10:36

در پی موجی از ابتلا به کرونا در آمریکا که با شیوع سویه اومیکرون به راه افتاد، موزه‌های این کشور به تعطیلی موقت یا کاهش ظرفیت بازدید روی آورده‌اند.
به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه هنر چاپ لندن، شیوع سویه اومیکرون و افزایش آمار مبتلایان به کرونا در آمریکا، برنامه و فعالیت موزه‌های این کشور را تحت تاثیر خود قرار داده است؛ موزه متروپولیتن نیویورک که پربازدیدترین موسسه هنری آمریکاست، از کاهش ظرفیت خود خبر داده و به بازدیدکنندگان هشدار داد که باید خود را برای صف‌های طولانی در بیرون موزه آماده کنند. این موزه همچنین از ۲۳ دسامبر (۲ دی) سرویس‌های غذاخوری خود را تعطیل کرده و از ۲۷ دسامبر (۶ دی) ارائه گواهی واکسیناسیون را برای تمام بازدیدکنندگان بالای ۱۲ سال اجباری خواهد کرد. براساس دستورالعمل شهرداری شهر نیویورک همه بازدیدکنندگان بالای ۵ سال باید دستکم یک دز واکسن تزریق کرده باشند.
موزه ویتنی با رعایت شیوه‌نامه‌هایی که همزمان با بازگشایی آن در سپتامبر سال ۲۰۲۰ اعمال شدند، به فعالیت خود ادامه خواهد داد. سخنگوی این موزه هنری در این باره گفت: همزمان با نظارت بر تاثیر سویه اومیکرون، به رعایت شیوه‌نامه‌های ارائه شده از سوی دولت و مقامات بهداشتی ادامه خواهیم داد و آماده‌ایم برای حفاظت از سلامت و امنیت کارکنان و بازدیدکنندگانمان خود را با تغییرات لازم همسو کنیم.
در این بین، موزه بروکلین نیز سرویس‌های غذا و خوراکی موزه را به حال تعلیق درآورده و تورها و برنامه‌های حضوری خود را تا پایان تعطیلات سال نو لغو کرده است. موزه نوگوچی نیز با اشاره به افزایش آمار ابتلا به کرونا در منطقه، از ۲۲ تا ۲۶ دسامبر (۱ تا ۵ دی) به مدت یک هفته درهای خود را به روی بازدیدکنندگان بست.
واکنش موزه‌ها و موسسات فرهنگی هنری آمریکا به گسترش آمار ابتلا به کرونا تنها به نیویورک محدود نمی‌شود. موزه هنر بالتیمور واقع در ایالت مریلند از ۲۲ تا ۲۶ دسامبر (۱ تا ۵ دی) به مدت یک هفته تعطیل شد و در ایالت کانکتیکات، دو موزه اصلی دانشگاه ییل- نگارخانه هنری دانشگاه ییل و مرکز هنر بریتانیایی ییل- تا ۲ ژانویه (۱۲ دی) درهای خود را به روی بازدیدکنندگان بستند. همزمان، بازدید از موزه هنر نیوآرک در ایالت نیوجرسی از این پس مستلزم رزرو بلیت، ارائه گواهی واکسیناسیون یا تست منفی کرونا با اعتبار ۷۲ ساعت است.
با وجود محافظه‌کاری بسیاری از موزه‌های آمریکایی، موسسه اسمیتسونین که ۱۹ موزه در واشنگتن و نیویورک دارد، قصدی مبنی بر کاهش ظرفیت این موزه‌ها یا تعطیلی موقت آنها ندارد. سخنگوی این موسسه در این باره گفت: آمار مبتلایان به کرونا را به دقت زیرنظر داریم و همزمان برای تصمیم‌گیری درباره فعالیت‌های خود با کارشناسان بهداشت عمومی و مقامات محلی مشورت می‌کنیم.
موزه هنرهای زیبای بوستون در ایالت ماساچوست نیز با ظرفیت فعلی خود به فعالیت ادامه می‌دهد اما در کنار دیگر موسسات فرهنگی و هنری از جمله موزه ایزابلا استوارت گاردنر و موزه هنر هاروارد از همه بازدیدکنندگان گواهی دریافت واکسیناسیون طلب خواهد کرد.
چالش اومیکرون برای موزه‌های معروف منحصر به کشور آمریکا نیست؛ چندی پیش خبر رسید که در پی شیوع سویه اومیکرون ویروس کرونا در کشور انگلیس و ابتلای دسته جمعی کارکنان موسسات فرهنگی به این ویروس، بسیاری از موزه‌های لندن از جمله موزه تاریخ طبیعی، مجموعه ولکام و موزه فاندلینگ به ناچار تعطیل شدند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *