10:41

مدیر یک پلتفرم در فضای مجازی معتقد است: انتشار پیش‌نویس دستورالعمل تبلیغاتی ساترا در اجرایی شدن بهتر و پیش‌بینی برای استراتژی‌های بقا بسیار مهم است؛ در مجموع شفافیت باعث می‌شود اشکالات به درستی مرتفع شوند.

به گزارش فارس، خلاء قانونی و انتقاد کاربران از شیوه فعالیت تبلیغی پلتفرم‌ها، سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر را بر آن داشت تا با بررسی دستورالعمل‌ها و قوانین رگولاتور‌های دنیا و پایش انجام شده در خصوص قوانین داخلی کشور، دستورالعمل تبلیغات در پلتفرم‌ها را تدوین و برای هم‌اندیشی و نظرخواهی از نخبگان روی سایت خود قرار دهد.

این دستورالعمل با مطالعه سندهای بین‌المللی، مشورت با خبرگان صنعت و رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر فراگیر و مطالعه اسناد داخلی تنظیم شده و در نهایت به صورت یک نظرسنجی منتشر شده است و پیش از اعلام فراخوان عمومی به صورت رسمی برای تمام رسانه‌های صوت و تصویر نیز ارسال شدهو از آنها درباره آیین‌نامه نظرسنجی به عمل آمد.

این دستورالعمل تلاش می‌کند چالش‌های حوزه تبلیغات از جمله انتشار اطلاعات گمراه‌کننده و نامناسب در محتوای تبلیغی، تهدید سلامت کودکان، نادیده گرفتن رده‌بندی سنی در تبلیغات، اخلال در تجربه کاربری و افزایش غیر منصفانه هزینه کاربر را حل کند. در موادی از این دستورالعمل همچنین به موضوع پخش تبلیغات در سرویس‌هایی با مدل درآمدی اشتراک ماهیانه پرداخته شده است که در ماه‌های گذشته انتقاد تعداد قابل توجهی از کاربران را برانگیخته بود.

صاحبان رسانه متولیان این حوزه هستند و طبیعتا نظرات‌ آنها در این زمینه دارای ارزش است؛ بنابراین نظرسنجی از رسانه‌ها و قائل شدن این حق برای آنها از جانب ساترا اقدامی مهم و درخور توجه است. آگاهی از نظرات افراد در حوزه‌های مختلف اعم از کاربران، صاحبان رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر، گروه‌های مردم نهاد و همه کسانی که مستقیم و غیر مستقیم با این مقوله در ارتباط هستند حرکتی مشارکتی را بنیان گذاشته است؛ در ادامه و با تدوین سند نهایی و ابلاغ آن به پلتفرم‌ها می‌توان اقدام ساترا را اقدامی هوشمندانه دانست که در تهیه و تنظیم سند تبلیغات جوانب مختلف را در نظر گرفته است.

در نهایت باید توجه داشت چارچوب بندی و انسجام در هر یک از بخش‌های رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر آن هم به صورت مشارکتی و نظرسنجی نتیجه قابل قبول و خوبی را در پی خواهد داشت؛ چراکه این موضوع برای بهبود و اصلاح فضای تبلیغاتی کشور است و اصلا نباید به آن برچسب سیاسی زد. این فرایند کاملا علمی پیش‌رفته و تاثیری جز اصلاح و تقویت فضای تبلیغات ندارد.

در رابطه با این اقدام ساترا با حامد تاجیک از مدیران پلتفرم دیرین دیرین، درخصوص عملکرد ساترا درباره هم‌اندیشی دستورالعمل تبلیغات در پلتفرم‌ها گفت‌وگو کرده‌ایم که متن کامل آن در ادامه می آید:

**ورود ساترا به حوزه تبلیغات پلتفرم‌ها و انتشار دستورالعمل نظر سنجی در این حوزه را چطور می‌بینید؟

-چنانچه ساترا شفاف و حتی سخت‌گیرانه به این حوزه ورود کند بسیار موثرتراست تا ورود بدون شفافیت باشد بخصوص در حوزه کودکان.

اجرای مقررات تعیین شده در حوزه تبلیغات چقدر به سود کاربران و چقدر به نفع صاحبان پلتفرم‌ها است؟

-به نظر این اقدام برای کاربران امن‌تر است اما شاید پلتفرم‌ها به لحاظ اقتصادی دچار کمبود شوند؛  در نهایت و در مجموع شفافیت باعث می‌شود این اشکال نیز به درستی مرتفع شوند.

انتشار پیش‌نویس دستورالعمل تبلیغاتی ساترا جهت نظرخواهی عمومی روی سایت این سازمان چه ویژگی‌هایی دارد؟

-انتشار پیش‌نویس دستورالعمل تبلیغاتی ساترا در اجرایی شدن بهتر و پیش‌بینی برای استراتژی‌های بقا بسیار مهم است.

ساترا چه اقداماتی را باید در جهت تدوین و اجرای مقررات تبلیغات پلتفرم‌ها در نظر بگیرد؟

-هم اندیشی‌های بیشتر، تفکیک حوزه های تخصصی کودکان و بزرگسالان، گذشت از دید بسته مقررات حاکم و تدوین شده از ۴۰ سال قبل و به روزآوری ذهنی کارشناسان، استمرار در رصد اجرایی شدن بخشنامه‌ها، برخورد با خاطیان و اطلاع‌رسانی آن به سایرین.

نکته پایانی خود را بفرمایید.

-غول صدا و سیما، پلتفرم‌ها را رقیب نبیند و اجازه فعالیت‌های غیر انحصاری را به آنها بدهد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *