11:10

ستار اورکی می‌گوید «دسته دختران» پنجمین تجربه آهنگسازی او برای فیلم‌هایی از این دسته است اما تلاشش بر این بوده است که شباهتی به دیگر آثارش نداشته باشد و اثر جدیدی را ارایه بدهد.
به گزارش مهر، ستار اورکی آهنگساز نام‌آشنای سینمای ایران پس از کسب دیپلم افتخار بهترین موسیقی متن از جشن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران برای فیلم «ویلایی‌ها»، در دومین همکاری خود با منیر قیدی آهنگسازی «دسته دختران» را برعهده گرفته است. به عقیده برخی از منتقدان این موسیقی به دلیل لحن و روایتگری که دارد، نقش بسزایی در روند فیلم داشته و یکی از نقاط قوت اثر به حساب می‌آید.
این آهنگساز برای ساخت موسیقی با چالش‌هایی مواجه بوده است چراکه «دسته دختران» پر از افکت‌های صوتی و صداهای انفجار و شلیک است. از سوی دیگر موسیقی باید با صحنه‌هایی که حاوی شکست و پیروزی و شجاعت و غرور است، هماهنگ باشد. این اتفاق در «دسته دختران» رخ داده، ستار اورکی که سال هاست برای پروژه‌های مختلف سینمایی آهنگسازی کرده، از عهده این کار برآمده است.
ستار اورکی آهنگساز فیلم سینمایی «دسته دختران» در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه منیر قیدی کارگردان این اثر فردی کاربلد و سخت‌کوش است درباره همکاری مجدد خود با او پس از فیلم سینمایی «ویلایی‌ها» بیان کرد: در ابتدا باید بگویم منیر قیدی تفکرش به من نزدیک است و زمانی که «ویلایی‌ها» را به من پیشنهاد داد به دلیل اینکه در خطه خوزستان که من در آنجا بزرگ شده‌ام و شخصیتم شکل گرفته است، روایت می‌شد، حس کردم توانایی لازم را برای آهنگسازی این اثر را دارم.
وی ادامه داد: خوشبختانه با توصیه‌های منیر قیدی اتفاق خوبی برای موسیقی «ویلایی‌ها» رخ داد و همین مساله باعث شد ایشان مجدداً به من اعتماد کند و آهنگسازی «دسته دختران» را برعهده من بگذارد.
این آهنگساز با اشاره به اینکه فیلمنامه «دسته دختران» را پیش از شروع کار یعنی در زمان پیش تولید مطالعه کرده است، گفت: شاید بتوان گفت از آنجا که من ۸ سال جنگ را از نزدیک دیده و تلخی آن را لمس کرده‌ام، راحت‌تر توانستم به موسیقی که به تفکر منیر قیدی، فیلم و جغرافیا آن منطقه نزدیک باشد، برسم.
اورکی افزود: مدت زیادی درگیر این کار بودم و به صورت مرتب با ایشان و محمدرضا منصوری تهیه‌کننده ارتباط می‌گرفتم تا به آنچه مدنظرمان بود، برسیم در حقیقت لحظه به لحظه از مشورت کردن غافل نمی‌شدم. باید روی این نکته تاکید کنم که در عین اختلاف نظر با کارگردان که طبیعی هم هست تعامل بسیار خوبی باهم داشتیم چراکه کارها، تفکرات و ایده‌های هم را به خوبی می‌شناسیم.
وی با اشاره به اینکه علاقه‌ای نداشت به سمت موسیقی ساخته شده توسط بزرگانی برود که برای موسیقی فیلم‌هایی که روایتگر جنگ بودند، سنگ تمام گذاشته‌اند، اظهار کرد: قصد داشتم کاری کنم که کمتر کسی بدان پرداخته است یعنی موسیقی‌ای خلق کنم که امضای خودم پای آن باشد.
آهنگساز «دسته دختران» ادامه داد: همچنین برایم رضایت کارگردان، تهیه‌کننده و عوامل مهم بود، با وجود آنکه موسیقی آن جغرافیا در وجود من است و سال‌ها با آن زندگی کرده و شنیده‌ام، سخت و مهمترین چالش من بود.
اورکی با اشاره به اینکه «دسته دختران» پنجمین تجربه آهنگسازی او برای فیلم‌هایی از این دسته است، تاکید کرد: هر پنج اثر را دوست دارم اما تلاشم در «دسته دختران» بر این مبنا بوده است که شباهتی به دیگر آثارم نداشته باشد و اثر جدیدی را ارایه بدهم.
وی درباره سازهای به کار رفته در آهنگسازی این پروژه عنوان کرد: از ارکستر به اندازه و مفید در این کار استفاده و سعی کردم آواها و پِرکاشن‌های جنوبی را که مدنظرم بود، اجرا و لحظاتی را خلق کنم که علاوه بر جهان‌شمول بودن روایتگر موسیقی جنوب باشد.
این آهنگساز افزود: وقتی موسیقی برای فیلم‌هایی از این قبیل ساخته می‌شود باید حماسه شنیداری و موسیقیایی داشته باشد من هم از این امر غافل نشدم و سعی کردم در لحظات مختلف فیلم بدان توجه کنم.
اورکی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه مهمترین ویژگی «دسته دختران» پرداختن به حماسه‌سازی زنان در جنگ است که در تمام این سال‌ها کمتر کارگردانی بدان پرداخته است، تصریح کرد: من در هشت سال جنگ به چشم دیدم که زنان پابه‌پای مردان حماسه‌آفرینی کردند یعنی از خانه، زندگی و بچه سلب می‌شدند تا از خاک و عزت خود صیانت کنند.
وی ادامه داد: جدا از حضورم در این فیلم باید بگویم که اعتقاد کاملی به کار دارم چراکه منیر قیدی عمق فاجعه جنگ را به درستی روایت کرده در حقیقت با یک پروداکشن قوی آنچه را که در زمان جنگ اتفاق افتاده به تصویر کشیده، این فیلم قرار نبوده است به زندگی، روحیات و منویات درونی تک به تک افراد بپردازد بلکه بیشتر کلیات جنگ را نشانه گرفته است.
آهنگساز «دسته دختران» با اشاره به اینکه تاکنون نقدهای مثبت زیادی درباره موسیقی این اثر شنیده است، یادآور شد: بسیار از این بابت خوشحالم اما امیدوارم مجدداً فیلم‌هایی درباره حماسه زنان کشور عزیزمان ساخته شود. همچنین این موضوع تنها نباید روایتگر یک جغرافیای خاص باشد بلکه باید از زنانی هم گفت که در استان‌هایی که جنگ نبوده و اتفاقی گریبان آنها را نگرفته است، خود را به مرزها رسانده و فداکاری کرده‌اند چراکه این موضوع تعریف خودش را دارد.
اورکی در پایان خاطرنشان کرد: لازم می‌دانم از مهران اکرمی آهنگساز که میکس و مسترینگ «دسته دختران» را برعهده داشته و در حقیقت مشاور من در این پروژه بوده است، تشکر کنم. همچنین نیما اورکی نیز در این راه من را یاری کرده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *