معاون پژوهشی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در مراسم افتتاحیه هفته پژوهش تأکید کرد:

18:24

معاون پژوهشی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری زمینه فعالیت‌های این مرکز را، شناخت و حفظ میراث‌فرهنگی، تقویت و توسعه گردشگری، حمایت از صنایع‌دستی و احیای هنرهای سنتی دانست و تصریح کرد:باید پژوهش‌ها را در این زمینه‌ها متمرکز کنیم.
به گزارش روابط‌ عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، علیرضا انیسی معاون پژوهشی پژوهشگاه این مطلب را امروز بیستم آذر در مراسم افتتاحیه هفته پژوهش که با حضور سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد، مطرح کرد و گفت: خوشبختانه در سال پژوهشی گذشته موفق شدیم کارنامه قابل قبولی در حوزه پژوهش‌ ارائه دهیم.
او با اشاره به مفهوم و تعریف پژوهش تصریح‌کرد: پژوهش فرآیندی آگاهانه، هدفمند و روشمند است که بکار می‌گیریم تا حقایقی را روشن و مشکلاتی را حل کنیم.
انیسی افزود:همین تعریف به ما می‌گوید که اگر بخواهیم در جهت اهداف درست گام برداریم باید خلاقیت و نوآوری را مد نظر داشته باشیم زیرا‌ که این دو مورد کمک می‌کند که پژوهش‌های ما ماندگار باشد و زمینه توسعه و پیشرفت کشور را در حوزه میراث‌فرهنگی فراهم کنیم.
معاون پژوهشی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، فعالیت‌های پژوهشگاه را در بخش‌های تولید علم، الگو‌سازی، گفتمان‌سازی، کمک به حل مسائل و کاربردی‌سازی پژوهش‌ها تقسیم‌بندی کرد و افزود: ما‌حصل مطالعات و فعالیت‌های همکاران پژوهشگاه در بخش‌های مختلف این مرکز در قالب مقاله،نشریه،کتاب،طرح پژوهشی،نشست‌های تخصصی و … تبلور می‌یابد.
او با اشاره به اهمیت خلاقیت و نوآوری گفت: پژوهش تنها برای پژوهش، وظیفه پژوهشگاه نیست ما یک دستگاه وابسته به نهاد اجرایی در کشور هستیم و باید برخی از فعالیت‌هایمان را هماهنگ و همسان با آن دستگاه کرده و در بحث تولید علم، دانش و مطالعات بنیادی نیز مطابق اساسنامه عمل کنیم.
انیسی با بیان‌اینکه زمینه فعالیت پژوهشگاه عمدتا بر میراث‌فرهنگی و گردشگری متمرکز است ابراز امیدواری کرد با یاری همکاران و دوستان زمینه‌های دیگر فعالیت‌های گسترده را در حوزه های مشابه برای فعالیت‌های گسترده‌تر باز کنیم.
معاون پژوهشی پژوهشگاه، زمینه فعالیت‌های این مرکز را شناخت و حفظ میراث‌فرهنگی، تقویت و توسعه گردشگری، حمایت از صنایع‌دستی و احیای هنرهای سنتی دانست و تأکید کرد: باید پژوهش‌ها را در این زمینه‌ها متمرکز کنیم.
او با اشاره به اینکه با تعریف پروژه‌های مشترک پژوهشی در پژوهشکده‌ها می‌توان دستاوردهای خوبی ارائه کرد گفت: برای پاسخگویی به مسائل و مشکلات پیش رو باید دو راهبرد؛ شناخت بهتر اولویت‌ها ومسائل پیش‌رو و به‌روز کردن شیوه‌های گذشته را مد نظر داشته باشیم تا بتوانیم با آنها روبرو شویم.
انیسی خاطرنشان کرد: امسال در معاونت پژوهشی از تمامی مراکز خواستیم طرح‌های پژوهشی خود را اولویت‌بندی و طرح‌های پیشران را معرفی کنند تا بتوانیم آنها را جهت‌دهی و پژوهشگاه را در جهت اهداف‌های پیشرفته پیش ببریم.
معاون پژوهشی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری گفت: اگر بخواهیم موفق شویم در حوزه فعالیت‌های پژوهشی باید سه راهبرد ارتقای کیفی امر پژوهش، تشویق به خلاقیت و نو‌آوری، ارتباط و همکاری با موسسات خارج از مرکز(معاونت‌های وزارت‌خانه) و بهره‌گیری از فضای‌مجازی و فناوری‌های نوین در گسترش فعالیت‌ها را اتخاد کنیم .
او با تأکید بر برقراری ارتباط با معاونت‌ها و مدیران استان، انجام تغییرات در ساختار و اساسنامه پژوهشگاه، بازتعریف جایگاه پژوهشگاه در وزارتخانه، همکاری با ستاد وزارت‌خانه، تأمین اعتبار و حل مسائل حقوقی همکاران در سطح هیأت علمی و …گفت:مطالعات میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در حوزه فرهنگی و تمدن ایرانی تکلیف دستگاه است که در جهت پیشبرد آن بر اساس برنامه ششم و تهیه پیوست تخصصی میراث‌فرهنگی اقداماتی را با همکاری معاونت توسعه وزارت‌خانه انجام داده‌ایم.
انیسی در پایان با اشاره به برنامه‌های پیش‌روی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری تصریح‌کرد: برنامه‌ریزی‌هایی را برای برگزاری همایش میراث فرهنگی،گردشگری، صنایع‌دستی و توسعه پایدار در سال آینده انجام داده‌ایم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *