11:41

مدیرعامل صندوق توسعه و احیا گفت: بناهای تاریخی می‌توانند به‌عنوان بستری برای راه‌اندازی موزه‌های خصوصی و تجربه محور مورد استفاده قرار گرفته و به محلی برای جاری شدن حیات و انعکاس هویت، فرهنگ و تاریخ کشور تبدیل شوند.
به گزارش ایرنا، هادی میرزائی در نشست همکاری مشترک صندوق احیا و انجمن مجموعه داران کشور، با اشاره به زمینه های همکاری مشترک با انجمن مجموعه داران ایران تصریح کرد: این مجموعه به عنوان یک تشکل حرفه ای می تواند از بستر ایجاد شده توسط صندوق توسعه و احیا برای راه اندازی موزه های خصوصی و تجربه محور در بناهای تاریخی استفاده کند.
او درباره چگونگی این همکاری گفت: مجموعه داران می توانند به صورت مستقل در فراخوان های عمومی واگذاری بناهای تاریخی شرکت کرده و در این بناها با کاربری موزه سرمایه گذاری کنند. همچنین می توانند از ظرفیت بناهای به بهره برداری رسیده استفاده کرده و موزه های خصوصی خود را در بخشی از فضای این بناها راه اندازی کنند.
میرزائی خاظرنشان کرد: صندوق توسعه و احیا به عنوان یک نهاد حاکمیتی بسترهای لازم را در بناهای تاریخی فراهم می کند تا تشکل های حرفه ای و سازمان های مردم نهاد همچون انجمن مجموعه داران کشور از این فرصت استفاده کنند.
او با اشاره به رویکرد جدید صندوق در اعطای کاربری بناهای تاریخی گفت: امروز تعیین و اعطای کاربری بناهای تاریخی با توجه به هویت و اصالت بنا و در راستای نیازهای روز جامعه صورت می گیرد.
میرزائی بناهای در اختیار صندوق احیا را بستری مناسب برای راه اندازی موزه های تجربه محور عنوان کرد و گفت: موزه ها باید به مراکزی برای جاری شدن حیات و انعکاس هویت، فرهنگ و تاریخ کشور و محل رفت و آمد مردم تبدیل شوند.
بخش مهمی از اهداف راه اندازی موزه باید انتقال دانش و میراث گذشتگان به نسل حاضر و آینده باشد.
منوچهر لطفی رئیس انجمن مجموعه‌داران ایران نیز در این دیدار با تاکید بر اینکه باید بستری ایجاد شود که موزه ها محلی برای نمایش تاریخ و فرهنگ کشور به صورت پویا و فعال باشند گفت: توانستیم فعالیت مجموعه داران خصوصی کشور را از حالت فردی و منزوی خارج کرده و به عرصه فعالیت های اجتماعی گسترش دهیم.
او با اشاره به لزوم گردآوری تاریخ شفاهی این حوزه اظهار داشت: آمادگی داریم ۲۰۰ موزه خصوصی را در کشور راه اندازی کنیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *