12:01

مجموع فروش گیشه‌های بریتانیا و ایرلند در سال ۲۰۲۱ در مقایسه با سال کرونایی ۲۰۲۰ با رشد ۸۵ درصدی ارتقا یافت.
به گزارش مهر به نقل از اسکرین دیلی، رشد ۸۵ درصدی فروش در گیشه‌های سینماهای بریتانیا و ایرلند موجب فروشی ۸۱۱.۱ میلیون دلاری شد که نشان دهنده افزایش در برابر فروش ۴۳۹.۳ میلیون دلاری (۳۲۳.۲ میلیون پوندی) سال ۲۰۲۰ است.
با وجود این ارقام جدید هنوز خیلی پایین‌تر از ارقام فروش پیش از دوران کروناست که در سال ۲۰۱۹ برابر ۱.۳ میلیارد پوند بود.
در سال ۲۰۲۱ نیز در ۱۹ هفته اول سال سینماها کاملاً تعطیل بودند و از ۱۷ می (اواخر اردیبهشت) اجازه بازگشایی پیدا کردند؛ اما برخلاف سال ۲۰۲۰ که بارها و بارها تعطیل شدند، در سال ۲۰۲۱ دیگر هیچ تعطیلی اجباری به دلیل شیوع کرونا بر سینماها تحمیل نشد.
برمبنای گزارش سالانه فروش سینماها، در سال ۲۰۲۱ شمار فیلم‌های اکران شده به ۴۹۷ فیلم رسید که بیش از ۴۴۴ عنوان فیلم سال ۲۰۲۰ است. آمار سال ۲۰۱۹ نشان دهنده اکران ۹۳۸ فیلم جدید بود.
سال ۲۰۲۰ به دلیل کرونا ۳۱ سینمای درایو-‌این افتتاح شد که از این میان ۸ سینما در سال ۲۰۲۱ به کار خود ادامه دادند و بقیه تعطیل شدند ولی ۶ سینمای جدید درایو-این در سال ۲۰۲۱ کارشان را شروع کردند. در مجموع ۱۴ سینمای درایو-این بیش از یک میلیون پوند از فروش سینماها را رقم زدند که البته از فروش ۱.۶ میلیون پوندی ۲۰۲۰ کمتر بود.
در بریتانیا در مجموع حدود ۷۴ میلیون قطعه بلیت سینما فروخته شد و در ایرلند نیز حدود ۶ میلیون بلیت به فروش رفت که تقریباً ۷۰ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۰ است که در مجموع ۴۷.۶ میلیون قطعه بلیت در بریتانیا و ایرلند فروخته شده بود. این رقم در سال ۲۰۱۹ برابر با ۱۹۱.۱ قطعه بلیت بود.
محبوب‌ترین فیلم بریتانیایی‌ها در سال ۲۰۲۱ فیلم «زمانی برای مردن نیست» از مجموعه جیمز باند بود که سومین فیلم پرفروش همه دوران سینما در بریتانیا شد و ۹۶.۵ میلیون پوند فروخت و پشت سر «جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد» با ۱۲۳.۲ میلیون پوند و «اسکای فال» با ۱۰۳.۲ میلیون پوند ایستاد.
یونیورسال با فروش ۱۸۰.۸ میلیون پوند که شامل ۳۰.۳ درصد از کل بازار می‌شود، ونمایش ۲۵ عنوان فیلم، فعال‌ترین کمپانی در بریتانیا بود.
در همین حال فیل کلاپ مدیر اجرایی انجمن سینمای بریتانیا از بازگشت مردم به سینما ابراز خوشحالی کرد و گفت در نیمه دوم سال بازگشت به سینماها فوق‌العاده بود.

۱۰ فیلم برتر از نظر فروش در بریتانیا در سال ۲۰۲۱ عبارت بودند از:

۱. «زمانی برای مردن نیست» از یونیورسال با فروش ۹۶.۵ میلیون پوند

۲. «اسپایدر من: راهی به خانه نیست» از سونی با فروش ۷۴.۸ میلیون پوند (این فیلم هنوز در حال اکران است)

۳. «تل‌ماسه» از برادران وارنر با فروش ۲۱.۸ میلیون پوند

۴. «شانگ چی و افسانه ده حلفه» از دیزنی با فروش ۲۱.۲ میلیون پوند

۵. «پیتر خرگوشه ۲» از سونی با فروش ۲۰.۴ میلیون پوند

۶. «بیوه سیاه» از دیزنی با فروش ۱۸.۸ میلیون پوند

۷. «ونوم: بگذار کارنیج بیاید» از سونی با فروش ۱۸ میلیون پوند

۸. «مرد آزاد» از دیزنی با فروش ۱۶.۸ میلیون پوند

۹. «سریع و خشمگین ۹» از یونیورسال با فروش ۱۶.۴ میلیون پوند

۱۰. «ابدی ها» از دیرنی با فروش ۱۴.۸ میلیون پوند

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *