11:48

حضور در جام جهانی بیشتر اوقات تعطیلات ارزانی به حساب نمی‌آید، مهم نیست این رقابت‌ها در کجا برگزار می‌شود؛ چرا که تقاضای بالا، قیمت‌ها را به حدی افزایش می‌دهد که تماشای این رقابت‌ها را برای بسیاری از گردشگران علاقه‌مند ناممکن می‌کند.

به گزارش ایسنا به نقل از فوربز،  با توجه به محل اقامت محدود و فقدان گزینه‌های جایگزین برای پرواز به دوحه (محل برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲)، تعداد زیادی از هواداران به سبب هزینه‌ها از حضور در جام جهانی قطر محروم خواهند شد، فضای اقتصادی کنونی نیز بر این مشکلات می‌افزاید.

اگرچه ریالِ قطر ارزش کمتری نسبت به دلار آمریکا دارد که این خبری خوبی برای آمریکایی‌هاست، اما این مقایسه برای مسافران همه کشورها خیلی عالی نیست.

شرکت خدمات مالی لهستانی «Conotoxia» می‌گوید که نه تنها قیمت بلیت‌های جام جهانی فوتبال، گران‌ترین قیمت در تاریخ این رقابت‌هاست، بلکه هزینه سفر و اقامت نیز بسیار بالاست.

هزینه بلیت روز مسابقه کمترین نگرانی هواداران است. خود قطری‌ها می‌توانند بلیت‌های تخفیف‌دار دریافت کنند، اما برای بقیه، بلیت‌های مرحله گروهی بین ۷۰ تا ۲۲۰ دلار (به نرخ روز حدود دو میلیون و ۳۰۰ هزار تا هفت میلیون و ۲۰۰ هزار تومان) و مسابقات حذفی بین ۶۰۰ تا ۱۶۰۰ دلار (حدود ۱۹ میلیون و ۶۸۰ هزار تا ۵۲ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان) قیمت دارند. بلیت‌ها در حال حاضر برای بیشتر مسابقات به غیر از چند بازی گروهی فروخته شده است.

بلیت‌های بسیار کمتری برای جام جهانی ۲۰۲۲ قطر نسبت به جام‌جهانی برنامه‌ریزی شده سال۲۰۲۶ یونایتد (آمریکای شمالی، مکزیک و کانادا) موجود است. دلیل آن این است که ورزشگاه‌های قطر به کوچک‌ترین ورزشگاه‌های مجاز طبق معیارهای فیفا نزدیک هستند و همه ورزشگاه‌ها به جز دو ورزشگاه، گنجایش ۴۵ هزار نفر یا کمتر را دارند اما استادیوم‌های آمریکا عمدتاً استادیوم‌های بزرگ فوتبال آمریکایی با ظرفیت عموماً حدود ۷۰ هزار نفر هستند، اگرچه برخی از استادیوم‌های کوچک‌تر در کانادا و مکزیک مورد استفاده قرار می‌گیرند.

رفتن به جام جهانی چقدر آب می‌خورد؟
استادیوم ۴۰ هزار نفری الوکره قطر

حتی با وجود این استادیوم‌های کوچک‌تر، امکانات اقامتی قطر پاسخگوی نیازها نیست و کشتی‌های تفریحی برای میزبانی از بخشی از بازدیدکنندگان به کمک آمده‌اند.

شرکت «Conotoxia» تخمین می زند که ارزان‌ترین سفر ۱۰ روزه و دو نفره برای مرحله گروهی حدود ۶ هزار دلار (به نرخ روز ارز حدود ۱۹۷ میلیون تومان) هزینه خواهد داشت. این رقم بر اساس پروازهای نیویورک با هزینه ۱۶۰۰ دلار، ۶۰۰ دلار برای بلیت بازی، حدود ۱۰۰۰ دلار برای اقامت، ۶۰۰ دلار برای اجاره ماشین و ۶۰۰ دلار برای غذا و نوشیدنی محسابه شده است.

در حالی که حمل‌ونقل عمومی رایگان و ماهیت نسبتا فشرده جام جهانی قطر به این معنی است که اجاره ماشین احتمالاً ضروری نباشد، اما برخی هزینه‌های دیگر  احتمالاً خرج این سفر را بیشتر کند.

رفتن به جام جهانی چقدر آب می‌خورد؟
کشتی تفریحی اقامتی جام جهانی قطر
رفتن به جام جهانی چقدر آب می‌خورد؟
کشتی تفریحی اقامتی جام جهانی قطر
رفتن به جام جهانی چقدر آب می‌خورد؟
کشتی تفریحی اقامتی  Poesia

اقامت در دوحه در خارج از دوره جام جهانی می‌تواند شبی ۵۰ دلار (حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان) تمام شود، اما با رزرو کامل هتل‌ها در دوران جام جهانی، اقامت در یک کشتی تفریحی که در شهر لنگر انداخته، ممکن است تنها گزینه باشد. قیمت‌های سایت Booking.com برای هفت شب اقامت در دوحه در طول جام جهانی حدود ۵ هزار دلار (۱۶۴ میلیون تومان) است و ظرفیت آن‌ها در حال تکمیل است.

در وب‌سایت رسمی جام جهانی قطر، قیمت اتاق‌هایی در کشتی کروز «MSC Poesia» از ۱۷۹ دلار (حدود پنج میلیون و ۸۷۰ هزار تومان) در هر شب آغاز می‌شود، اما برای بیشتر تاریخ‌ها، قیمت یک اتاق با تخت دو نفره نزدیک به ۵۰۰ دلار (حدود ۱۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان) برای هر شب است.

گردشگران فوتبالی که میانه خوبی با آب و دریا ندارند می‌توانند در دهکده هواداران بمانند. سوئیت کانکس‌های موقت در آنجا با قیمت حدود ۲۰۰ دلار (حدود شش میلیون و ۵۰۰ هزار تومان) در شب در دسترس هستند و حداکثر ظرفیت دو نفر دارد. چادرهای اقامتی لوکس نیز با قیمتی مشابه موجود است.

رفتن به جام جهانی چقدر آب می‌خورد؟
چادرهای لوکس اقامتی
رفتن به جام جهانی چقدر آب می‌خورد؟
چادرهای لوکس اقامتی

وقتی صحبت از فعالیت‌های غیر فوتبالی به میان می‌آید، سایر جاذبه‌های گردشگری در قطر در مقطع کنونی کمتر در دسترس است و قیمت‌های بالاتری دارند، با یک سافاری در صحرا و شترسواری برای هر نفر باید حدود ۴۰۰ دلار (حدود ۱۳ میلیون و ۱۲۰ هزار تومان) بپردازد و و یک تور با راهنما در شمال قطر به ازای هر نفر ۷۰۰ دلار (حدود ۲۳ میلیون تومان) آب می‌خورد.

رفتن به جام جهانی چقدر آب می‌خورد؟

با توجه به قیمت بسیار بالای اقامت در دوحه، پیشنهاد شده که رفت‌وآمد به جام جهانی از دبی می‌تواند گزینه بهتری باشد. شرکت «Conotoxia» می‌گوید که پروازهای نیویورک به دبی و سپس دبی به دوحه کمی ارزان‌تر از پروازهای مستقیم به دوحه است و اقامت از طریق کانال‌های معمولی در دبی بسیار ارزان‌تر است، اما با توجه به زمان اضافی سفر و ناراحتی، ممکن است ارزش آن را نداشته باشد.

رفتن به جام جهانی ممکن است سفری باشد که تنها یک بار در زندگی تجریه کنید، اما برای هر کسی که به قطر می‌رود، تعطیلات ارزانی در پیش نخواهد بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *