9:59

آمار صدور مجوز تک آهنگ‌ها و آلبوم‌ها اعلام شد.
به گزارش دفتر موسیقی وزارت ارشاد، در مهرماه ۱۴۰۱، مجوز ۱۵۴ تک آهنگ و ۱۶ آلبوم موسیقی را صادر کرده و در این بین، ۴ نماهنگ و ۶۴۸ شعر مجوز گرفتند و همچنین مجوز ۹ استودیو صدابرداری و مرکز تولید تکثیر آثار صوتی و تصویری صادر شد.
در آبان ماه هم، مجوز ۱۸۶ تک آهنگ، ۲۵ آلبوم موسیقی و ۷ نماهنگ و ۵ کتاب صوتی از سوی این دفتر صادر شد. در میان تک‌آهنگ‌های مجوز گرفته، ۱۵۸ اثر در ژانر موسیقی پاپ، ۱۳ اثر در ژانر موسیقی ردیف دستگاهی، ۹ اثر در ژانر موسیقی تلفیقی، ۳ اثر در ژانر موسیقی نواحی، ۲ اثر در ژانر موسیقی کلاسیک و یک اثر در ژانر موسیقی الکترونیک تولید شده‌اند.
در بخش آلبوم‌ها نیز مجوز ۱۴ آلبوم موسیقی ردیف دستگاهی، ۴ آلبوم موسیقی پاپ، ۳ آلبوم موسیقی کلاسیک، ۲ آلبوم موسیقی نواحی و ۲ آلبوم موسیقی تلفیقی در آبان ماه صادر شده است.
در بخش نماهنگ‌ها هم یک نماهنگ در گونه ردیف دستگاهی، ۴ نماهنگ در گونه موسیقی پاپ و گونه موسیقی نواحی و موسیقی تلفیقی هر کدام یک نماهنگ داشته‌اند و در آذرماه ۱۶۱ تک آهنگ، ۲۷ آلبوم موسیقی، ۶ نماهنگ، ۱۹۷ قطعه شعر و ۷ کتاب صوتی مجوز صدور گرفتند که در این میان تک‌آهنگ‌های مجوز گرفته، ۱۲۸ اثر در ژانر موسیقی پاپ، ۱۰ اثر در ژانر موسیقی سنتی، ۹ اثر در ژانر موسیقی تلفیقی، ۶ اثر در ژانر موسیقی نواحی، ۴ اثر در ژانر موسیقی کلاسیک و ۴ اثر در ژانر موسیقی الکترونیک تولید شده‌اند. در بخش آلبوم‌ها نیز، مجوز ۱۵ آلبوم موسیقی سنتی، ۵ آلبوم موسیقی پاپ، ۳ آلبوم موسیقی کلاسیک، ۲ آلبوم موسیقی نواحی و ۲ آلبوم موسیقی تلفیقی در آذرماه صادر شده است.
در بخش نماهنگ‌ها یک نماهنگ در گونه موسیقی سنتی، ۴ نماهنگ در گونه موسیقی پاپ و یک گونه موسیقی نواحی مجوز گرفته‌اند.
براین همه از تعداد ۶۸ آلبومی که طی این سه ماه در ژانرهای مختلف تولید شده‌اند و از تعداد ۵۰۱ تک آهنگ‌ مختلف، تاکنون تنها تعداد محدودی در بازار موسیقی موجود است. به عنوان مثال در بخش آلبوم‌ها می‌توان به آثاری چون «زار» به هنرمندی محسن نفر، «طرز رستم» و «شیخ امیری» در سبک فولکلور با آهنگسازی زنده یاد استاد یدالله تیموری، «باده پنهان» با آهنگسازی مازیار محمدی، «حرفی نیست» با آهنگسازی حسین پرنیا و خوانندگی شریف توکلی و «بودن» اثری از صهبا امینی‌ کیا و سیاوش رضوان بهبهانی، «اشک نیزار» و «کلید سل» به آهنگسازی علی صالحی اشاره کرد و در بخش تک آهنگ «احساس» رضا صادقی، «رفته از دست» حجت اشرف زاده، «پدرخوانده» معین زندی، «گل سفید آرزو» مصطفی راغب و «کلبه» مسیح عدل پرور از جمله آثاری هستند که در این بخش منتشر شده‌اند.
باید منتظر ماند تا با آغاز دور جدید کنسرت‌های موسیقی شاهد پویایی این رشته هنری باشیم. تاریخ این رشته هنری نشان از آن دارد که، «موسیقی» بیشتر از هر هنر دیگری ریشه در زیست و زندگی عامه مردم دارد و خیلی زود دوباره راه خودش را پیدا خواهد کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *