18:25

افزایش آثار نمایشی خط خورده از جدول اجراهای جشنواره چهلم تئاتر فجر به عدد چهار ، تور دید و بازدید مدیران تئاتری با چاشنی سنگین تعریف و تعارف‌های فرهنگ ایرانی و دیدن تلاش‌های دو ساله کادر درمان در مسیر مقابله با کرونا در صحنه فجر از حاشیه‌های پررنگ روز چهام این رویداد بود.

به‌ گزارش ایرنا، چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در حالی روز چهارشنبه (۲۰ بهمن‌ماه) چهارمین روز از فصل اجراهای خود را پشت سر گذاشت که هم‌زمان با فصل اجراهای نمایشی چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از ۱۷ بهمن‌ماه ۱۴۰۰ خورشیدی؛ ایام پرفرازونشیب و بی‌اغراق ملتهبی را جشنواره چهلم تئاتر فجر از سر می‌گذراند.

چهارتایی شدن قربانیان کرونایی تئاتر / هیچ وقت با ایرانی تعارف نکن!

از یک‌سو استقبال و اقبال مخاطبان از آثار حاضر در این رویداد به‌ویژه در بخش تئاتر خیابانی به همان اندازه که شور و اشتیاق هنرمندان، مدیران و دست‌اندرکاران جشنواره را با خود به‌همراه داشته است، به همان میزان نیز عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی به‌ویژه میان مخاطبان این آثار در سایه سرعت غیرقابل‌کنترل انتشار سویه جدید ویروس کرونا (اُمیکرون) که ثمره آن شکل‌گیری پیک ششم این ویروس در کشورمان است؛ آن رضایت و لبخند را توام با اما و اگرهای مختلفی برای برگزارکنندگان جشنواره و هنرمندان حاضر در این رویداد با خود به‌همراه داشته‌است.

چهارتایی شدن قربانیان کرونایی تئاتر / هیچ وقت با ایرانی تعارف نکن!

دو کارت قرمز جدید کرونا به نمایش‌ها

بعد از آنکه طی روزهای اول (یکشنبه ۱۷ بهمن) و سوم (سه‌نشبه ۱۹ بهمن) فصل اجراهای چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شاهد خط خوردن دو نمایش اتاق به کارگردانی زنده‌یاد ساشا کشوادی و نمایش نمایش اسطرلاب ۱/۲ به نویسندگی و کارگردانی صدرا صباحی از جدول اجراهای صحنه‌ای چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بودیم؛ هم‌زمان با برگزاری چهارمین روز از اجراهای این دوره جشنواره (چهارشنبه ۲۰ بهمن) خبر رسید که دو نمایش دیگر به دلیل ابتلای تعدادی از بازیگران و عوامل اجرایی آن به سویه کرونا از جدول اجراهای جشنواره چهلم فجر خط خوردند.

بر این اساس نمایش بعد از افتادن به نویسندگی روزبه کاظمی و کارگردانی حسین حسینیان از نمایش‌های حاضر در بخش صحنه‌ای این رویداد به دلیل ابتلای تعدادی از بازیگران و عوامل اجرایی آن به کرونا از جدول اجرایی تالار مولوی خط خورد.

چهارتایی شدن قربانیان کرونایی تئاتر / هیچ وقت با ایرانی تعارف نکن!

همچنین نمایش بی‌زمان به نویسندگی و کارگردانی پروین هادی‌نیا نیز که از جمله آثار حاضر در بخش دیگرگونه‌های اجرایی جشنواره تئاتر فجر در گام چهلم بود و تا کنون سه اجرای خود را در تماشاخانه ملک پشت سر گذاشته بود، به دلیل ابتلای یکی از بازیگرانش به کرونای اُمیکرون با اطلاع ستاد اجرایی جشنوره برای جلوگیری از انتشار و ابتلای دیگر بازیگران، عوامل اجرایی و مخاطبان این اثر نمایشی پُر بازیگر از اجرای چهارم خود همزمان با پنجمین روز جشنواره در روز پنجشنه (۲۱ بهمن ماه) باز ماند.

با احتساب این دو نمایش تا پایان روز چهارم (۲۰ بهمن) و در آستانه روز پنجم (۲۱ بهمن) اجراهای بخش‌های صحنه‌ای، خیابانی، دیگرگونه های اجرایی و رادیوتئاتر چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر؛ مجموع قربانیان کرونا در جشنواره چهلم به عدد چهار رسید!

تور دید و بازدید مدیران و رقابت سنگین تعریف و تعارف فرهنگ ایرانی

از دیگر اتفاقات و حاشیه‌های جذاب چهارمین روز از فصل اجراهای آثار نمایشی در چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دیدوبازدیدهای مدیران تئاتری، دست‌اندرکاران جشنواره، هنرمندان داخلی و میهمانان خارجی از یکدیگر و آثار نمایشی باز می‌گشت.

اتفاقی که زمزمه‌هایی چون نو کردن دیدار هنرمندان و همچنین ادای فریضه صله رحم از نوع جشنواره‌ای را در قالب نجواها و شوخی‌هایی میان اهالی رسانه و برخی از خود مدیران و دست‌اندرکاران این جشنواره با خود به‌همراه داشت.

در این روز، قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین مسافرآستانه دبیر جشنواره و اتابک نادری قائم‌مقام دبیر جشنواره به تماشای نمایش صندلی‌ها به کارگردانی نجات نجم ماجد از کشور عراق نشستند.

بعد از اجرا نیز هنرمندان این اثر به همراه کارگردان آن طی گفت‌وگویی با مدیران حاضر در این اجرا؛ به تعریف، تمجید و گاه تعارف‌های اغراق‌آمیز از تئاتر و مدیران تئاتری پرداختند و مدیران تئاتری نیز بنا به رسم میهمان‌نوازی آشنای ایرانیان همان تعاریف، تمجیدها و اغراق‌ها را با شدت چندین برابری به گروه نمایش صندلی‌ها از کشور عراق باز گرداندند تا نشان دهند در عرصه تعارف و تعریف هیچ فرهنگ و کشوری نمی‌تواند جای ایرانیان را بگیرد!

همچنین در ادامه تور دید و بازدیدها در تئاترشهر و سالن قشقایی گروه تئاتر (نمایش داستان زال) نماینده کشور بلغارستان در جشنواره چهلم تئاتر فجر به تماشای نمایش تختی در اتاق ۳۳ هتل آتلانتیک به نویسندگی و کارگردانی تینو صالحی نشستند.

در سوی دیگر تئاترشهر و در سالن چهارسو نیز کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری پس از دیدن نمایش آرش، شهر سوخته تخت طبی ۴؛ از فردوس حاجیان به عنوان نویسنده و کارگردان این اثر نمایشی تقدیر کرد.

چهارتایی شدن قربانیان کرونایی تئاتر / هیچ وقت با ایرانی تعارف نکن!

رعایت شیوه‌نامه‌ها؛ تلاش برای کاستن از ثبت خاطرات تلخ

آن‌چنان‌که در این گزارش و سلسله گزارش‌های پیشین سایه‌روشن‌های چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به قلم راقم این سطور ذکرش رفت سیل استقبال مخاطبان به‌ویژه از آثار تئاتر خیابانی چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، موجی از شادی و رضایت را میان هنرمندان حاضر در این رویداد، مدیران و دست‌اندرکاران با خود به‌همراه داشته است.

چهارتایی شدن قربانیان کرونایی تئاتر / هیچ وقت با ایرانی تعارف نکن!

شدت این استقبال به‌ویژه طی گذشته چهار روز از جشنواره به‌حدی بود که حتی در مواردی خود مدیران و دست‌اندرکاران ستاد اجرایی این جشنواره نسبت‌به بیان عدم تصور آن‌ها در قالب چنین اقبالی از سوی مخاطبان شکلی رسانه‌ای و دلگرمی خوشایند برای عرصه هنرهای نمایشی کشور با خود به‌همراه داشت.

اما از سوی دیگر بازتاب اخبار شیوع سریع و لجام‌گسیخته سویه جدید ویروس کرونا موسوم به اُمیکرون و شدت گرفتن پیک ششم موج ابتلا و تلفات این ویروس در کشور، هم‌زمان با ورود به تعطیلات پایان هفته طی روزهای پنجشنبه و جمعه (۲۱ و ۲۲ بهمن ماه) که همواره با افزایش مخاطبان جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر همراه است؛ مدیران، مسئولان و دست‌اندرکاران ستاد اجرایی و سالن‌های میزبان این رویداد نمایشی را بر آن داشت تا تمهیدات بیشتری برای رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، ماسک زدن، تب‌سنجی و انجام تست‌های کرونا را مدنظر داشته باشند.

همه اینها برای آن است تا در نهایت بتوان با سپری کردن این ایام با کمترین خاطرات تلخ درنهایت آنچه از چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به ذهن مخاطبان، مدیران، هنرمندان و اهالی رسانه می‌ماند را با روشنی و امید بیشتری برای تاریخ و آیندگان به ثبت رساند.

چهارتایی شدن قربانیان کرونایی تئاتر / هیچ وقت با ایرانی تعارف نکن!

صحنه فجر؛ مجالی برای لمس تلاش خستگی‌ناپذیر کادر درمان در روند مهار کرونا

آغاز جشنواره‌های فرهنگی‌هنری آمیخته با جشن انقلاب ازجمله جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر همسو با تعامل یکپارچه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نسبت‌به استقرار تیم‌های ثابت و سیار پزشکی و کادر درمان برای گرفتن تست کرونا و نظارت بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی با این رویداد همراه بوده‌است.

به‌ویژه به‌سبب شیوع سویه اُمیکرون ویروس کرونا و رشد و شتاب فزاینده آن طی روزهای اخیر، پای کار بودن و همدلی مجدانه کادر درمان (پزشکان و پرستاران) همراه با تیم‌های سیار برای گرفتن تست کرونا و تأکیدات مستمر آن‌ها به هنرمندان حاضر در جشنواره و همچنین مخاطبان آثار نمایشی مبنی‌بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همراه است.

همین مساله خود شیوه‌ای متفاوت و تصویری جذاب از همدلی و مجاهدت کادر درمانی که از نخستین روز شیوع این ویروس طی دو سال اخیر در کشورمان مجاهدانه، صادقانه، عاشقانه و خالصانه به شکلی خستگی‌ناپذیردر خط مقدم مقابله با این ویروس حضور داشتند را این‌بار به شکلی ملموس‌تر و عینی‌تر در صحنه‌لی به وسعت جشنواره تئاتر فجر به چشم عموم مردم به‌عنوان مخاطبان آثار نمایشی و هنرمندان حاضر در جشنواره ترسیم و تصویر می‌کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *