12:02

بازیگر مجموعه «زی‌زی گولو» گفت: ما عرب هستیم؛ عرب خوزستان. در کودکیِ من، مفهوم نوروز برای خانواده ما وجود نداشت و عید فطر عید سنتی ما بود؛ اولین نوروزی که از خانواده خواستم سفره هفت سین بچینیم همه آنها تعجب کردند.
رضا فیاضی در گفت وگو با ایرنا در توضیح درک و دریافت خود از نوروز، بیان کرد: اولین نوروزی که من شناختم زمانی بود که در نوجوانی دنیا را شناختم و خودم با نوروز و فرهنگ نوروز آشنا شدم و خودم این فضا را به خانه‌ام بردم؛ اولین نوروزی که از خانواده خواستم سفره هفت سین بچینیم همه خانواده تعجب کردند.
بازیگر سریال امیرکبیر (سعید نیک‌پور ۱۳۶۳–۱۳۶۴) در پاسخ به این پرسش که سریال‌های نوروز برای جذب مخاطبان باید حامل چه ویژگی‌هایی باشند، توضیح داد: شادی‌آورترین چیزی که می‌تواند مردم را خوشحال کنند این است که احساس کنند زندگی خودشان در آن اثر مطرح شده‌است و اینگونه از آن لذت می‌برند.
فیاضی اظهار داشت: چون عید ما و نوروز باستان ما یک فرهنگ ایرانی دارد، رعایت آن فرهنگ ایرانی و اصیل خودمان که چیدن هفت سین و مسائلی از این‌دست است، باعث می شود تا مردم احساس و تصور کنند که خودشان در آن اثرحضور دارند نه این‌که چیز تقلبی یا نقاشی شده به آن‌ها داده شده و این بهترین شیوه و شکل است. کاری که برای مردم نشاط بیاورد و آنها غم های خود را فراموش کنند.
بازیگر سریال پهلوانان نمی‌میرند (حسن فتحی ۱۳۷۴–۱۳۷۶) در توضیح کارهایی که در تعطیلات عید و زمان فراغت خود انجام می‌دهد گفت: فیلم‌های فرنگی زیاد دیده‌ام و میبینم؛ پدرخوانده را بسیار دوست دارم علاوه بر این که فیلم‌های فرانسوا تروفو (فیلمساز فرانسوی) را هم دوست دارم.
بازیگر فیلم سینمایی روسری آبی (رخشان بنی‌اعتماد ۱۳۷۳) افزود: من از نوجوانی کار تئاتر را شروع کردم؛ با آمدن آقای دکتر طباطبایی به اهواز که هم استاد دانشگاه بودند و هم مترجم زبان فرانسه، کلاس‌هایی را دایر کردند که ما وارد آن‌ها شدیم و آن‌جا بود که من از محیط بسته خودم (آسیابان که محله فقیرنشین با بچه‌های ناهنجار بود) به دنیای جدید تئاتر و نمایش وارد شدم.
فیاضی اظهار داشت: به گذشته‌ام، زندگی‌ام و خودم بسیار فکر می‌کنم و اندیشیده‌ام و می‌اندیشم. و یکی از قسمت‌های فرهنگ که به نظرم باید بسیار پاسداشته شود، همان نوروز است که باید محکم و زیبا برگزار شود؛ هم حس نوستالژی است و هم آیینی برای مبارزه با عناصر ضد فرهنگ ایرانی. جریانی ایران ستیزی می‌کند و با فرهنگ ما سر قهر دارند ما باید جلوی آن را بگیریم؛ چرا که اول ایرانی هستیم و ایرانی بودن ما اهمیت بسیاری دارد. حتی برای من که عرب خوزستان هستم این ایرانی بودن بسیار مهم است.
این هنرمند پیشکسوت بیان کرد: آدم‌هایی که سنی از آن‌ها می‌گذرد و در دوره‌های گذشته فعالیت‌های سینمایی داشته‌اند انتظار دارند که جایگاهشان حفظ شود؛ خانه سینما باید این آدم‌ها و جایگاهشان را ببیند و به آنها اهمیت بدهد.
رضا فیاضی، در سال ۱۳۳۲ در اهواز متولد شد. او مدرک دیپلم را در همین شهر دریافت کرد و پس از آن به بازیگری در تئاتر و فیلم کوتاه پرداخت و کارگردانی تئاتر را نیز تجربه کرد. در سال ۱۳۵۴ وارد دانشکده هنرهای زیبا شد. با اجرای تئاتر در مدارس در دوران راهنمایی و دبیرستان کار غیر حرفه‌ای خود را آغاز کرد.
در سال ۱۳۵۵ در سریال گلباران به کارگردانی رضا بابک به ایفای نقش پرداخت. سپس در فیلم چریکه تارا (بهرام بیضایی ۱۳۵۷) حضور پیدا کرد و در کنار بازیگری مدیریت صحنه را نیز عهده‌دار شد.
فیاضی پس از آن به فعالیت در زمینه‌های مختلف هنری از جمله نویسندگی، نمایش عروسکی و کارهای رادیویی پرداخت و در چندین برنامه تلویزیونی به عنوان مجری حضور پیدا کرد. وی همچنین به عنوان عرب ایرانی به عنوان داور جشنواره شعر عربی در شادگان دعوت شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *