11:37

مارک لطفی فیلمساز مصری با همراهی اکسل پترسن کارگردان سوئدی مستندی درباره زندگی عمر شریف ساختند.
به گزارش مهر به نقل از ورایتی، مستند جدید «زندگی و دوران عمر شریف» تعمقی در زندگی بازیگر افسانه‌ای مصری و تاثیر رویدادهای سیاسی دهه ۱۹۵۰ بر شکل دادن به شخصیت پیچیده این شخصیت است.
لطفی و پترسن در این مستند نشان می‌دهند که چگونه سیاست‌های جمال عبدالناصر رییس جمهوری وقت مصر و فضای سیاسی آن دوره، موجب شد تا وی نامش را تغییر دهد و سپس به دین اسلام گروید و در نهایت فردی جهان‌وطن شد که همان‌اندازه که در قاهره زندگی می‌کرد، لس‌آنجلس و پاریس را نیز خانه‌اش می‌دانست.
این پروژه که به صورت مشترک توسط یک شرکت سوئدی مستقر در استکهلم و شرکت لطفی مستقر در اسکندریه ساخته شده از جمله پروژه‌هایی است در جشنواره مستند دانمارک جای داشت.
پترسن درباره این پروژه گفته است از ابتدا او و لطفی دو دیدگاه کاملاً متفاوت درباره عمر شریف داشتند. وی گفت: من او را نماینده غرب می‌دیدم، به عنوان یک ستاره برجسته هالیوودی، مردی پر زرق و برق و مشهور در حالی که از نظر لطفی او نماینده شرق و مصر بود و برداشتی کاملاً متفاوت از وی داشت. او وی را یک یهودای مصری می‌دانست. و ما نمی‌فهمیدیم چطور دیدگاه‌هایمان درباره یک نفر اینقدر متفاوت است.

وی تاکید می‌کند که زندگی شریف بیشتر در دل تحولات سیاسی می‌گذشت و گاهی او مستقیم در دل آنها جای داشت.
لطفی نیز معتقد است عمر شریف مصر را ترک کرد زیرا در دوران حکومت ناصر احساس می‌کرد تحت فشار است. همین فشار موجب شد تا او نامش را که در خانواده‌ای کاتولیک با ریشه‌ای لبنانی متولد شده بود تغییر داد. وی سال ۱۹۵۵ وقتی با فاتن حمامه بازیگر مصری ازدواج کرد به دین اسلام گروید.
در این مستند همچنین فعالیت‌های سینمایی عمر شریف مورد بررسی قرار گرفته و به یادماندنی‌ترین فیلم‌های وی از «لارنس عربستان»، «دکتر ژیواگو»، «دختر بامزه» و «مسیو ابراهیم» بررسی می‌شوند.
سازندگان فیلم هنوز در حال تکمیل آن هستند و در مراحل نهایی کار به سر می‌برند و تا اینجا یک تدوین ابتدایی از فیلم دارند. در حالی که فیلم از سندهای آرشیوی استفاده کرده همچنین شامل شماری از مصاحبه‌هایی است که در مصر، استکهلم و برلین گرفته شده‌اند. از جمله این مصاحبه‌ها صحنه‌هایی با طارق شریف پسر عمر شریف هم جای دارد. همچنین با نوه وی نیز مصاحبه‌شده است. بخشی از این مصاحبه پیش از پاندمی گرفته شده و آنها امیدوارند ادامه آن را بتوانند امسال در لس‌آنجلس یا اروپا بگیرند. سازندگان فیلم می‌گویند: این کار باید انجام شود و تقریباً این آخرین بخشی است که از ساخت فیلم باقی مانده است و پس از آن تدوین را نهایی می‌کنیم و وارد مرحله پس از تولید می‌شویم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *