11:30

موسیقی مقامی- عرفانی ایران و روز ملی زبان پارسی طی رویدادی زنده در رومانی گرامی داشته شد. مراسمی که در آن یک هنرپیشه معروف رومانیایی نقش فروغ فرخزاد را بازی کرد.
به گزارش رسیده، علی اصغر رحیمی، آهنگساز و خواننده موسیقی مقامی عرفانی ایران به دعوت مرکز بین المللی فرهنگی و هنری (باکااو) به اتفاق هنرمندان و هنرپیشگان رومانیایی تئاتر پرفورمنس «هفت نامه خودسوز» را در آن کشور به اجرا در آوردند که استقبال و بازتاب خبری و رسانه ای گسترده ای داشت.
پروفسور جورج یورگا که تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته زبان و ادبیات فارسی و در دانشگاه تهران گذرانده، تاکنون چندین آثار فاخر ادبی ایران از انواع کلاسیک و مدرن را به زبان رومانی ترجمه کرده و به نشر رسانده است.
پروفسور (جورج یورگا) در ابتدای این رویداد نیز سخنرانی مفصلی را درباره ادبیات کهن و مدرن ایران زمین ایراد کرد. او از شاعران ایرانی بزرگی همچون فردوسی، نظامی، مولوی، سعدی، حافظ، خیام، نیما، اخوان ثالث، سهراب سپهری‌‌ و فروغ فرخزاد نام برد و اظهار داشت: «کشور پهناور ایران سرشار است از گنجینه های گران ادبی و فرهنگی و در هیچ دوره ای از دیرباز کهن تا امروز این سرزمین عاری از چهره های ادبی بزرگ نبوده است».
این متخصص و مترجم ادبیات پارسی اظهار داشت: «علی اصغر رحیمی یک بسته محتوایی چندجانبه است که تسلط وی بر موسیقی و ادبیات و آواز کهن ایران، محتویات این بسته را شامل می شود».
وی در ادامه گفت: «امروزه که جهان به علت فقر و فقدان معنویات در رویارویی با انواع رنج و تالم به سر می برد، فرهنگ و ادبیات ایران زمین با پیام های والای معنوی و انسانی خود می تواند مرهمی باشد بر این زخم عمیق جهانی».
مدیریت این رویداد و کارگردانی تئاتر پرفورمنس آن که برگرفته از آثار فروغ فرخزاد، شاعر سبک مدرن ایرانی بود را جورج پوپا رئیس مرکز فرهنگی و هنری «باکااو» بر عهده داشت.
در این پرفورمنس، خانم الیزا نویمی ژودو هنرپیشه معروف رومانیایی، ایفای نقش فروغ را بر عهده داشت و کوراوگرافی با هنرمندی گابریل اسکالسکی اجرا کرد.
هنرمندان و اصحاب فرهنگ، مقامات دولتی و دانشگاهی نیز از مدعوین و حاضران در این رویداد فرهنگی مربوط به ایران بودند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *