20:04

رضا عمرانی، بازیگر نمایش‌های رادیویی علت ریزش مخاطبان رادیو را چنین عنوان می کند: «شنونده های رادیو به شدت ریزش کرده و دلیلش هم عدم اطمینان مخاطب به رادیو است.»
رضا عمرانی، بازیگر تئاتر و رادیو با اشاره به این نکته که فضای مجازی صرفا رقیب بالقوه رادیو و تلویزیون است، درباره علت کاهش مخاطبان رسانه ای مانند رادیو در مقایسه با دهه ای مانند ۸۰، می گوید: «این اتفاق به کم کاری تصمیم گیرندگانی برمی گردد که برای رادیو خط مشی کلی محتوایی را تعیین می‌کنند.»
به گفته این بازیگر، «رادیو تبدیل به بلندگویی برای ترویج اهداف و مقاصد خاص شده است که نتیجه آن از دست دادن بخشی از مخاطبان جامعه با نیازهای فرهنگی متفاوت است.»
عمرانی همچنین در ادامه تصریح می کند: «آن رادیویی می‌میرد که خیلی به نیازهای جامعه و مخاطبانش توجه نکند و بخواهد صرفا حرف‌های یک اقلیتی را بزند.»
عمرانی با اشاره به این نکته که رادیو برای بالا بردن دوباره مخاطبان خود نیاز به یک خانه تکانی ذهنی دارد، در عین حال می گوید: «با توجه به وضعیت موجود، دورنمایی نمی‌بینم که این اتفاق افتاده باشد.»

به اعتقاد این بازیگر، بودجه اندکی که برای برنامه‌سازی در رادیو اختصاص داده می‌شود، صرف تولید برنامه‌های سفارشی و ضعیف شده است.

عمرانی همچنین با تأکید بر اینکه اگر اعتقاد به باوری وجود دارد، باید از کانال هنرمندانه در رسانه منتشر شود، خاطرنشان می کند: «اگر این کار به دست افراد نابلد بیفتد، رادیو تبدیل به شعار می‌شود.»
این بازیگر در ادامه درباره تصویری شدن نمایش‌های رادیویی با اشاره به اینکه این اتفاق ماهیت مثبتی دارد اما باید با برنامه‌ریزی باشد، در این زمینه اظهار می کند: «به نظر من هنوز بستر مناسبی برای این کار وجود ندارد و حساب شده نیست.»

عمرانی با اشاره به اینکه شبکه ای قصد پخش تصویری نمایش‌های رادیویی را داشته است، در رابطه با تجربه شخصی خود یادآور می شود: «خود من یکی از کسانی بودم که ابتدا نسبت به این اتفاق به مدیر شبکه نمایش روی خوش نشان دادم و به نظرم فکر خوبی بود؛ منتها از آنجایی که از طرف مقابلم انصاف و صداقت ندیدم، دیگر اجازه ندادم تا نمایش‌هایی که من کار می‌کردم به صورت تصویری از تلویزیون پخش شوند.»

این بازیگر که به تازگی در نمایش های «تنهایی» و «ثمین» بازی کرده است، با اشاره به عدم صداقت دست اندرکاران در رادیو و تلویزیون به عنوان علت این اتفاق، به این مسئله می پردازد که برای ساخت هر برنامه‌ای باید بودجه‌ای در نظر گرفته شود و به عوامل ساخت آن برنامه دستمزد پرداخت شود.

او سپس این پرسش را مطرح می کند: «چرا تلویزیون می‌خواهد مجانی برنامه ضبط بکند و روی آنتن ببرد؛ اما پولش در جیب کسی که اصلا در ساخت برنامه دخالتی ندارد، برود؟»

تمهید خاصی برای مراقبت از هنرمندان در برابر کرونا انجام نشده است

عمرانی در ادامه با اشاره به این نکته که شیوع ویروس کرونا بر تولید برنامه‌های رادیویی تأثیرگذار بوده است، در عین حال می گوید: «خوشبختانه نمایش‌های رادیویی توانست خودش را با شرایط وفق بدهد و ادامه پیدا کند.»

این بازیگر در پاسخ به این سوال که چه تمهیداتی از سمت رادیو برای پیشگیری از آسیب هنرمندان از کرونا اندیشیده شده است، ضمن اشاره به رعایت پروتکل‌های اولیه مثل ضدعفونی کردن محیط، در عین حال اظهار می کند: «تقریبا می‌توانم بگویم که هیچ تمهیدات خاصی در نظر گرفته نشده است.»

عمرانی با بیان این نکته که در مورد هنرمندان صرفا پروتکل‌های اولیه بهداشتی رعایت شده و درباره مسئله واکسن اتفاق خاصی نیفتاده است، در مورد ضرورت واکسینه شدن هنرمندان می گوید: «در وهله اول ضرورت دارد که قشر هنرمندان نان بر سر سفره خود داشته باشند و دستمزدشان به موقع پرداخت شود.»

کیفیت کارها بهبود پیدا کند، مخاطبان مجددا جذب رادیو خواهند شد

این بازیگر در آخر در رابطه با اینکه آیا تبلیغ نمایش‌های رادیویی برای جذب دوباره مخاطب روش درستی است یا خیر، اظهار می کند: «تبلیغ یک رسانه در درون خودش و در آن چیزی که در قالب برنامه به مخاطب ارائه می‌کند، اتفاق می افتد.»

عمرانی در پایان به ایسنا می گوید: در صورتی که کیفیت کارهایی که به مخاطبان ارائه می‌شود، بهبود پیدا کند، مخاطبان مجددا جذب رادیو خواهند شد و تبلیغ در درون خود رسانه اتفاق افتاده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *