14:36

حضور زنان فیلمساز در میان ۲۵۰ فیلم پرفروش سینمای آمریکا نسبت به سال گذشته با کاهش همراه بوده است.
به گزارش ایسنا به نقل از ورایتی، در حالی که سال ۲۰۲۰ نقطه عطفی در حضور زنان فیلمساز در جریان اصلی سینمای هالیوود را رقم زد اما بر اساس گزارش جدید و سالانه مرکز مطالعه زنان در سینما و تلویزیون در دانشگاه سن‌دیگو، فیلم‌های ساخته کارگردانان زن ۱۷ درصد از ۲۵۰ فیلم پرفروش سال ۲۰۲۱ هالیوود را به خود اختصاص داده‌اند.
در سال 2020، سهم ساخته کارگردانان زن در میان ۲۵۰ فیلم پرفروش آمریکا، ۱۸ درصد بود. سهم فیلم‌های ساخته شده توسط کارگردانان زن در میان ۱۰۰ فیلم پرفروش سال سینمای آمریکا این رقم هم کمتر شده و به ۱۲ درصد رسیده در حالی که در سال ۲۰۲۰ میلادی ۱۶ درصد بود.
گزارش سالانه حضور زنان در عرصه سینما و تلویزیون آمریکا در حالی منتشر شده که امسال فیلم‌های «قدرت سگ» ساخته «جین کمپیون» و «دختر گمشده» از «مگی جیلنهال» از فیلم‌های تحسین شده و شانس‌های اصلی فصل جوایز سینمایی هستند و دو فیلم «جاودانگان» ساخته «کلوئی ژائو» و «کندی‌من» ساخته «نینا داکاستا» به صدر فهرست فروش سینماها نیز رسیدند.
با این وجود «مارتا لوزن» مدیر اجرایی مرکز مطالعه زنان در سینما و تلویزیون معتقد است: «ظاهر امر می‌تواند فریب‌دهنده باشد. در حالی که سال گذشته “کلوئی ژائو” با فیلم “سرزمین آواره‌ها” برنده اسکار بهترین فیلم شد و ساخته‌های «جین کمپیون» و «مگی جیلنهال» از شانس‌های فصل جوایز سینمایی هستند اما همچنان بیش از ۸۰ درصد از ساخته‌های هالیوودی توسط کارگردانان مرد ساخته شده است».
اما در حوزه پشت صحنه سینما، سهم حضور زنان بهبود یافته و آنها ۲۵ درصد از نقش‌های اصلی پشت صحنه شامل نویسنده، تهیه‌کننده، تدیوینگر، فیلمبردار و … را در میان ۲۵۰ فیلم پرفروش سال بر عهده داشته‌اند. این سهم در سال ۲۰۲۰ میلادی ۲۳ درصد بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *