فشارهای زیادی هم بر وزارت فرهنگ و ارشاد هست که منکر آن نیستم

10:00

تهیه‌کننده «متری شیش و نیم» گفت: معتقدم اگر به حوزه هنر توجه و عنایت بیشتری شود در شرایط بحرانی که مردم حالشان خوب نیست سینما می‌تواند در بهبود اوضاع موثر باشد و تغییر ذائقه‌ای را ایجاد کند.
سیدجمال ساداتیان در گفت‌وگو با ایرنا، اظهار داشت: حوزه هنر و سینما کارکردهای بسیاری دارد؛ شنیدم دانشگاه وست مینستر انگلستانی تحقیقی کرده بود که اگر هر آدمی یک سرگرمی هنری در زندگی‌اش داشته باشد ۷۰ درصد کمتر مورد بزه اجتماعی قرار می‌گیرد. بر این اساس روزی که آدم حالش خوب نیست ساز می‌زند، نقاشی می‌کشد و به هر ترتیب با هنری که دارد زمانش را سر می‌کند.
تهیه کننده فیلم سینمایی چهارشنبه سوری تصریح کرد: معتقدم اگر به حوزه هنر توجه و عنایت بیشتری شود در شرایط بحرانی که مردم حالشان خوب نیست سینما می‌تواند در بهبود اوضاع موثر باشد و تغییر ذائقه‌ای را ایجاد کند.
ساداتیان ادامه داد: طبق این منطق در مناطق محروم بزه و حواشی بیشتر است به این دلیل که دسترسی به هنر کمتر است. اگر ما به هنری توجه بیشتری داشته باشیم در خوشی‌ها و غم‌ها بیشتر به درد مردم می‌خورد. اگر با این دید به هنر نگاه کنیم در زمان بحران به آن بیشتر میدان می‌دهیم به جای این که بخواهیم آن را سرکوب کنیم.
تهیه کننده فیلم سینمایی دایره زنگی (پریسا بخت‌آور ۱۳۸۶) گفت: همیشه در وزارت فرهنگ و ارشاد این روال بوده است که در برخی ادوار کسانی با شعارهای افراطی آمده اند که خواهان اختراع چرخ از ابتدا بوده اند یا می‌ خواستند هنری را زیر و رو کنند. معمولا شعارهای افراطی پیامدهایی جز تخریب ندارند.
امروز سینما به یک خودسانسوری رسیده است که خودش به خودش محدودیت اعمال می کنداین تهیه کننده در پاسخ به این پرسش که چرا امروز کیفیت آثار در مقایسه با سال‌های گذشته کاهش یافته است، اظهار داشت: امروز سینما به یک خودسانسوری رسیده است که خودش به خودش محدودیت اعمال می کند؛ هر تکنولوژی ای باید ابتدا به شکل کمی بیاید و پس از آن کیفی شود. مثلا ماشین می آید و پس از طی زمان کارهای کیفی روی آن اعمال می شود و تغییر می کند. این موضوع شامل حال هر تکنولوژی ای می شود و در هنر هم همین است که آدم ها باید جسارت داشته باشند و وارد قصه ها بشوند و آدم هایی که آثار را تولید کرده اند ممکن است اشتباهاتی را هم داشته باشند ولی اشتباهات نباید آن قدر آسمان و ریسمان شود که صورت مسئله با آن پاک شود.
تهیه کننده فیلم سینمایی برف روی کاج‌ها (پیمان معادی ۱۳۹۰) بیان کرد: بر وزارت فرهنگ و ارشاد هم فشارهای زیادی وجود دارد که منکر آن نیستم؛ یعنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از بیرون مورد فشارهای متعددی است که بسیاری از آنان قابل درک نیست. مثلا مفهوم طراز انقلاب اسلامی چیست؟ این که باید فیلم هایی در حوزه دفاع مقدس ساخته شود برکسی پوشیده نیست اما مگر چند درصد سینما را می توان به این فیلم ها اختصاص داد؟ باقی را چه باید کرد؟
سینما شیر بی یال و دم شده استوی یادآور شد: باید همدلی بیشتر باشد که بنشینیم و با متخصصانی که در این حوزه تولید دارند حرف بزنیم. دلیل افت کیفیت آثار را این می دانم که سینما شیر بی یال و دم شده، چرا که دائم دستوراتی مبنی بر این که این نباشد و آن نباشد به این پیکره وارد شده است.
تهیه کننده فیلم سینمایی سایه روشن (فرزاد موتمن۱۳۹۲) با تاکید بر مضامینی که در فیلم‌هایش بر آن تاکید دارد، گفت: دوست دارم همیشه در فیلم هایم یک نهیب اجتماعی وجود داشته باشد اما وقتی موضوعات اینچنینی کمتر امکان ردشدن از فیلترهای وزارت فرهنگ و ارشاد را دارند بنابراین کمتر می شود کار کرد.
وی در پاسخ به این پرسش که در میان آثارش کدام یک را بیشتر دوست دارد، گفت: فیلم های من حتی دوتایشان هم شبیه به هم نیستند و فضاها و قصه هایشان متفاوت است. همه کارهایی که انجام داده ام را از دوست داشتن انجام داده ام و هرکدام در زمان خودشان مطرح و مقبول بوده اند.
وی در توضیح فعالیت‌های این روزهای خود، بیان کرد: این روزها مشغول کار نیستم. امسال دو فیلم طنز و اجتماعی را برای تولید ارائه دادم که متاسفانه هر دوی آنها رد شد. وقتی که من نمی توانم در وزارت ارشاد مجوز ساخت بگیرم ترجیح می دهم سکوت کنم.
به سینما وابسته نیستم چرا که ریسک آن بسیار بالاستتهیه‌کننده فیلم سینمایی به رنگ ارغوان (ابراهیم حاتمی‌کیا ۱۳۸۳) در پاسخ به این پرسش که در چهارسالی که تولید اثری نداشته است چگونه گذران زندگی کرده است، بیان کرد: به لحاظ اقتصادی متکی به سینما نیستم که اگر کار نکنم زندگی ام مختل شود؛ به سینما وابسته نیستم چرا که ریسک آن بسیار بالاست.
چهارشنبه سوری، فیلم دایره زنگی و جامه دران از مهمترین آثاری است که سیدجمال ساداتیان آنها را تهیه کرده است. همچنین سیمرغ بلورین فیلم برگزیده تماشاگران از بیست و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر برای فیلم چهارشنبه سوری – ۱۳۸۴، سیمرغ بهترین فیلم از بیست و هشتمین دوره جشنواره فجر برای فیلم به رنگ ارغوان – ۱۳۸۸، سیمرغ بهترین فیلم از سی و دومین دوره جشنواره فجر برای فیلم آذر، شهدخت، پرویز و دیگران – ۱۳۹۲ و سیمرغ بلورین فیلم برگزیده تماشاگران از سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر برای فیلم متری شیش و نیم از جمله موفقیت‌های این تهیه کننده سینما است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *