14:33

سیاوش چراغی‌پور معتقد است به‌واسطه تعدد حضور در فیلم‌های کوتاه به‌عنوان بازیگر حکم پدربزرگ سینمای کوتاه را پیدا کرده است.
این بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون درباره فضای سینمای کوتاه ایران در سال‌های اخیر به مهر گفت: در چند سال اخیر، به لحاظ بازیگری، به‌نوعی حکم پدربزرگ برخی فیلم‌های کوتاه را پیدا کرده‌ام و این سعادت را داشته‌ام که با خیلی از جوانان فیلمساز، چه فیلم‌اولی و چه فیلم‌چندمی، در حوزه سینمای کوتاه همکاری داشته باشم. این همکاری برای من به‌عنوان بازیگری که سابقه کار با خیلی از کارگردانان بزرگ چه در تلویزیون و چه در سینما و تئاتر را داشته‌ام، بسیار تجربه جذاب و فوق‌العاده‌ای بوده است. من اتفاقات و ویژگی‌هایی را در روح و روان ژانری اهالی فیلم کوتاه دیده‌ام که در سینمای بلند کمتر وجود دارد.
وی افزود: جسارت یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های فیلمسازان فعال در سینمای کوتاه است. فیلمسازانی که خودشان را خیلی در قید و بند گیشه و بازگشت سرمایه نمی‌دانند. در سینمای کوتاه چارچوب محدودی که نظام سرمایه در سینمای بلند، تحمیل کرده است و تهیه‌کنندگان در پروژه‌های بزرگ فیلمساز را محدود می‌کنند، وجود ندارد. آن محدودیت‌ها و محافظه‌کاری‌ها در سینمای کوتاه وجود ندارد. یک روح و فکر آزاد و یک اندیشه آینده‌نگر و بسیار هدفمند پشت هر فیلم کوتاه نهفته است که ارزش آن را بالا می‌برد. حالا این فیلم می‌تواند یک اثر پنج دقیقه‌ای باشد یا یک فیلم نیم ساعته.
این بازیگر عنوان کرد: این بچه‌ها به دلیل اینکه با این باور می‌آیند که پایه یک برنامه‌ریزی را برای آینده خود بگذارند، به همین دلیل تمام تلاش خود را می‌کنند، تمام خلاقیت و جسارت خود را به خرج می‌دهند و ایده‌آل‌های خود را در فیلمسازی به کار می‌بندند که به این اندازه شاید برای فیلمسازان بلند میسر نباشد. در فیلم کوتاه فیلمسازان این محدودیت را ندارند و وقتی هم حرفی می‌زنیم، می‌گویند ما آمده‌ایم تا تجربه کسب کنیم. این روحیه بسیار ارزشمندی در فیلم کوتاه است.
چراغی‌پور عنوان کرد: همین روحیه باعث می‌شود من به‌عنوان بازیگر در سینمای کوتاه احساس آرامش کنم و بتوانم از نظر بازیگری خودم را تخلیه کنم. این امکان و فرصت در سینمای بلند کمتر در اختیارم قرار می‌گیرد. به عنوان بازیگری که بیش از ۳۲ سال است در سینما، تئاتر و تلویزیون کار حرفه‌ای می‌کنم، از تجربه‌های حضور در فیلم کوتاه استقبال می‌کنم و دلیلش این است که من رهاتر از تمام چارچوب‌های سینمای بلند می‌توانم در کنار بچه‌های سینمای کوتاه باشم.
بازیگر «جهان با من برقص» مطرح کرد: آدم روحیه جوانی و سرزندگی موجود در سینمای کوتاه را کمتر در سینمای بلند می‌تواند ببیند. در کنار بچه‌های سینمای کوتاه، خودم هم احساس می‌کنم ۳۰ ساله هستم و به همین دلیل خیلی پرانرژی‌ام و حال خوبی دارم.
این بازیگر باسابقه درباره انتخاب جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به‌عنوان یکی از دروازه‌های ورود به جشن آکادمی اسکار هم گفت: این اتفاق بسیار ارزشمند است و باعث می‌شود سیاست‌گذاری‌های فیلم کوتاه از تنگ‌نظری‌ها رهایی پیدا کند. در مجموع به این اتفاق امیدوارم و خیلی خوشحالم که این موقعیت در اختیار سینمای ایران قرار گرفته، سینمایی که همواره در تمام جشنواره‌های جهانی درخشیده است. باید به این نکته توجه داشته باشیم که این اتفاق محصول حضور آثار همین فیلمسازان جوان سینمای کوتاه در عرصه جهانی است و همین موفقیت‌ها باعث شده به چنین جایگاهی برسیم. امیدوارم مسئولان برگزارکننده جشنواره هم قدر این اتفاق را بدانند و به عمق‌بخشی بیشتر این رویداد کمک کنند.
سی وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۰ (۱۹ تا ۲۴ اکتبر ۲۰۲۱) برگزار می‌شود. این رویداد برای اولین‌بار در تاریخ سینمای ایران واجد شرایط تایید آکادمی اسکار شناخته و معرفی شده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *