بررسی میدانی خبرنگار ایرنا طی ساعات بعدازظهر و ابتدایی شب گذشته از ۳ پردیسمهم پایتخت نشان می‌دهد که سینما در دوران تجددی دیگر، با استقبال خوبی مواجهشده به‌طوری‌که طی روز گذشته که شاید تصور می‌شد روز خلوتی برای سینماها باشد،استقبال خوبی از فیلم‌های روی پرده در این پردیس‌ها به عمل آمد.

به گزارش ایرنا، این روزها سینما، با اقبال خوبی از جانب مردم مواجه شده است. تعدادمخاطبان به ۲۰ میلیون نفر رسیده و گیشه در آستانه ۱۲۰۰ میلیاردی شدن یعنی رقم کلگیشه سال گذشته است. خبرهای خوبی هم در راه است مانند اکران «صبحانه بازرافه‌ها» و «هفتاد ۳۰» که هر یک از این فیلم‌ها می‌توانند روند استقبال از سالن‌هایتاریک را با رشدی روزافزون مواجه کنند. سینماها به‌واسطه این حجم استقبال، جانی دوباره گرفته‌اند و خبرهای خوبی از آنهامخابره می‌شود. می‌دانستیم که حجم شلوغی در روزهای سه‌شنبه تا جمعه، زیاد استبه همین دلیل تصمیم گرفتیم تا در خلوت‌ترین روز سینمایی کشور یعنی شنبه به سینمابرویم و یک گزارش میدانی از فضای چند سینمای پایتخت تهیه کنیم.

سینما آزادی؛ برای سینمارو، فرقی میان جمعه و شنبه نیست

نخستین سینمایی که می‌رویم، آزادی است. پردیس پرخاطره و محبوب سینماروها کههمواره یکی از ۵ سینمای پرمخاطب و پرفروش کشور بوده. این پردیس به‌واسطهساختار فرهنگی که دارد، همواره پذیرای مخاطبان بسیاری است که حتی در روز شنبهنیز ترجیح می‌دهند تا به این محیط آمده و از فضای فرهنگی آن استفاده کنند. ازدحام مردم حوالی در ورود سالن شهر هنر توجه ما را به خود جلب می‌کند. حدود ۱۰۰نفر، منتظر هستند تا درب سالن باز شود. به میان یک جمع ۶ نفره از جوانان حدودا۲۰ساله می‌رویم. بلندبلند می‌خندند و در حال صحبت درباره یکی از کمدی‌های رویپرده هستند. از آنها می‌پرسیم به چه علت نخستین روز هفته را برای سینما رفتنانتخاب کرده‌اند؟ الان پردیس‌ها در شهرهای بزرگ فراوان شده و همه هم امکانات خوبی دارند. از آن طرف حتی اگر بلیت سینما ۲ برابر شود، ریزش چندانی را در بحث تماشاگر نخواهیم داشت بنابراین طبیعی است که سینماها شلوغ‌تر از زمان‌های دیگر باشند

سینا که خود را دانشجوی ترم اول مهندسی شیمی معرفی می‌کند به ما می‌گوید: شمااگر عاشق سینما باشی، جمعه و شنبه‌اش فرقی ندارد. مثلا من پنجشنبه برای فیلممفت‌بر به سینما رفتم و الان آمده‌ام تا برای دومین‌بار کمدی زودپز را ببینم.

علی به میان حرف‌های سینا می‌دود و می‌گوید: البته همه روزها به جز سه‌شنبه‌ها. چون سه‌شنبه‌ها بعضی از افرادی به سینماها می‌آیند که چندان با بافت فرهنگیدوستداران و علاقمندان به تماشای فیلم همخوانی ندارند. من آدم‌های بسیاری رامی‌شناسم که به همین دلیل عطای فیلم دیدن در سه‌شنبه‌ها را به لقایش بخشیده‌اند.

محسن در ادامه صحبت‌های علی می‌گوید: البته الان دیگر مانند چند سال پیشنیست. مردم بیشتر به سمت فیلم دیدن در سالن‌ها متمایل شده‌اند و شنبه و سه‌شنبهو جمعه ندارد. مثلا شما همین سینما را در نظر بگیرید و ببینید در اولین روز هفته و درهمین لحظه که حوالی ساعت ۴ است، چندصدنفر آمده‌اند تا فیلم ببینند. طبق تجربهخودم، در سینماهای دیگر هم اوضاع به همین منوال است و طبق اخباری که منتشرشده، استقبال از سینماها در سال‌های اخیر خیلی خوب بوده است.

فرهاد که درون‌گراتر از ۵ نفر دیگر می‌زند، به اصرار ما در این بحث شرکت می‌کند ومی‌گوید: در این سال‌ها نمی‌توان سینما را با فرمول‌های قبلی بسنجیم مثلا بگوییمفلان سینما چون این امکانات را دارد، مردم از آن استقبال می‌کنند یا چون قیمت بلیتبالاست، مردم به سینما نمی‌روند والان پردیس‌ها در شهرهای بزرگ ما فراوان شده وهمه هم امکانات خوبی دارند. از آن طرف هم مطمئن هستم حتی اگر بلیت سینما ۲برابر شود، ریزش چندانی را در بحث تماشاگر نخواهیم داشت بنابراین طبیعی است کهسینماها شلوغ‌تر از زمان‌های دیگر باشند و این اتفاق در شش‌ماه دوم سال کهدانشجویان به شهرهای محل تحصیل برمی‌گردند و با دوستانشان به سینما می‌روند،شکل افزایشی‌تری به خود می‌گیرد. چنان‌که همین الان هم که می‌بینیم، از این تعدادیکه می‌خواهند وارد این سالن شوند، بخش عمده‌ای از آنها را جوانان که احتمالادانشجو هستند، تشکیل می‌دهند.

یک نکته جالبی که از مصاحبت با این جوان‌ها متوجه شدیم اینکه این جمع تا چه اندازهاز قوه تحلیل خوب و منطقی در آنالیز یک وضعیت برخوردار هستند. اینکه می‌گوئیممخاطبان سینما، آگاه‌تر از هر زمان دیگری هستند و فرآیند استقبال یا عدم‌استقبال ازفیلم‌ها در نتیجه مواجهه این آثار با فرآیند آگاهی مردم جامعه است، گزاره‌ای کاملادرست است که در عصر کنونی، نمود بیشتری یافته و مردم ترجیح می‌دهند به دلیلشرایطی همچون اقتضای مالی، فیلم خود را از روی آگاهی و شناخت انتخاب کنند وبنابراین عموما به تماشای هر فیلمی نمی‌نشینند.

171469823.jpg

مگامال؛ ما در هر شرایطی به سینما می‌رویم

هوا دیگر تاریک شده که به مگامال می‌رسیم. پردیس مجهزی در غرب تهران که جزوپرمخاطب‌ترین سینماهای کشور است. طبقه آخر این پردیس، حجم بیشتری از مردم رابه‌نسبت طبقات دیگر در خود جای داده است. همین که رو به شب می‌رود، حجمحضور خانواده‌ها در سینما بیشتر هم می‌شود. این صحبت را یکی از کارکنان سینما نیزتائید می‌کند. او به ما می‌گوید: در طول سال‌های قبل، سانس‌های صبح سینما، تقریباخالی از جمعیت بود و حتی برخی سالن‌ها به حدنصاب هم نمی‌رسید که بخواهیمفیلم را نمایش دهیم. اما الان این شرایط را تقریبا نداریم و استقبال از فیلم‌ها، حتی درسانس‌های صبح و ظهر، بهتر شده و برخی افراد ترجیح می‌دهند تا در این سانس‌ها بهتماشای فیلم بنشینند.

ما حداقل ماهی یک‌بار به سینما می‌آئیم. اتفاقا سانس‌هایی را انتخاب می‌کنیم که شلوغ‌تر باشند چون لذت تماشای فیلم در سالن‌های شلوغ، بیشتر است

سانس ۱۸ «شهر گربه‌ها ۲» که در سالن ۵ نمایش داده می‌شود، با استقبال خوبی ازجانب مخاطبان مواجه شده و بیش از نیمی از سالن منتظر ورود به سالن هستند. بهسراغ یک خانواده سه نفره می‌رویم که آمده‌اند تا با پسر ۶ ساله خود پرهام به سینمابروند. بهروز، مرد خانواده مستقیما از سر کار به مگامال آمده تا به همسر و پسر خودملحق شود.

او که کارمند یک شرکت توزیع فرآورده‌های لبنی است، به ما می‌گوید: من و همسرمعاشق فیلم دیدن هستیم و این خصلت را به فرزندمان نیز منتقل کرده‌ایم. بنابراین درهر شرایطی، حتی در دوران کرونا، ما حداقل ماهی یک‌بار به سینما می‌آئیم. اتفاقاسانس‌هایی را انتخاب می‌کنیم که شلوغ‌تر باشند چون لذت تماشای فیلم درسالن‌های شلوغ، بیشتر است.

از او می‌پرسیم اگر قیمت بلیت دوبرابر هم شود، آیا در روند استقبال شما از سینماهاتاثیری دارد؟ بهروز می‌گوید: قطعا باز هم به سینما می‌رویم و تلاش می‌کنیم تا خللیدر این روند ثابت ماهیانه ما ایجاد نشود. ما وقتی در دوران کرونا که خطر مرگ، بیخگوش ما بود به سینما می‌رفتیم، دیگر از هیچ مساله دیگری در مسیر فیلم دیدننمی‌ترسیم و تحت هر شرایطی به سینما می‌رویم و دیگران را هم تشویق به این عادتدرست و خوب می‌کنیم.

این صبحت‌های انگیزشی بهروز که با تائید همسرش همراه بود، در کنار ازدحام حالابیشترشده پردیس مگامال، حس خوب حضور در یک محیط فرهنگی را به ما منتقلمی‌کند. حیفمان می‌آید که تا اینجا آمده‌ایم اما به پردیس کورش به‌عنوانپرمخاطب‌ترین و پرفروش‌ترین سینمای کشور سری نزنیم.

171469824.jpg

کورش؛ لذت تماشای فیلم در سالن‌های شلوغ

حوالی ساعت ۱۹ به پردیس شلوغ کورش می‌رسیم و خیلی سریع خود را به طبقه سومکه گیشه بلیت‌فروشی است، می‌رویم. ازدحامی در این طبقه حکمفرماست و تقریباتیپ‌های مختلفی در این طبقه حضور دارند تا بلیت خود را خریداری کرده و یا بلیتاینترنتی خود را چاپ بگیرند. کورش، ۱۳ سالن دارد و در هر ساعت، چندین سالن،ورودی دارند. بنابراین این پردیس، تراکم بالایی را در هر ساعت شبانه‌روز به خودمی‌بیند.

تصور می‌کردم امروز که شنبه است، خبر تهاجم بامداد امروز اسرائیل، سبب شود تا خیابان‌ها و سینماهای تهران خلوت شود اما برعکس هم خیابان ترافیک خیلی زیادی داشت و هم سینما همان‌طور که می‌بینید خیلی شلوغ است و این وضعیت، پیام‌های زیادی برای همه دارد

با یکی از این افرادی که در طبقه سوم، دنبال سالن خود می‌گردد و لباس بلوچی به تندارد، هم‌کلام می‌شویم. او قادر نام دارد و اهل چابهار است که برای کاری به تهرانآمده و آن‌طور که می‌گوید از تعریف‌هایی که از این پردیس سینمایی شنیده، تصمیمگرفته تا در اولین فرصتی که به پایتخت آمد، فیلم دیدن در این سینما را تجربه کند.

قادر به ما می‌گوید: من یک‌بار چند سال پیش به پردیس ملت که ۵ سالن داشت، رفتمو آنجا فیلم دیدم. الان چندماهی می‌شود شنیده‌ام کورش ۱۳ سالن دارد و به همیندلیل امروز آمده‌ام اینجا و در کمال تعجب می‌بینم که در روز اول هفته، این سینما تاچه اندازه شلوغ است. من از جایی می‌آیم که با کمبود جدی سینما دست‌وپنجه نرممی‌کند و از اینکه امروز در اینجا هستم، هم خوشحالم و هم ناراحت. خوشحالم کهمی‌خواهم در این سینما فیلم ببینم و ناراحت از این بابت که از این به بعد و زمانی کهدر چابهار هستم، خاطره حضور در این سینما، من را اذیت می‌کند. باور کنید من اگر درتهران بودم، حداقل ماهی ۳ تا ۴ بار به سینما می‌رفتم و از این امکان استفاده می‌کردم.

قادر ادامه می‌دهد: تصور می‌کردم امروز که شنبه است، خبر تهاجم بامداد امروزاسرائیل، سبب شود تا خیابان‌ها و سینماهای تهران خلوت شود اما برعکس هم خیابانترافیک خیلی زیادی داشت و هم سینما همان‌طور که می‌بینید خیلی شلوغ است و اینوضعیت، پیام‌های زیادی برای همه دارد.

نکته مشترکی که در میان مخاطبان هر ۳ سینما متوجه شدیم آن‌که، سینما هیچ‌گاه بهدوران رکود نخواهد رسید و اکنون شرایط به گونه‌ای است که در هر حال، استقبالخوبی از سینماها به عمل می‌آید. اکثر مخاطبان، سینما را وارد سبد هفتگی و ماهانهخانواده خود کرده‌اند و این، همان روحیه و اصلی است که مدیران سینمایی در طولسال‌ها درصدد تحقق آن بوده‌اند. امروز سینمای ایران در شرایطی به یک میزانمخاطب ثابت در سینما دست یافته که نهضت سالن‌سازی با سرعت در حال پیشرفتاست و این می‌تواند خبر بسیارخوبی برای مدیران سینمایی و البته مخاطبان سینما درسراسر کشور باشد.

این یک حقیقت است که امروز سینما، در عصر تجددی دیگر، زنده‌تر از تمام سال‌هایاخیر خود است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *