نشست خبری نشان عکس سال مطبوعاتی ایران برگزار شد

14:58

نشست خبری ششمین دوره نشان عکس سال مطبوعاتی ایران با حضور سیف الله صمدیان، سعید صادقی، محمد صیاد، اسماعیل عباسی، ابوالفضل نسایی (دبیر جشنواره)، محسن سلیمانی (سرپرست موسسه صبا) امروز ۲۶ مرداد در موسسه فرهنگی هنری صبا برگزار شد.
به گزارش ایسنا، سیف الله صمدیان در ابتدای این نشست گفت: من به عنوان یک عضو موسس انجمن عکاسان مطبوعات اینجا هستم. همیشه از ته دلم آرزو داشتم کشوری که صبح تا شب درگیر اتفاقاتی هست که شاید در کشورهای دیگر ۳۰ سال یک بار اتفاق بیفتد، عکاسان مطبوعاتی آن بتوانند آزادانه و فعالانه کار کنند.
او ادامه داد: این انجمن معدود انجمنی است که به درستی پیش می‌رود؛ نه اینکه ایده‌آل باشد ولی همین که درهایشان باز است و بدون اینکه جناح بندی کنند به گونه‌ای پیش می‌روند که تاریخ از آنها خجالت نکشد، کافی است.
این هنرمند همچنین درباره بابک برزویه فقید که روز گذشته ۲۵ مرداد دار فانی را وداع گفت، بیان کرد: زمانی که به همه اینها فکر می‌کنیم بابک برزویه جلو چشم ما می‌آید؛ حضور بسیار فعال، استمرار کار و تلاش او که شاید برخی از هنرمندان آن را فراموش کرده باشند، گرچه که شاید استعداد بالایی داشته باشند ولی به لحاظ اجتماعی یا روحی نتوانند آن تلاشی را که باید از خود نشان دهند. من به عنوان کسی که با برزویه کار کرده بودم او را انسان بسیار دلسوزی می‌دیدم چه در عکاسی مطبوعات و چه سینما. ما همیشه یک رفاقت جانانه داشتیم و تنها از ترس حرمت و اینکه یک زمان خانواده او را دلگیر نکنم، نتوانستم حسی را که به بابک داشتم ابراز کنم. امیدوارم حضور سمبولیک او را در زندگی بتوانیم پیاده کنیم.
همچنین حمید فروتن با اظهار تسلیت برای درگذشت بابک برزویه، عنوان کرد: انجمن عکاسان مطبوعات از قدیمی‌ترین انجمن‌های عکاسی در کشور است. نحوه عضوگیری آن به این صورت است که باید عضو رسانه‌ها باشند و یا کارهایی را در رسانه‌ها منتشر کرده باشند. شاغلان عکاس در رسانه‌ها دستمزدهای پایینی دارند؛ درصورتی که تجهیزاتی که استفاده می‌کنند خیلی گران‌قیمت است و پیشتر از دولت درخواست کردیم که امکاناتی را در اختیار آنها قرار دهد.
او همچنین درباره دیگر مشکلات عکاسان مطبوعات گفت: بیمه عکاسان خیلی مهم است و امسال قصد داریم همه توان خود را برای مشکلات صنفی عکاسان بگذاریم. با صندوق اعتباری هنر جلساتی برقرار شده و با مدیر عامل آن هم جلساتی داشته‌ایم و قرار شده این مسئله را حل کنیم تا خبرنگاران و عکاسان بتوانند بیمه شوند. عدم امنیت شغلی و اجتماعی عکاسان مطبوعات یکی دیگر از مشکلات است؛ تا حدی که ممکن است حین عکاسی اجتماعی با آنها برخورد شود. هیچ قاعده و قانونی نیست که کسی مانع کارمان نشود و بتوانیم کارمان را به درستی انجام دهیم.
فروتن افزود: برای دستمزدهای عکاسان خبری هر ساله تعرفه‌ای را منتشر می‌کنیم و قطعا مشکلاتی دارد که با مشورت دبیران سرویس عکس‌ها و خبرگزاری‌ها تعرفه‌ای را براساس شرایط اقتصادی کشور تعریف کرده‌ایم که البته ضمانت اجرایی ندارد ولی با معاونت مطبوعاتی جلساتی داشتیم که مدیران رسانه‌ها را حاضر به همکاری کنیم و عکاسان نزدیک به تعرفه دستمزد بگیرند. تعاملاتی هم با انجمن روزنامه‌نگاران تهران داشته‌ایم چون مکمل هم هستیم و در زمینه آموزشی و نشست‌های تخصصی تعاملاتی را خواهیم داشت.
او در پایان صحبت‌های خود گفت: جمعه ۲۸ مرداد مراسم افتتاحیه و اعطای نشان را برگزار می‌کنیم و یک عکس یادگاری هم ساعت ۱۷:۳۰ می‌گیریم. همین جا از همه عکاسان دعوت می‌کنم که تشریف بیاورند.
نسایی هم صحبت‌های خود را با یادی از بابک برزویه آغاز کرد و گفت: امروز صبح که داشتم به اینجا می‌آمدم، صحبت‌های خودم و بابک را در اینستاگرام دیدم که برای سال ۲۰۱۸ بود؛ زمانی که به روسیه رفته بودم و او سوال کرده بود که چگونه بیاید.
او ادامه داد: رویداد امسال بعد از دو سال کرونا امسال متفاوت‌تر و در فرهنگستان هنر برگزار می‌شود و دیگر به صورت آنلاین نیست. ۳۴۷ عکاس با ۲۱۷۵ عکس در قالب تک تک و مجموعه در هفت بخش به رقابت پرداختند. یک بخش به نام پروژه‌های بلندمدت هم به این رویداد اضافه شد؛ چون می‌خواستیم عکاسان را به این سمت ببریم که روی پروژه‌های خود بیشتر تمرکز کنند. در بخش مالتی مدیا ۲۶ اثر در پروژه‌های سه تا ۱۰ دقیقه‌ای رقابت کردند. بعد از افتتاحیه قصد داریم نشست‌های تخصصی در بخش‌های عکاسی مستند، عکاسی اجتماعی، داستان‌های بصری و مالتی مدیا داشته باشیم.
سرپرست موسسه فرهنگی هنری صبا هم گفت: در این چند وقت بسیار ناراحتِ از دست دادن بزرگان هنر شدم و امیدوارم قدر هم را بیشتر بدانیم.
من در انجمن‌های زیادی عضو هستم اما یکی از بزرگترین افتخاراتم این است که عضو انجمن عکاسان مطبوعات هستم. امیدوارم تا زمانی که چه باشم و چه نباشم نشان عکس را در اینجا برگزار کنیم. یکی از مهجورترین حوزه‌ها، عکاسان مطبوعات است؛ زیرا با توجه به زحماتی که کشیده‌اند به جایگاه خود نرسیده‌اند و حتی مسوولان هم زحمات آنها را ندیده‌اند. ما به عنوان بزرگترین محل نمایشگاهی کشور تلاش می‌کنیم که آثارشان دیده شود.
صادقی هم طی جملاتی گفت: ما با واژه‌ها بازی می‌کنیم و براساس آنچه از تجربه‌ها درس گرفته‌ایم، پیش نمی‌رویم. نمی‌دانیم عکاسی تا به حال چه دستاوردی داشته و ما همه درگیر یک فضای سیاسی شده‌ایم. حاصل عکاسی مطبوعاتی برای جامعه ما چه چیزی است؟ به عکس‌های انقلاب نگاه کنید که چه حرکتی کرد که سینما و تلویزیون نداشت؟ آن عکس‌ها جهان را به لرزه درآورد. عکسی که ما گرفتیم چه حاصلی برای کشور داشته است؟ وقتی که نتوانیم اینها را شکل دهیم و نقد کنیم، فایده ندارد.
نسل امروز عکاسی خیلی باسوادتر از نسل ما است. نسل ما تنها شور و شوق داشت.
او ادامه داد: ما موظفیم نسبت به این سرزمین تعهد داشته باشیم. آدم‌هایی را می‌شناسم که بسیار باسواد هستند ولی هیچ جا اسمشان نیست‌. ولی افرادی هستند که دو فریم هم عکس نگرفته‌اند ولی نشان درجه یک هنری می‌گیرند. عکاسی ایران باید نقد و پژوهش شود. باید کارهای ما در دانشگاه‌ها نقد شود.
عباسی هم بیان کرد که امیدوار است این رویداد ادامه‌دار باشد و اینکه به این رویداد به چشم محلی برای رقابت نگاه نمی‌کند، بلکه آن را جایی برای تجلیل از عکاسان و حرفه خود می‌بیند.
این دوره از نشان عکس مطبوعاتی سال با داوری محمود کلاری، رضا معطریان، پیمان هوشمندزاده، علی آقا ربیع و روح الله وحدتی صورت گرفته است.
امسال از دو نفر از عکاسان پیشگامان تقدیر می‌شود که اسم آنها ذکر نشد.
نمایشگاه از ۲۹ تا ۶ شهریور برگزار می‌شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *