19:12

شمارگان رمان نه چندان پرفروش «نامتعارف»، پس از کسب جایزه ادبی گنکور در سال ۲۰۲۰، تا یک میلیون نسخه رشد کرد.
به گزارش ایرنا از روزنامه فیگارو، انتشارات گالیمارد تایید کرد که به لطف چاپ ۲۰ هزار نسخه جدید، شمارگان برنده جایزه گنکور ۲۰۲۰ به رقم شگفت انگیز یک میلیون نسخه رسیده است آن هم در شرایطی که این روزها تیراژ رمان‌های فرانسوی به ندرت هفت رقمی می‌شود.
رمان نامتعارف اثر اروه لوتلیه نخستین بار اوت سال ۲۰۲۰ (مرداد ۹۹) در ۳۳۶ صفحه و ۱۲ هزار و ۵۰۰ نسخه روانه بازار شد اما جزء پدیده‌های پرفروش بخش ادبیات این انتشارات معروف فرانسوی نبود تا این که پاییز گذشته از طرف هیات داوران جایزه گنکور به عنوان برنده این قدیمی‌ترین و معتبرترین جایزه ادبی فرانسه انتخاب شد و فروشش سرعت گرفت. همچنین تعطیلی طولانی مدت کتابفروشی‌های فرانسه به دلیل شیوع کرونا باعث شد عمده فروش بازار کتاب روی اسم‌های بزرگ مثل این رمان متمرکز شد.
درباره آمار فروش رمان نامتعارف اطلاعات دقیقی در دست نیست؛ به نقل از انتشارات گالیمارد این رمان تاکنون در فرانسه و جهان در مجموع ۹۵۴ هزار نسخه فروش کرده است و براساس گزارش منتشر شده در هفته‌نامه ادبی لیورابدو (livreshebdo)،فقط در فرانسه ۷۷۰ هزار نسخه از این کتاب به فروش رسیده است.
جایزه گنکور یکی از معتبرترین جوایز ادبی فرانسه است که از سال ۱۹۰۳ هر ساله از طرف آکادمی گنکور به بهترین و خلاق‌ترین اثر منثور سال اعطا می‌شود. سال گذشته برای اولین بار در تاریخ این جایزه، نام برنده گنکور به دلیل محدودیتهای کرونایی در یک ویدئوکنفرانس اعلام شد و لوتلیه با رمان نامتعارف موفق شد با پشت سر گذاشتن رقبایش این جایزه را از آن خود کند. بی‌تاب‌ها نوشته جایلی امادو امل، تاریخ‌نگاری پادشاهی از مائل رنوار و زندگی جدید تز نوشته کَمیل دوتولِدو دیگر نامزدهای حاضر در فهرست کوتاه این جایزه معتبر ادبی بودند.
تاکنون حدود ۳۰ جلد کتاب، از شعر گرفته تا رمان، از لوتلیه منتشر شده است، نامتعارف بیست و یکمین رمان این نمایشنامه‌نویس و زبان‌شناس ۶۳ ساله زاده پاریس است. ماجراهای این رمان مهیج و روانشناختی در سال ۲۰۲۱ و در یک پرواز از پاریس به مقصد نیویورک اتفاق می‌افتد. داستان رمان توسط ۱۱ مسافر مختلف این هواپیما روایت می‌شود که یکی از آنها یک آدم‌کش مزدور است و دیگری یک ستاره موسیقی پاپ اهل نیجریه.
اگرچه جایزه ۱۰ یورویی گنکور برای برنده ارزش مادی چندانی ندارد اما برد آن افزایش قابل توجه در فروش اثر را تضمین می‌کند. از برندگان پیشین این جایزه می‌توان به مارسل پروست، سیمون دوبووار، رومن گاری و مارگریت دوراس اشاره کرد که پس از برنده شدن شاهد افزایش ۴۰۰ هزار نسخه‌ای در فروش آثار خود بودند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *