14:25

اصفهان میزبان کاروان هنری روایت حبیب

در دومین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی، کاروان هنری روایت حبیب در روز سه شنبه 16 آذرماه در اصفهان به اجرای برنامه خواهد پرداخت.
به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان اصفهان، «کاروان هنری روایت حبیب» در دومین سالگرد شهادت سردار دلها، شهید حاج قاسم سلیمانی در ۱۰ استان کشور به اجرای برنامه های مختلف فرهنگی و هنری می پردازد.
این رویداد فرهنگی و هنری که به همت حوزه هنری انقلاب اسلامی و با همکاری بنیاد حفظ و نشر آثار شهید سپهبد قاسم سلیمانی (مکتب حاج قاسم) برگزار می شود از ۱۱ آذر ماه ۱۴۰۰ به مدت یک ماه در ۱۰ استان مختلف اجرا خواهد شد.
طی این رویداد فرهنگی، برنامه های متنوعی چون شب خاطره، شعر خوانی، سرود و موسیقی، نمایش فیلم و انیمیشن، اجرای تئاتر، نقالی و پرده خوانی، حماسه خوانی، رونمایی کتاب و برپایی نمایشگاه عکس و آثار تجسمی برگزار خواهد شد.
یکی از ویژه برنامه هایی که در اصفهان برگزار می شود، شب خاطره «روایت حبیب» است که در ساعت 18 روز سه شنبه 16 آذرماه در تالارکوثر واقع در خیابان حکیم نظامی و مجموعه ورزشی 22 بهمن برگزار خواهد شد.
گفتنی است، کرمان، اصفهان، زنجان، کردستان، خوزستان، بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی استانهای میزبان کاروان هنری روایت حبیب خواهند بود و اختتامیه این برنامه در تهران برگزار می شود.

مشارکت در برگزاری جشنواره سراسری خندستان؛ نشانگر حمایت حوزه هنری اصفهان از اهالی تئاتر است

احمد نوری، رئیس حوزه هنری اصفهان با اشاره به حمایت جدی حوزه هنری از جشنواره های تئاتر گفت : حوزه هنری قبلا هم تجربه حمایت از جشنواره های تئاتر را داشت. مثلا جشنواره منطقه ای تئاتر ماه را برگزار می کرد اما نخستین بار است که در برگزاری جشنواره نمایشنامه نویسی کمدی خندستان دخیل شده است. علت حضور حوزه هنری در این جشنواره، حمایت از نمایشنامه نویسان و اهالی تئاتر اصفهان است. از سویی به دلیل شیوع بیماری کرونا مدت‌هاست که اهالی و هنرمندان تئاتر اصفهان نتوانسته اند فعالیت حضوری موثری در این عرصه داشته باشند و حمایت از تمامی هنرها به ویژه هنر اصیل و ریشه داری مانند تئاتر در اصفهان، از وظایف همه ارگان‌های فرهنگی هنری است و حوزه هنری نیز همیشه در حمایت از هنرمندان استان نقش داشته است، برای مثال دایر کردن تماشاخانه ماه و اختصاص این سالن به اجرای تئاترهای صحنه ای، انتشار فراخوان حمایت از تولید و اجرای عمومی آثار نمایشی به صورت صحنه ای و خیابانی و مشارکت در برگزاری جشنواره تئاتر استان از فعالیت‌های مهم حوزه در عرصه تئاتر بود، همچنین یکی از رسالت های حوزه هنری اصفهان حمایت از تولید تئاتر در این استان است و این جشنواره نیز در راستای حمایت از تولید آثار نمایشی به ویژه نمایشنامه نویسی کمدی در حال برگزاری است.
نوری سپس بهره بردن از طنز و کمدی را برای روحیه بخشی به جامعه کارساز دانست و افزود: با توجه به شرایط امروز جامعه و فرسودگی هایی که در جامعه ماشینی و شهری امروز وجود دارد، طنز و کمدی برای روحیه بخشی به جامعه بسیار مفید و راهگشاست. طنز به ویژه برای هنرمندانی که می‌خواهند با مخاطبان خود ارتباط موثرتری برقرار کنند، عرصه فعالیت گسترده ای را می گشاید. کمدی یکی از قالب‌های مهمی است که همیشه مورد توجه هنرمندان تئاتر اصفهان بوده و جایگاه خاصی در زندگی اصفهانی ها دارد. شاید بتوان از طریق گفتار یا نوشتار جدی مسائل را مطرح کرد ولی کمدی از طریق زبان شیرین و شیوایی که دارد و ذوق و قریحه ای که هنرمندان اصفهانی در این زمینه دارند، سطح وسیعی از مخاطبان را مورد توجه قرار می دهد و هنرمندان می‌توانند با بهره گیری از آن ارتباط بهتری با اقشار مختلف جامعه داشته باشند. آنچه که می تواند کمدی و نقش آن را پررنگ تر کند انتقاد سازنده و موثرتری است که هنرمندان با نگاه تیزبین خود نسبت به مسائل و مشکلات جامعه مطرح می کنند و در این میان نگاه طنازانه هنرمندان می تواند سبب پیشنهادات موثر برای ارائه راه حل و رفع مشکلات باشد.
او سپس استقبال خوب از برگزاری جشنواره نمایشنامه نویسی کمدی خندستان را از چند منظر بررسی کرد: مدت زمانی است که در کشور و در اصفهان به دلیل شیوع بیماری کرونا فعالیت گسترده تئاتری وجود نداشته و نمایش‌های صحنه‌ای نیز به اجرا در نیامده اند و بسیاری از هنرمندان تئاتر به نوشتن روی آورده اند. سابقه دیرینه اصفهان در زمینه تئاتر کمدی انتقادی را نیز نمی توان در این اقبال بی تاثیر دانست. علاوه بر اینکه نویسندگان اصفهانی استعداد خاصی در زمینه نوشتن دارند و بسیاری از نویسندگان کشور در حوزه های مختلف زاییده و برخاسته شهرما هستند.
نوری در پایان همکاری و مشارکت با شهرداری اصفهان در برگزاری یک جشنواره هنری را اتفاقی فرخنده و مبارک برای هر دو ارگان فرهنگی مهم اصفهان دانست که با یکدیگر فعالیت و رقابت می کنند و ادامه داد: این همکاری می تواند نوید بخش برگزاری برنامه های مشارکتی مهم و بزرگ دیگری در عرصه هنر اصفهان هم باشد. حوزه هنری استان اصفهان تاکنون مشارکت های مختلفی با سازمان فرهنگی و تفریحی شهرداری داشته است که همیشه موفق و موثر بوده است و برگزاری این جشنواره نیز در این وسعت نویدبخش برگزاری جشنواره‌های بزرگی است که حوزه هنری استان اصفهان می تواند در کنار دیگر سازمانها برگزار کند و امیدواریم تقسیم وظایف و مشارکتها در برنامه های این چنینی باعث برگزاری بهتر این برنامه ها و حمایت بیشتر از هنرمندان شود.

دومین انجمن دیدار در نجف آباد برگزار شد

دومین انجمن دیدار با حضور شاعران اصفهانی و نجف آبادی در خانه شعر نجف آباد برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان اصفهان، دومین انجمن دیدار روز گذشته در نجف آباد با حضور 35 نفر از شاعران اصفهانی و نجف آبادی برگزار شد.
در این نشست از میان این شعرا 20 نفر از جمله مهدی جهاندار و محسن ناصحی به شعرخوانی پرداختند و جهاندار شعر جدیدی را به شهید محسن حججی تقدیم کرد و ناصحی نیز شعری در خصوص ائمه اطهار خواند.
گفتنی است، خانه شعر نجف آباد، منزلی است که وقف هنر شده است و تاکنون در این مکان ۶۰۰ نشست شعری برگزار شده است، روز گذشته نیز نخستین بار بود که شاعران نجف آبادی پس از شیوع ویروس کرونا در این خانه برای شعرخوانی گردهم آمدند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *