برنامه میدانی تعیین عرصه و حریم محوطه تاریخی تپه بور، با مجوز پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و پشتیبانی مالی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان کرمانشاه در شهرستان جوانرود به انجام رسید.
به گزارش روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، فرهاد فتاحی سرپرست هیئت باستان‌شناسی با اعلام این خبر گفت: محوطه باستانی تپه بور در روستای تپه بور از توابع دهستان پلنگانه بخش مرکزی شهرستان جوانرود واقع شده است. این تپه طی برنامه بررسی و شناسایی شهرستان جوانرود در سال 1384 توسط یعقوب محمدی‌فر با نام تپه پشت آبادی تپه بور شناسایی شده و در 1402/11/23 به شماره 3408 ثبت ملی شد.
این باستان‌شناس افزود: با توجه به قرار داشتن این محوطه تاریخی در داخل بافت روستا و ایجاد ساخت و سازهای مسکونی در حاشیه تپه، متأسفانه بخشهایی از تپه و محوطه اطراف آن در سالهای گذشته تخریب شده است. در چند سال اخیر نیز درخواستهای مکرر از اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان برای صدور مجوز ساخت و ساز در این روستا، این اداره کل را بر آن داشت تا با تأمین اعتبار مورد نیاز، برنامه تعیین عرصه و پیشنهاد حریم این محوطه تاریخی را در دستور کار خویش قرار دهد.
او تصریح‌کرد: در این راستا، برنامه گمانه‌زنی این محوطه به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم آن توسط تیمی از باستان‌شناسان استان کرمانشاه، به سرپرستی نگارنده به انجام رسید.
به گفته فتاحی، در مدت اجرای این برنامه جمعاً 23 گمانه حفاری شد و بر اساس این گمانه‌ها عرصه محوطه مشخص و حریم آن نیز پیشنهاد شد. با توجه به قطعات سفالی بدست آمده از محوطه تپه بور، قدیمیترین شواهد استقرار در این محوطه متعلق به دوره مس و سنگ بوده و علاوه بر آن شواهدی از استقرار در هزاره دوم قبل از میلاد و دوره اشکانی را داراست که نشان از اهمیت این محوطه در مطالعات باستان‌شناختی منطقه است.
سرپرست هیأت باستان‌شناسی ابراز امیدواری کرد: با انجام این برنامه و تعیین عرصه و حریم محوطه، مشکلات اهالی روستای تپه بور در راستای اخذ مجوز و صدور پروانه ساخت مرتفع شده و در آیندهای نزدیک شاهد توسعه و آبادانی این روستا همراه با حفظ و صیانت از این محوطه باستانی باشیم .
او خاطرنشان‌کرد: این برنامه، دومین برنامه گمانه‌زنی به منظور تعیین عرصه و حریم محوطه‌های باستانی شهرستان جوانرود در طی دو سال گذشته است که با همت اداره کل میراث‌فرهنگی استان کرمانشاه انجام گرفته و نشان از توجه ویژه این اداره کل به رفع مشکل ساکنان این شهرستان در خصوص اخذ مجوز ساخت و ساز در حریم محوطه‌های باستانی با نگرش کمک به توسعه و آبادانی این شهرستان توأم با حفظ و نگهداری آثار باستانی آن است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *