12:17

نماهنگ «مسافران خورشید» بر اساس شعر گریز از مجموعه اشعار برقعی یعنی کتاب «یحیی» ساخته شده و شاید یکی از نقاط قوت این نماهنگ انتخاب همین چهار پاره روایی تاریخی است. شعری که در این نماهنگ به گوش مخاطب می‌نشیند، داستانی شبه‌واقعی درباره کاروان زیارت حرم امام حسین (ع) است که برقعی آن را با زبانی غزل‌گونه روایت کرده است.
به گزارش فارس، قرن‌هاست که شعر، گویاترین و دلنشین‌ترین قالب روایی درباره واقعه عاشورا و حوادث پیش و پس از آن بوده و هست و بی‌شک خواهد بود.
اما تنوع رسانه‌ها، شرایط اجتماعی و تغییر ذائقه مخاطب باعث شده که در سال‌های اخیر، آثار عاشورایی و مناسبتی ماه محرم با رنگ و بو و شکل تازه تر تولید و منتشر شود. اتفاقی که اگر چه هنوز به بلوغ کامل و کافی نرسیده اما آثار شاخص، خوش رنگ و لعاب و جذابی هم ساخته شده که مخاطب را باخود همراه کرده است.
نماهنگ «مسافران خورشید» جدیدترین کار مناسبتی مرکز موسیقی ماوا سازمان هنری رسانه اوج است که به تازگی منتشر شده است. این نماهنگ به کارگردانی علی ملاقلی‌پور و تهیه‌کنندگی محمدجواد آشتیانی و با شعر «گریز» از سیدحمیدرضابرقعی اولین بار در برنامه «مخاطب خاص» شبکه سه رونمایی شد و به تناوب از شبکه‌های دیگر پخش می‌شود.
مخاطبان شعر خصوصا شعر آیینی، بدون شک با اشعار سیدحمیدرضابرقعی آشنا هستند و در مناسبت‌های مذهبی کمابیش اشعار این شاعر آئینی را شنیده‌اند. نماهنگ «مسافران خورشید» بر اساس شعر گریز از مجموعه اشعار برقعی یعنی کتاب «یحیی» ساخته شده و شاید یکی از نقاط قوت این نماهنگ انتخاب همین چهار پاره روایی تاریخی است. شعری که در این نماهنگ به گوش مخاطب می‌نشیند، داستانی شبه‌واقعی درباره کاروان زیارت حرم امام حسین (ع) است که برقعی آن را با زبانی غزل‌گونه روایت کرده است. به عبارت بهتر ذهن مخاطب را با اتفاقی خاص به واقعه عاشورا گره زده است.
یکی دیگر از ویژگی‌های این اثر عاشورایی، حضور علی ملاقلی پور، کارگردان جوان سینما و تلویزیون است که شاید در جسارت و آزمودن تجربه‌های روایی جدید، شباهت بسیاری با پدرش رسول، کارگردان فقید سینما و تلویزیون دارد.
علی ملاقلی پور پس از ساخت آثار تصویری در قالب فیلم سینمایی، سریال تلویزیونی و مستند، این بار سراغ تجربه جدید کلیپ یا نماهنگ عاشورایی رفته که به قول خودش این کار را از روی اعتقاد باطنی انجام داده است و نگاهش به موضوعات و کلید واژه‌هایی چون آزادگی، حقیقت جویی و توبه یکی از مشهورترین شخصیت‌های تاریخی واقعه عاشورا یعنی «حر» بوده است.
چه بسا همین اعتقاد و به قول معروف بر اساس منطق دل عمل کردن بوده که سوای ایرادات جزئی که احتمالا بخشی از آن به خاطر سرعت و محدودیت زمانی اینگونه آثار است، «مسافران خورشید» مورد پسند مخاطب قرارگرفته است.
«مسافران خورشید» را می‌توان هم یک نماهنگ کلاسیک دانست و هم اثری شاخص و منحصربه‌فرد که تجربه جدیدی را در این حوزه رقم زده است. وجه تمایز «مسافران خورشید» با آثار مشابه را می‌توان در جایی یافت که سازنده اثر به سراغ تلفیقی از نقاشی، موسیقی و شعر رفته و با ترکیب و استفاده درست از این عناصر یک تابلوی نقاشی با هارمونی زیبا و مبتنی بر واقعیت یا همان رئالیسم در قالب اثری ویدئویی پیش روی مخاطب گذاشته است.
استفاده از تصاویر قدیمی، شعری که با حالت نقالی خوانده می‌شود و هماهنگی صحنه‌ها با موسیقی و شعر که گاه ساکن و بی حرکت هم می‌شود، توانسته ترکیبی جذاب ایجاد کند که ناخودآگاه مخاطب را به یاد تابلوهای ماندگار استاد فرشچیان، حسن روح الامین و … می‌اندازد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *