12:47

برنامه بررسی و شناسایی باستان‌شناسی حوضه آبگیر سد قشلاق صحنه، کرمانشاه به شناسایی و مستندنگاری محوطه‌هایی از دوره‌های تاریخی، به ویژه اشکانی و اسلامی منجر شد.
به گزارش رسیده، شقایق هورشید سرپرست هیات باستان‌شناسی 11 دی 1401 با اعلام این خبر و با اشاره به اینکه محدوده بررسی حوضه آبگیر سد مخزنی قشلاق صحنه در استان کرمانشاه، شهرستان صحنه، دهستان خدابنده‌لو است گفت: سد قشلاق از نوع خاکی با هسته رسی است که با طول تاج 355 متر، ارتفاع 64 متر از بستر رودخانه قشلاق (مریم‌نگار) و با حجم مخزن 50 میلیون متر مکعب آب با بیش از نود درصد پیشرفت در ساخت، احداث شده است.
کارشناس پژوهشکده باستان‌شناسی افزود: بر اساس توافقات به عمل آمده مابین پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری و آب منطقه‌ای استان کرمانشاه هیات باستان‌شناسی به منظور بررسی و شناسایی باستان‌شناسی حوضه آبگیر این سد به منطقه اعزام شده‌اند که در طی مراحل اولیه این بررسی تاکنون محوطه‌هایی از دوره‌های تاریخی، به ویژه اشکانی و اسلامی شناسایی و مستندنگاری شده است.
به گفته این باستان‌شناس، اغلب محوطه‌های شناسایی شده شامل استقرارهای موقت بوده که در سطح آنها نمونه سفال‌های تاریخی از جمله سفال شاخص اشکانی جیلینگی (کلینکی) و اسلامی مشاهده می‌شود.
او تصریح‌ کرد: در این حوضه دو روستای کنگرشاه و قشلاق نیز وجود دارند که در حال حاضر روستائیان در آنها ساکن هستند و این فرصت مناسبی برای جمع‌آوری اطلاعات مردم‌شناسی منطقه در اختیار تیم بررسی قرار داده است.
هورشید با بیان‌ اینکه اهالی روستای قشلاق لر زبان و از طایفه سوری هستند و از لرستان به این منطقه کوچانده شده‌اند اظهارکرد: اهالی روستای کنگر‌شاه از طوایف لر و لک هستند که به گویش‌های لری، لکی و کردی صحبت می‌کنند.
سرپرست هیات باستان‌شناسی با اشاره به اینکه، با آبگیری سد قشلاق صحنه هر دو روستا نیز همراه با محوطه‌های شناسایی شده به زیر آب خواهند رفت افزود: در حال حاضر این بررسی علی‌رغم فصل سرما و بارندگی و مشکلات ناشی از آن با استفاده از روش پیمایش فشرده در حال انجام است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *