نمایش بخش‌های ممیزی‌شده سریال‌ها

12:30

سعید مقیسه رییس ساترا در یک نشست خبری به تشریح جزییات و اهداف برگزاری اولین نمایشگاه «رصتا» پرداخت.
به گزارش مهر، نشست خبری نخستین نمایشگاه رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران «رصتا» امروز دوشنبه اول اسفندماه با حضور سعید مقیسه رییس ساترا برگزار شد.
مقیسه در ابتدای این نشست عنوان کرد: برای اولین بار قرار است نمایشگاهی با نام رصتا با عنوان رسانه‌های صوت و تصویر ایران برگزار شود که این رویداد در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران و از تاریخ ۱۱ تا ۱۴ اسفند سال جاری برگزار خواهد شد.
وی اضافه کرد: شرکت‌کنندگان در نمایشگاه شامل بخش‌های مختلف ساترا و سکوهای دارای مجوز ساترا می‌شوند که تاکنون ۳۳۷ رسانه مجوز فعالیت گرفته‌اند. همچنین بخش‌های مختلفی از سازمان صداوسیما، واحدهای تولیدی شبکه‌ها و واحدهای مستقل تولیدی، بخش معاونت فضای مجازی صداوسیما و بخش‌هایی از معاونت توسعه و فناوری سازمان هم در این نمایشگاه حضور دارند.
رییس ساترا درباره شرکت‌کنندگان تصریح کرد: این‌ها شرکت‌هایی هستند که به استارتاپ ها کمک می‌کنند و سالانه یک بار عملکردشان ارزیابی می‌شود. در این نمایشگاه هم شرکت‌های قبلی برای گزارش عملکرد و هم شرکت‌های متقاضی جدید حضور دارند که واسطی برای رسانه‌ها هستند و به غیر از این فعالان صنعت صوت و تصویر، اپراتورهای مخابراتی، مراکز داده و پیام‌رسان‌ها هم به این رویداد دعوت شده‌اند.
وی اضافه کرد: ساترا هم بخش‌های متنوعی در این نمایشگاه دارد که بخشی از آن به معرفی ساترا، اساسنامه ساترا، سامانه‌های مرتبط اختصاص دارد. موضوع تنظیم‌گری در جهان با تمرکز بر فعالیت پژوهشکده فضای مجازی ساترا در کنار دانشگاه صداوسیما، معاونت فضای مجازی و مرکز تحقیقات سازمان هم در این نمایشگاه مطرح می‌شود.
مقیسه ادامه داد: تشریح فرآیند صدور مجوز رسانه و ارزیابی رسانه‌ها هم بخشی از این نمایشگاه است. آمارهای مجوزگیرندگان، شناسنامه آن‌ها در آنجا مشخص خواهد شد.
رییس ساترا در ادامه درباره دیگر بخش‌های این نمایشگاه توضیح داد: برنامه‌هایی مربوط به توانمندسازی رسانه‌ها در این فضا عرضه می‌شود. بخش دیگری که در این قسمت مربوط به ساتراست، مباحث مربوط به تنظیم‌گری حقوقی است. مشاوره‌هایی مربوط به حقوق مالکیت فکری، فهرست مقرراتی که ساترا تنظیم کرده، حقوق عامه و کتاب‌های مرتبط با تنظیم گری حقوقی عرضه می‌شود.
وی اضافه کرد: مباحث مربوط به تنظیم گری داده‌محور و سرویس‌های داده‌محور و بحث‌های مربوط به سواد فضای مجازی نیز در این حوزه انجام خواهد شد. همچنین نشریاتی که ساترا دارد در این نمایشگاه معرفی می‌شود، نقشه بازار عرضه می‌شود؛ اینکه بازیگران این میدان در جهان چه کسانی هستند. مباحث مربوط به تسهیل گری در آنجا عرضه می‌شود. همچنین کسب و کارهای سفارش دهنده آگهی بازرگانی آنجا بررسی می‌شوند.
مقیسه درباره یکی از این بخش‌ها تصریح کرد: بخش دیگری هم برای تنظیم‌گری محتوایی داریم، ممیزی‌هایی که اعمال شده، آنچه که با مجوز ساترا پخش‌شده، نظارت‌هایی که انجام شده در اینجا مورد بحث قرار می‌گیرد. همه فرآیندهای نظارتی و عرضه مجوز در این نمایشگاه برای مردم و مخاطبان تشریح می‌شود.
وی با اعلام اینکه بخش‌هایی از سریال‌هایی که با نظر ساترا ممیزی شده است در بخشی از نمایشگاه به صورت محدود نمایش داده می‌شود، اضافه کرد: برخی مسئولان لازم است ببینند چه بخش‌هایی از یک سریال ممیزی شده است.
مقیسه در پاسخ به سوالی درباره ممیزی‌های سلیقه‌ای اظهار کرد: به دلیل حذف کارگزاری‌های ممیزی و انجام تمام این ممیزی‌ها توسط افراد ثابت کار سلیقه ای به حداقل رسیده هرچند خط‌کشی در این آثار آنچنان نیست که بتوان به‌راحتی آن را تعیین کرد. با این حال اینکه افراد ممیزی‌کننده به قوانین و مقررات آشنا باشند از فرامتن‌ها درک صحیح داشته باشند و یا مواردی از این قبیل باعث‌شده که اختلاف سلیقه به حداقل برسد ولی منظور من اختلاف سلیقه نیست بلکه تخلفات آشکار است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *