جهان بود و با عرضه گوشی‌های موبایلی که در اکثر کشورها خط می‌دادند، با دوام بودند و آنتن‌دهی بالایی داشتند، بر صنعت موبایل‌سازی حکمرانی می‌کرد. این شرکت اروپایی در سال ۲۰۰۲ با عرضه سیستم عامل سیمبیان آغاز دوران موبایل هوشمند را رقم زد و به اوج شکوه و موفقیت رسید.

اما روزهای طلایی نوکیا دوام چندانی نداشت و مقاومت در برابر تغییر این شرکت را از عرش به فرش رساند؛ با افزایش اقبال عمومی به سیستم عامل اندروید و موفقیت روزافزون آیفون‌ها دوران افول نوکیا آغاز شد. همزمان، شرکت‌های آسیایی در این مدت با عرضه محصولاتی که در عین امکانات عالی قیمت نسبتا مناسبی داشتند، در حوزه فروش گوشی‌های میان رده، گوی سبقت را از نوکیا ربودند. سرانجام در سال ۲۰۱۲ نوکیا لقب بزرگترین تولیدکننده موبایل در جهان را به رقیب قدر آسیایی خود یعنی سامسونگ واگذار کرد.

شرکتی که در سال ۲۰۰۹ در رتبه ۵ بازار موبایل بود، در سال ۲۰۱۴ به رتبه ۹۸ سقوط کرد. این افت شدید باعث شد مدیران نوکیا تصمیم به فروش بخش تولید گوشی‌های خود بگیرند. این شرکت در نهایت در سال ۲۰۱۴ بخش تولید گوشی های تلفن همراه خود را به قیمت ۵.۴۴ میلیارد یورو به مایکروسافت فروخت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *