20:13

بانی‌فیلم: کدام یک از دو فیلم ایرانی «عنکبوت مقدس» و «برادران لیلا» شانس بردن جایزه سزار ۲۰۲۳ را دارند؟
امسال طاهر رحیم بازیگر مشهور فرانسوی به عنوان رییس مراسم جوایز سزار در فرانسه معرفی شد. این مراسم که برای فرانسویان معادل اسکار امریکا محسوب می‌شود در ۲۴ فوریه، چهل و هشتمین دور مراسم خود را در سالن مشهور المپیا با حضور خانواده بزرگ سینمای فرانسه برپا خواهد کرد.
طبق معمول این مراسم به طور مستقیم از تلویزیون هم پخش خواهد شد.
از بین بهترین فیلم‌های خارجی به نمایش درآمده بر پرده سینماهای این کشور، صحبت از احتمال نامزد شده دو فیلم ایرانی است؛ «عنکبوت مقدس» ساخته علی عباسی و «برادران لیلا» ساخته سعید روستایی که هر دو در مسابقه جشنواره کن امسال شرکت داشتند و به پرده سینماهای فرانسه هم رفتند.
«عنکبوت مقدس» صد و ده هزار تماشاگر را به سالن سینماها کشاند و «برادران لیلا» هم با ۱۲۰ هزار تماشاگر را.
مطبوعات فرانسوی مطالب و گزارش‌های زیادی در باره این دو فیلم نوشتد.
در مورد طاهر رحیم رییس مراسم جوایز سزار باید گفت که در سال ۲۰۱۰ برای بازی فیلم یک پیامبر(ژاک اودیار) جایزه «بازیگر آینده‌دا» سزار را برده بود. این بازیگر جدا از کار با کارگردانان مهم فرانسوی با کارگردانان خارجی هم کار کرده است، از جمله بازی در فیلم «ناپلئون» ریدلی اسکات فیلمساز امریکایی و فیلم «گذشته» اصغر فرهادی که در سال ۲۰۱۳ در آن بازی کرد.
طاهر رحیم در سال ۲۰۲۱ هم یکی از اعضای هیات داوری جشنواره کن بود که در آن سال فیلم اصغر فرهادی «قهرمان» توانست جایزه بزرگ جشنواره را به دست آورد.
سزار که مهم‌ترین جایزه سینمایی فرانسه است قرار است در ۲۵ ژانویه نامزدهای خود را در همه رشته‌ها از جمله بهترین فیلم غیرفرانسه‌زبان (فیلم بین المللی) اعلام خواهد کند.
سال گذشته فیلم «متری شش ونیم» سعید روستایی تا مرحله پنج نامزد نهایی پیش رفته بود و خود وی نیز در مراسم حضور داشت.
در چهل و هفت سالی که جوایز سزار داده شده، تنها فیلم ایرانی که توانست جایزه سزار را به دست آورد، فیلم «جدایی نادر از سیمین» اصغر فرهادی بود که بهترین فیلم خارجی زبان شد.
اخیرا برای این مراسم اطلاعیه ای که از سوی آکادمی منتشر شده که سینماگران و دیگر افراد حرفه‌ای مثل بازیگران که متهم به آزار و خشونت جنسی شده اند از شرکت داشتن در میان نامزدها و نیز در مراسم محروم هستند زیرا در سال ۲۰۲۰ حضور فیلمی از رومن پولانسکی که جایزه ای را نیز گرفت، دردسرهایی از سوی چند هنرپیشه زن برایش فراهم شو. امسال اما برای پرهیز از بروز چنین مسئله ای بیانیه‌ای از سوی هیات برگزاری سزار صادر شده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *