14:08

در نخستین فصل بررسی و شناسایی دیوار تاریخی چهاردانگه ساری که با مجوز پژوهشگاه میراث‌فرهنگی وگردشگری انجام شد، حدوداً 6 کیلومتر از دیوار توسط هیئت باستان‌شناسی، شناسایی و مستندنگاری شد.
به گزارش روابط‌ عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، محمد مرتضایی سرپرست هیئت باستان‌شناسی 22 آبان 1401 با اعلام این خبر گفت: این بررسی با هدف شناسایی دیواری که در منطقه چهاردانگه کشف شده بود، صورت پذیرفت.
این باستان‌شناس افزود: پژوهش یاد شده از روستای کلکنار آغاز شد و پس از عبور از روستاهای ایول و چالو به سمت شمال شرق مازندران ادامه دارد.
مرتضایی با بیان‌اینکه در این فصل حدوداً 6 کیلومتر از دیوار توسط هیئت باستان‌شناسی، شناسایی و مستندنگاری شد تصریح‌کرد: مصالح به کار رفته در این دیوار به صورت بوم آورد و از لاشه سنگ است.
به گفته سرپرست هیئت باستان‌‌شناسی، عرض دیوار در بعضی از قسمت‌ها تا 35 متر نیز می‌رسد که از دو پشته تشکیل شده و برای شناخت بیشتر ساختار دیوار و دوره آن نیاز به گمانه‌زنی و پژوهش‌های بیشتر است.
مرتضایی در پایان خاطرنشان‌کرد: با توجه به شواهد موجود، این دیوار به سمت شمال شرق ادامه داشته و با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته امید است در فصل دوم بتوان اطلاعات جامعی در باره ادامه دیوار و همچنین ساختار و دوره تاریخی آن بدست آورد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *