12:58

رادیو امروز در ایران ۸۲ ساله می‌شود و در این مسیر به گفته‌ی مدیرانش نیازمند همراهی مردمی است که مخاطب هوشمند و اهل خرد هستند. رادیو، محملی برای گفتمانی مردمی است و به مدد تنوع مخاطب می‌تواند عرصه‌ای برای شنیدن و شنیده شدن همه‌ی صداها باشد. سالگرد رادیو بهانه‌ای تقویمی است برای بازگشت به گذشته‌ای نه چندان دور و بازخوانی مسیری که هنرمندان و مدیرانش طی کرده‌اند. اگر چه تاریخ رادیو در ایران طول چندانی ندارد اما عرض قابل توجه و بررسی رادیو ضرورت تامل در آن را دو چندان می‌کند.
مدیران شبکه‌های رادیویی، به مناسبت سالروز هشتادو دو سالگی این رسانه قدیمی در ایران، طی پیام‌هایی جداگانه ضمن تبریک این روز، به تبیین سیاست‌های شبکه‌های تخصصی خود و اهداف و چشم انداز آینده‌ی شبکه‌های تحت مدیریتشان پرداختند. توجه به شعار سال که توسط رهبری اعلام شده است، دست‌آوردهای شبکه‌های رادیویی طی سال‌های فعالیت و تبیین جایگاه و اهمیت رادیو، از جمله مسائلی است که مدیران رادیویی در پیام‌های خود به آن اشاره کرده‌اند.
آنچه در ادامه می‌خوانید گزارش ایسناست از پیام‌های مدیران رادیو در روزی که به نام این رسانه نهاده شده است:

حمیدرضا افتخاری ـ مدیر رادیو صبا:
«پـدیـده ای بـه نـام رادیـو
اهل رادیو که باشی، چهارم اردیبهشت برای شما مفهوم دیگری دارد، روزی که رضا سجادی ساعت ۰۰/۱۹ پشت میکروفن قرار گرفت. آغاز بکار رسانه گرم و صمیمی رادیو در ایران را اعلام کرد.
از سال ۱۳۱۹ تا امروز و در اولین روزهای قرن جدید رادیو همراه ایرانیان بوده است، از روزهایی که جانی والر معمای پلیسی طراحی می کرد، ارکستر گلهای مرحوم پیرنیا موسیقی ایرانی را زنده نگه می داشت تا وقتی که احمد شیشه گران به همراه منوچهر نوزری ، صبح جمعه های دهه شصت را خاطره انگیز کردند ، یا زمانیکه مرحوم مهران دوستی با صدای گرمش در رادیو جبهه پلی بود میان خط مقدم و پشت جبهه ها، شب بخیر کوچولو، خانه و خانواده هم که یادگارهای همان دوران هستند.
رادیو برای ایرانی‌ها مفهوم دیگری دارد، باید اهلش باشی تا بدانی چه می گویم، رادیو یعنی زندگی، رادیو یعنی جوشش، رادیو یعنی صمیمیت.
هشتاد و اندی از تولد رادیو در ایران می گذرد اما هنوز این رسانه جوان است و جوان می ماند. این رسانه که در ادوار مختلف مورد هجوم رسانه های نوظهور قرار گرفت ، همچنان زنده ماند ، رادیو انرژی حیات خود را از مخاطبش می گیرد مخاط
شاید باورش سخت باشد اما این یک حقیقت است که اهالی رادیو به این جمله اعتقاد کامل دارند «آنچه از دل برآید لاجرم بر دل نشیند» . برای همین است گوینده رادیو وقتی دارد وارد استودیو می شود نیت قربت می کند و هر چه در زندگی شخصی دارد پشت در استودیو می‌گذارد تا آنچه را که شایسته شنونده است، به او هدیه کند.
حالا در آغاز عصر تحول در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، رادیو طلایه دار تحول است، رادیوئی ها به واسطه ذات سریع این رسانه در طول زمان فرا گرفته اند به سرعت عمل کنند و حالا می توان به وضوح دید که عمل به شعار عدالت گستری و هویت محوری چطور در رادیو جاری است ، رادیویی که در طول حیاتش خود از ارکان هویت ساز این مردمان بوده است.
این رادیو است که پرچم اعتماد سازی را به دست گرفته است و در ایجاد شور و نشاط و گسترش امید به آینده پیشرو بوده است، این خاصیت رادیو است که چون با صمیمیت حرف می زند و چون حرفش از دل برمی آید در مخاطب نفوذ دارد .
اما در این میان رادیو صبا به عنوان کوچک‌ترین عضو خانواده رادیویی معاونت صدا که امسال دهمین سال حیات خود را طی می کند ، تلاش می کند در مسیر تحقق شعار خود «صدای شادی آفرین» بودن گام بردارد و مخاطب خود را شاد کند. این رادیو نوپا که اقبال خوبی از سوی شنوندگان رادیو داشته است. حالا به بلوغ ساختاری و محتوایی رسیده است و امید می رود به همت نیروی انسانی مستعد خود، پدیده رادیوهای جمهوری اسلامی ایران در سالهای پیش رو باشد.
امید که به لطف خداوند و حمایت شنوندگان این رویا رنگ واقعیت بگیرد.»

مهدی شهاب تالی ـ مدیر شبکه رادیویی پیام:
«به نام خداوند جان و خرد
روز رادیو را خدمت همکاران خوب و پرتلاشم در رسانه ملی به ویژه صدای جمهوری اسلامی تبریک عرض میکنم واز درگاره خداوندمتعال برای همه عزیزان آرزوی سلامتی، سربلندی و روزهای شاد وپربار آرزو دارم.
به لحاظ اهمیت وجایگاه رسانه رادیو در سپهر رسانه‌ای و نگاهی گذار به تاریخچه رادیو در ایران، می توان تاثیر این رسانه گرم را در بخش بخش زندگی مردم لمس کرد، چراکه تنها رسانه ای است که همیشه و همه جا دردسترس بوده وعموم مردم بخشی از اخبار واطلاعات روزانه خود را از این رسانه دریافت می کنند. امروزه رادیو حضور گسترده‌ای در سراسر جهان دارد و تقریبا برای همه افراد قابل دسترس می‌باشد. هرچند که اینترنت و فضای مجازی با وجود هزینه‌های زیاد، ناامنی اطلاعات، غیرقابل اعتماد بودن به دلیل هجوم هکرها به آنها و وجود مطالب نادرست و نیز ناکارآمدی در برخی مکان‌ها و زمان‌ها، با استقبال قابل توجهی در میان جوامع بشری مواجه شده است، اما رادیو بدون نیاز به زیر ساخت‌های عظیم، تا حد زیادی در بخش قابل توجهی از جهان در حال پخش می‌باشد. با توجه به پیشرفت فناوری در حوزه ارتباطات، رسانه رادیو هم از این پیشرفت بی نصیب نمانده است و توانسته از شکل آنالوگ به دیجیتال ارتقاء پیدا کند و با ابزارهای نوین ارتباطی جایگاه خود را در میان مخاطبانش حفظ نماید. از جمله این ابزارها می توان دسترسی به رادیو از طریق دستگاه های گیرنده دیجیتال ( ست تاپ باکس)، نرم افزار کاربردی رادیو، فضای مجازی و رادیو تصویری اشاره کرد که مخاطبان رادیو در تمام شبانه روز در هر موقعیت زمانی و مکانی به طرق مختلف امکان بهره‌برداری از رادیو را دارند.
نقش و نفوذ رادیو، در میان مردم و اعتماد مردم به رادیو از قدیم الایام نه تنها باعث حفظ جایگاه این رسانه گرم در میان مخاطبان شده است بلکه به اثربخشی آن به عنوان یک رسانه برای اعلام هشدارهای لازم و اطلاع رسانی صحیح و به موقع در مواقع ضرور برای حفظ آرامش در اقصی نقاط جهان افزوده است.
با توجه به ظهور و بروز رسانه‌های نوین رادیو پیام با قدمت ۲۸ ساله رسانه‌ای خویش در عرصه رسانه‌های شنیداری کشور توانسته با بهره گیری از ظرفیت های موجود جایگاه بسیار مطلوبی را در بین مخاطبان رسانه ملی کسب و در این گستره رسانه ای جایگاه خود را تثبیت کند.
درخصوص اقدامات این شبکه علاوه برماموریت رسانه ای خویش در حوزه اطلاع رسانی، خبر و پخش موسیقی در بخش‌های شش گانه می‌توان به راه اندازی برنامه های کوتاه و پر محتوا، باهدف اطلاع رسانی سریع و به موقع اشاره کرد که توانسته مورد اقبال مخاطبان این رادیو در سراسر کشور قرار گیرد.
یکی از درگاه‌های جذاب و تعاملی رادیو بخش رادیو تصویری یا همان رادیو نماست. رادیو پیام در این بخش توانسته ارتباط خوبی را با مخاطبانش برقرار کند. برای استفاده حداکثری از ظرفیت رادیو نما علاوه بر گرامیداشت مناسبت های تقویمی با راه اندازی پویش های خاطره انگیز و ماندگاری چون: هم رزم من ( پاسداشت دوران دفاع مقدس) ،ایران زیبای من ( به منظور آمایش سرزمینی و بیان جاذبه های ایران)معلم من (در خصوص تکریم مقام معلم )خانواده من (به منظور تغییر نوع نگرش خانواده ها نسبت به موضوع حساس فرزندآوری)، توانسته است مخاطبانش را همراهی کند. امیدورایم در سال های پیش رو با همراهی مخاطبان رادیو پیام در سراسر کشور بتوانیم گام های موثرتری در پیشبرد اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی و رسانه ملی برداریم.»

مهدی شهاب تالی ـ رادیو آوا:
«رادیو آوا به عنوان کانال دوم شبکه رادیویی پیام با هدف پخش موسیقی فاخر در گونه های ملی و محلی در راستای ارتقاء سطح شنیداری مخاطب در این حوزه باهدف ایجاد نشاط و سرگرمی تاسیس شد. وبعنوان تخصصی ترین رسانه شنیداری موسیقایی در سپهر رسانه‌ای کشور با پخش موسیقی‌های فاخر و ارزشمند توانست جایگاه ویژه ای در میان مخاطبان رسانه ملی کسب نماید.
مهمترین دستاورد رادیو آوا در پاسخگویی این رادیو به نیاز مخاطبان صدای جمهوری اسلامی ایران که صرفا خواهان شنیدن موسیقی ازرادیو هستند، به شکلی اقناع کننده و در عین حال سنجیده و هدفمند در چارچوب ضوابط وسیاست‌های سازمان در حوزه موسیقی است.
رادیو آوا در چشم انداز رسانه ملی به عنوان شاخص ترین و جامع ترین مرجع و رسانه پخش موسیقی قادر خواهد بود نیازها و سلیقه های عموم مخاطبان را در حوزه موسیقی های فاخر تامین کند. برای دستیابی به این مهم با برنامه ریزی و تدوین دستور العمل های اجرایی درراستای تامین وپخش موسیقی فاخر در سبک های مختلف در بخش های شش گانه و همچنین بهره‌مندی از ظرفیت تهیه کنندگان توانمند رادیو در حوزه موسیقی، رادیو آوا همواره توانسته به بخش عظیمی از نیازهای موسیقایی مخاطبانش پاسخ دهد.
تولید موسیقی در گذشته تنها در انحصار تولید کنندگان آثار موسیقایی بوده ولی امروزه با توجه به پیشرفت فناوری و وجود برنامه‌های متعدد در این عرصه تولید و نشر آن را آسانتر شده و به دلیل عدم نظارت کیفی بخشی از این آثار، فاقد شاخص‌های کیفی موسیقایی هستند. اما نکته قابل توجه اینکه موسیقی در کنار گفتار و کلام عنصر مهم در تولید برنامه‌های رادیویی بوده و هست. اما آنچه در استفاده و تولید موسیقی در رادیوی امروزی قابل توجه است جامعه وسیع تولیدکنندگان این هنر و پخش آن توسط انواع رسانه‌های شنیداری و دیداری است. خوشبختانه امروز رادیو آوا، جزء رادیوهای مورد اقبال مخاطبان در سراسر کشور است. این امر نشان دهنده مسئولیت سنگین تر رادیو آوا در قبال مخاطبانش است.
همکاران ما استفاده از تمامی ظرفیت های موجود مانند رادیو نما و فضای مجازی جهت تعامل با مخاطب و ارتباط با هنرمندان این عرصه و نهادهای متولی موسیقی را در دستور کار خود دارند تا بتوانند از ظرفیت حداکثری این حوزه در خصوص تامین نیازهای موسیقایی مخاطبانش بهره مند گردند.»

محسن سوهانی ـ مدیر کل هنرهای نمایشی رادیو و رادیو نمایش:
«صدای هویت ملی، چشم انداز تمدن نوین ایرانی ـ اسلامی
رادیو، یا به تعبیر دقیق تر امروزی‌اش: «رسانه‌ی صداپایه» (که در قالب های نوپدیدی چون پادکست جزو پرطرفدارترین زمینه های رسانه ای دنیاست)، ذاتا تعامل گرا، گرم، صمیمی و دارای ظرفیت‌ها و قابلیت‌هایی منحصر است که به خصوص می‌تواند پیشران “توسعه ی فرهنگی و اجتماعی” باشد. به عنوان مثالی برای کارکرد هویت محوری می توان به نقش رادیوهای اجتماعی در برنامه ی توسعه‌ی محلی آفریقا توسط یونیسف اشاره و از نمونه های شاخص رویکرد عدالت گستری می‌توان به نقش چشمگیر نمایش‌های رادیویی در براندازی نظام آپارتاید در آفریقای جنوبی یاد کرد.
در بیش از ۸۰ سالی که از تولد این رسانه ی گرم در ایران زمین می گذرد، “نمایش های رادیویی” سهم و جایگاه ویژه ای در خاطرات جمعی مردم داشته اند.
این حوزه از هنرهای نمایشی دست کم سه ویژگی خاص و منحصر دارد:
۱- مشارکت طلبی و تعامل گیری از مخاطب به این معنی که بخشی از کارگردانی اثر با تخیل و تصویرسازی از مکان‌ها و شخصیت‌ها، در ذهن مخاطب و توسط خود او صورت می‌گیرد. به همین دلیل رواشناس‌ها برای تقویت تمرکز، شنیدن نمایش رادیویی را تجویز می کنند.
۲- تخیل نا محدود. چرا که هیچ یک از قید ‌و بندهای تولید تصویری در اثر رادیویی وجود ندارد.
۳- سرعت تولید و قیمت ارزان. طبیعتا به نسبت آثار سینمایی، تلویزیونی و حتی تئاتر، نمایش رادیویی هم سرعت تولید بالاتر ی دارد و هم قیمت ارزان تری. به همین دلیل می تواند به سرعت در مقابل پدیده های اجتماعی واکنش نشان دهد.
بر این اساس در دور تازه‌ی مدیریت اداره کل هنرهای نمایشی رادیو و رادیو نمایش، ضمن بهره گیری هدفمند از این قابلیت‌ها و روزآمدسازیشان، با اتکا به سرمایه‌ی انسانی توانمند موجود که گنجینه ای از هنرمندان شاخص کشور هستند، بنا را بر هویت محور ساختن آثار گذاشتیم.
نتیجه آن که در کنار تجربه های نویی چون طراحی ژانر رادیوپلاس با هم افزایی نمایش خلاق صداپایه و زمینه های مختلفی از فیلم مستند، انیمیشن، تله تئاتر، نمایش عروسکی و…، یا به روی آنتن بردن نخستین نمایش رادیویی تعاملی(interactive) در جهان با الهام از سرگرمی بومی ترنا بازی، موفق شدیم طی دست آوردی ارزشمنددر سال جاری از ۲۵۰ عنوان نمایش رادیویی کاملا راهبردی و هویت محور رونمایی کنیم.
باشد که خیال آفرینی نمایش های رادیویی، صدای جذاب هویت ملی و تصویر ساز چشم انداز تمدن نوین ایرانی-اسلامی شود.»

علیرضا مقصودی ـ مدیر رادیو جوان:
«رادیو همواره در سبد رسانه‌ای مخاطب، جایی محفوظ و محبوب داشته است، چه آن هنگام که جایگاه رادیو در طاقچه و جماعتی در اطرافش سراپا گوش بود و چه امروز که به کمک هندز فری در گوش مردم است و هوش و حواسشان را می طلبد.
رادیوی دیروز سخنگوی سخنوری بود که می‌توانست ساعت‌ها بگوید و شنیده شود چرا که منابع اطلاع‌رسانی، آموزشی و تفریحی محدود بود. اما امتیاز انحصاری زیست و بقای هوشمندانه رادیوی امروز، سخنوری نیست. رادیوی امروز گوشی مهیای شنیدن است .
ظهور و گسترش برنامه‌های تعاملی و استفاده از ابزارهای مختلف برای مشارکت مردم در ساخت برنامه‌ها شاهدی بر این مدعاست. رادیو امروز می‌گوید و می‌شنود و در این گفت و شنود محصولاتی می‌آفریند که شایسته مخاطب هوشمند و اهل خرد است. رادیو جوان از آغاز تولد تا کنون ضمن حفظ خصلت های تقدیری، ویژگی‌های تدبیری بسیاری را اتخاذ کرده است. همه ما سالیانی را به خاطر داریم که رادیو جوانِ انقلابی به محتوای ارایه شده رادیویی شکل داد و جسارت جوانی‌اش زمینه ساز تولد ادبیات مطالبه‌گرانه شد و در گفته و عملش خبر می‌داد که دانش روز را هم می‌داند و با آن تجهیز شده است .

اما این همه رادیو جوان نیست. رادیو جوان در فرم هم حرف‌های بسیار داشته و پیشتاز فرم و ادبیات در رادیو بوده و از ایده‌های خلاقانه و برنامه‌های نوآورانه حمایت کرده است. همچنین با تزریق نشاط، امید و انگیزه، سعی داشته تا نیروی محرکی برای رسیدن جوانان به اهداف تعیین شده جامعه باشد.

وجود برنامه های مطالبه‌گر در حوزه‌های مختلف تعاملی ،تفریحی و … شخصیت رادیوجوان را برای جوانان مقبول و محبوب ساخته تا جایی که بسیاری از نخبگان سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و…رادیو جوان را برای شنیدن انتخاب می‌کنند.
و اما سالگرد رادیو بهانه‌ای تقویمی است برای بازگشت به گذشته‌ای نه چندان دور و بازخوانی مسیری که آمده‌ایم .اگر چه تاریخ رادیو در ایران طول چندانی ندارد اما عرض قابل توجه و بررسی رادیو ضرورت تامل در آن را دو چندان می‌کند.
برگزاری جشنواره ها، راه اندازی شبکه ها، افزایش مشارکت مخاطبان و حضور رادیو در بزنگاهای تاریخ ملی، حوادث طبیعی و …از اتفاقی مبارک خبر می‌دهد.
هنوز خوب گفتن و خوب شنیدن آدمی را بر صدر می‌نشاند. در جهانی که صدا بسیار است و حرف ها زیاد، خوب است که یقین داشته باشید «شنیده می‌شوید».

محمدرضا مهدیار اسماعیلی ـ رادیو اقتصاد:
«تلاش داریم در نقطه نهایی تولید و افزایش اشتغال زایی کمک حال مردم باشیم. رویکرد رادیو اقتصاد در سال جدید و با محوریت شعار سال، مبتنی بر تولید و اشتغال دانش بنیان است که سعی می شود مباحث را کمی تخصصی تر به مخاطبان ارائه دهد.
یکی از ابزار های موثر در رشد تولید کشور آگاهی بخشی است. آگاهی دادن به مخاطب از ۲ منظر صورت می‌گیرد. نخست ارائه دانشی است که پیشتر در دنیا تجربه شده و سطح دوم، آگاهی مبتنی بر دانش های مدرن و روز دنیاست که در نظر است هر دو این اطلاعات به طور مفصل در اختیار مخاطبان قرار گیرد .
طبق برنامه ریزی های صورت گرفته در شورای طرح و برنامه ریزی این شبکه و با تکیه بر تخصص همکاران در صدد هستیم که اطلاع رسانی در حوزه تولید را نه در سطح کاغذ بلکه در نقطه نهایی تولید که منجر به افزایش اشتغال و کارآفرینی باشد، ارائه دهیم .
رکن اصلی اقتصاد مقاومتی تکیه بر نیروی کار و دانش داخل کشور و عرضه تولیدات در بازار های داخل و خارج از کشور است.
الزام اجرای این سیاست منوط بر ۲ عملکرد است . بخش اول شناخت ظرفیت های داخلی و توان و مزیت های تولید است که با ورود به این بخش بیشترین راندمان را رقم بزنیم. بدین معنی که حوزه‌های مختلف اقتصاد همچون صنعت، کشاورزی، خدمات را شناسایی کرده و بیشترین اثر را در بخش دارای مزیت و توان معطوف کرده و در عین حال در تمام حوزه های اقتصاد عدالت رسانه ای را نیز رعایت کنیم.
از گام های دیگر این شبکه رادیویی رصد برخی از بخش‌های اقتصاد است که علیرغم تاثیر مثبت بر چرخه تولید، مورد اغفال قرار گرفتند.
سال گذشته علیرغم تاکید بر محوریت موانع زادیی تولید، پیشرفتی در این بخش حاصل نشد و مقام معظم رهبری نیز در بیانات نوروزی امسال با اشاره به پایان سال و تغییر شعار سال جدید، تاکید بر رفع مانع از سر راه تولید فرمودند.
سازمان صدا و سیما به شدت در صدد رفع موانع تولید است و دستگاه های اجرایی نیز همگام با رسانه ما به سوی رفع موانع گام بر میدارند.
کشور از ۲ نعمت در ظرفیت های طبیعی و جفرافیایی و نیز توان بالای نیروی انسانی بر خوردار است که با بهره مندی از این ۲ ظرفیت قادر خواهیم بود اتفاقات خوبی را در حوزه تولید رقم بزنیم. به عنوان مثال ایران با دارا بودن پتانسیل مرز آبی ۲۷۰۰ کیلومتری قادر خواهد بود با پرورش ماهی های زیست در آب شور ثروت هنگفتی را کسب نماید که متاسفانه با موانع پیش روی تاکنون نتوانسته از این ظرفیت به نحو احسن استفاده نماید.
در بخش هایی در حوزه صنعت نیز توان قابل توجهی وجود دارد که مورد غفلت قرار گرفته تا جایی که تعداد دستگاههای مجهز CNC در کشور به مراتب بیشتر از کشورهای توسعه یافته است.
وظیفه اصلی رسانه آگاه بخشی بر تمام ظرفیت های تولید از مرحله آغاز، تولید و شناسایی بازار های هدف داخلی و خارجی محصولات است.»

حمیدرضا صحرا گرد ـ رادیو تهران:
«رادیو، محملی برای گفتمانی مردمی است رسانه ای که هنوز گستره و اعتبارش پا برجاست. این توانایی منحصر به فرد به این معنی است که رادیو با این تنوع مخاطب می تواند به عنوان عرصه ای برای شنیدن و شنیده شدن همه‌ی صداها باشد.
از زمان حضور رادیو در ایران که با تولد رادیو تهران همراه بود و جمله ماندگار ” اینجا تهران است” ، تا امروز که تعدد شبکه های رادیویی را شاهدیم، این رسانه رسالت ابلاغ مفاهیم بلندی در بستر صدا را بر دوش داشته و دارد و نسیم، صدای مهربانی را در جای جای تهران و ایران طنین انداز می کند .
رادیو تنها یک جعبه جادویی نیست بلکه جبهه بزرگ فرهنگی است به وسعت طنین اندازیش در راستای عدالت طلبی و هویت بخشی به میراث‌های ارزشمند ادبی و معنوی این مرزوبوم و در این مسیر روشنگری می کند و آگاهی می بخشد ‌ امید می دهد و نشاط می آفریند و در نهایت به دنبال تحولی مقدس است.
صدای رادیو ، نسیم روح بخش و جانفزای خوب بودن و خوب ماندن است که جان‌های مستعد را جلا می بخشد.
آغاز هشتاد سالگی رادیو و روز ملی رادیو را به همه عزیزان، جوانان پرنشاط و خلاق به‌ویژه پیشکسوتان رادیو تبریک می‌گویم و یاد درگذشتگان و ستارگان پرفروغ تاریخ پرشکوه رادیو را که امروز در میان ما نیستند گرامی می‌دارم.»

مهدی آذرمکان ـ رادیو ورزش:
«چهارم اردیبهشت بود که با این جعبه شگفت انگیز، انسان برای اولین بار توانست بدون واسطه و بلافاصله، پیام و صدای خود را به دورترین نقاط بفرستد. ارسال اخبار از قید زمان رها شد و سرنوشت میلیون‌ها نفر از مردم جهان با اختراع آن تغییر کرد.
هشتاد و دو سال است که رادیو این جعبه پر از حرکت با محتوایی بیکران؛ طراوت‌بخش جامعه است.
ماناترین رسانه‌ای که هیچ‌گاه گذر زمان آن را کهنه نکرد. راز ماندگاری رادیو را باید در صفات آن جستجو کرد. سادگی و صمیمیت، بی‌توقعی، در دسترس بودن، سرعت در انتقال پیام، پاسخگویی به نیازها و خواسته‌های مخاطبین در کوتاهترین زمان، تخیل برانگیزی و رویاپردازی و ده‌ها صفت دیگر.
این روز صمیمی را به همه همکارانم در رسانه ملی بخصوص شبکه رادیویی ورزش تبریک و تهنیت عرض می‌کنم. همکارانی که با تلاش بی‌وقفه و شبانه‌روزی خود پویایی و تحرک را در جامعه مخاطبان این شبکه ایجاد کرده‌اند.
شبکه رادیویی ورزش نیز ۸ تیر ماه سال ۷۸ فعالیت خود را به صورت ۱۲ ساعته آغاز کرد که این اتفاق با میلاد پیامبر اکرم (ص) همزمان بود و در ایام دهه فجر همان سال به ۱۶ ساعت و در اسفند ماه به ۱۸ ساعت و در سال ۸۲، به ۲۰ ساعت افزایش پیدا کرد و در نهایت در سال ۸۹ برنامه‌ها به صورت ۲۴ ساعته پخش شد. ماموریت این شبکه ترویج و تقویت ورزش همگانی به منظور رسیدن به یک جامعه سالم، پرنشاط و انعکاس افتخارات بین‌المللی در عرصه ورزش است که از ابتدای سال ۱۴۰۱ سیاستی بر اساس مأموریت و اولویت‌های محتوایی اعلام شده از سوی سازمان را با توجه به برنامه‌ریزی‌های محتوایی، ساختاری و فرمی در دستور کار خود قرار داد.
تشویق مخاطبان به شرکت در فعالیت‌های ورزشی جمعی، نقد منصفانه مدیریت ورزش کشور با رویکرد تأثیرگذاری و جریان‌سازی، اجرای مشترک برنامه‌ها با صدای مراکز استان‌ها، سهم بخشی از برنامه‌ها به ناشنوایان و نابینایان، راه‌اندازی پویش‌های سفر نریم، سفر مسئولانه، سین سلامت، به عشق علی، همت جوانانه و کمک مومنانه از اقدامات خاص و ویژه این شبکه رادیویی است.
سال گذشته چندین رویداد مهم ورزشی از جمله بازی‌های مقدماتی جام‌جهانی، لیگ قهرمانان آسیا، مسابقات المپیک و پارالمپیک، جام ملت‌های والیبال، جام‌جهانی کشتی را با اعزام گزارشگران مختلف توانستیم پوشش دهیم که عملکردی قابل توجه را برای شبکه رقم زد.
اوج فعالیت‌های ما در بازی‌های المپیک و پارالمپیک بود که توانستیم رضایت مخاطبان را با پوشش مستقیم و به مدت ۲۱۱۴۰ دقیقه گزارش بصورت شبانه‌روزی کسب کنیم.
همچنین برنامه‌ریزی مناسبی انجام و موضوعات مهم ورزشی را در جدول پخش شبکه متناسب با فصول سال از جمله توجه به ورزش بانوان و پوشش بازی‌های ملی و بین‌المللی آنان را خواهیم داشت. این شبکه برای اولین بار مسابقات فوتبال بانوان کشورمان در جام ملت‌های آسیا را با اعزام گزارشگر خانم به صورت زنده پوشش و علاوه بر آن دو برنامه تخصصی «گلخونه» و «باشگاه بانوان» که به ورزش همگانی و قهرمانی بانوان می‌پردازد را به کنداکتور خود اضافه کرد.
ویژه‌برنامه‌های ماه مبارک رمضان و شب‌های قدر، پوشش مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ قطر و شعار امسال «سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» که از طرف مقام معظم رهبری اعلام شد از دیگر برنامه‌های این شبکه در سال جاری به شمار می‌رود.
رادیو ورزش با توجه به انعطاف‌پذیر بودن جدول پخش امسال نیز متناسب با رویدادهای ملی و بین‌المللی ورزشی و غیر ورزشی برای مخاطبان خود بر اساس سیاست‌ها و راهبردهای حوزه برنامه‌سازی رسانه ملی اقدام خواهد کرد.»

محمدجعفر محمدزاده ـ رادیو ایران:
«رایو رسانه مردم
یک؛ از بیش از ۹۰ سال پیش که صدای رادیو برای نخستین‌بار از طریق بی‌سیم به گوش مردم رسید کمتر کسی می‌توانست پیش‌بینی کند که این رسانه تا این اندازه دیرپا و در میان مردم دوست‌داشتنی پابرجا بماند. زمان گذشت و گذشت و فناوری گسترش پیدا کرد و بسترهای رسانه زیاد و زیادتر شد و مظاهر پیشرفت به سرعت پا به میدان گذاشتند و با همان سرعت در رقابت نفس‌گیر و گاه بی‌رحمانه صحنه را به رقیبان واگذار می‌کردند و به سرعت جای خود را به فناوری‌های تازه و بسترهای نو می‌دادند؛ رقیبان رادیو هم فراوان بودند و هر روز فراوان‌تر می‌شوند ولی رادیو و صدایی که همچنان هست و مانده است و امواجش هر روز دوست‌داشتنی‌تر می‌شود هنوز در میدان است؛ ماندگاری صدای رادیو گذشته از گوهر صدا که راز و رمز ماندگاری را در خود نهفته دارد و بال و پر خیال انسان است یک دلیل مهم دیگر دارد و آن “مردمی بودن” است.
رادیو در ذات خود همراهی بی‌زحمت و ارزان است و صمیمیتی سیّال و سبکبال دارد که انسان آمیخته با آن و آموخته از آن را رها نمی‌کند؛ برای انسانِ عصر شتابان توسعه‌ی فناوری در قرن بیستم که سرگردان و محاصره در سختی و سردی آهن و سیمان و حیران از سرعت چرخهای صنعت گوش‌ و هوش خود را در معرض آزار و فرسایش می‌بیند که در قرن بیست و یک جهان یکپارچه رسانه شده است و رسانا بهترین مونس و همراه رادیو است که هنوز هم بی دغدغه‌ی کار و گذشت زمان به آن تکیه می‌کند و با آن دمخور است و آگاهی می‌جوید. و این‌چنین است که رادیو و مردم به پای هم جوان مانده‌اند و همچنان تاریخ سازند و برای هم خاطره می‌سازند.
دو؛ روز رادیو را امسال در حالی ارج می‌گذاریم که در سیاست‌های اعلام شده از سوی ریاست محترم سازمان صدا وسیما بارقه‌های امید در باز تعریف ماموریت‌ها و اهداف این سازمان معظم به روشنی دیده می‌شود.
آنچه در برنامه “افق تحول رسانه” پیداست و امیدواری ایجاد کرده است، بازتعریف دقیق و شفاف از کارکرد رسانه ملی یعنی “رسانه مردم بودن” است؛ برای این مهم، بی‌گمان رسانه‌ای که به سبب سابقه و علاقه مردم به چنین صفتی موصوف است و در تلخ و شیرین روزگار همراه آنان بوده، می‌تواند با تقویت و بازتولید توان و تجربه‌ی آموخته همکاران کوشا و پرتلاش، کارکرد اصلی و اصیل خود را در تحقق اهداف اعلام شده ریاست سازمان با جدیت و تعهد به انجام برساند و در ایفای این هدف متعالی، همراهی صمیمی و قابل اعتماد باشد.»
چنین باد
محمدجعفر محمدزاده»

مسعود کاویانی ـ رادیو معارف:
«سلام و تبریک می گویم سالروز تولد رادیو را به همه همکارانم در رادیو و اصحاب رسانه به ویژه همکاران پرتلاشم در رادیو سراسری معارف.
الحمد لله رادیو در بین رسانه‌ها به عنوان رسانه گرم همچنان مخاطبان خود را دارد .این رسانه رسالت ابلاع آگاهی و فرهنگ را درجامعه بردوش دارد و به درستی با راهبردهای کمی و کیفی مخاطب را درگیر خود کرده است و با توجه به نیازهای روز ساده و صمیمی بامخاطبان حرف می زند.
رادیو معارف هم در این سال‌ها کوشیده تا معنویت توام با عقلانیت را در جامعه گسترش دهد و در عین اصلالت محتوا با قالب های جذاب و زیبا معارفی مخاطب خود را حفظ و رشد دهد.»

علیرضا حبیبی ـ رادیو فرهنگ:
«رادیو در ایران از چهارم اردیبهشت ۱۳۱۹ آغاز به کار کرد. هدف ها و انگیزه‌های نخست تاسیس رادیو در ایران، بیشتر به عنوان وسیله‌ای سرگرم کننده بود، ولی با تلاش های پی گیر سازمان صدا و سیما پس از پیروزی انقلاب اسلامی در راه تأسیس مراکز استانی و پایه گذاری شبکه‌های تخصصی، نگاه به این رسانه، منطقی تر و اصولی شد.
ویژگی‌های منحصر به فرد رادیو و رقابت این رسانه صمیمی و تعاملی با دیگر وسایل ارتباط جمعی، آن را به سمت تخصصی شدن کشاند. شبکه‌های تخصصی به مخاطبان این امکان را می دهند که بر اساس نیاز و علاقه خود، از برنامه‌های رادیو بیشترین استفاده را ببرند و از اتلاف وقت جلوگیری کنند. از سوی دیگر، در شبکه‌های تخصصی، موضوع های مرتبط با آن به صورت جدی دنبال می‌شوند و به اذعان بسیاری از کارشناسان و صاحبنظران، این شبکه‌ها همانند کتابخانه گویا و دایرة المعارف پویا، نیاز مخاطبان جویا را پاسخ می‌دهد.
در ایران اسلامی، شبکه‌های رادیویی قرآن، فرهنگ، معارف، ورزش ، جوان،اقتصاد، سلامت،گفت و گو و پیام، نمونه‌هایی از این رشد فرهنگی هستند که وظیفه پیام رسانی ، دانش افزایی و غنی سازی اوقات فراغت آحاد جامعه را به عهده گرفته اند.
فرهنگ یک رشته اصلی ، میان دار و پیوندی میان تاریخ، ادبیات، زبان، دین، سرزمین، سیاست و اقتصاد هر ملتی است. نحوه فکر کردن و زندگی کردن ما به فرهنگ ما بستگی دارد. فرهنگ است که رفتار و افکار ، شخصیت و هویت ، ارزش های اصولی و باورهای اعتقادی ما را سامان می دهد. در طرز برخوردها و انگیزه‌هایمان تأثیرگذار است. به فرد گرایی و جمع گرایی و تعاملات اجتماعی ما ارتباط دارد. فرهنگی که ما به آن تعلق داریم حریم فردی و اجتماعی ماست. در واقع فرهنگ مدام ما را آموزش می دهد.
امروزه بیشترین سرمایه گذاری بر روی «فرهنگ» است. اگر فرهنگ دچار آسیب شود، اقتصاد، سیاست، باورها و آموزش هم دچار اشکال خواهد شد. فرهنگ کیفیت زندگی و خدمات جوامع را بالا می‌ برد و علاوه بر آنکه یک میراث انسانی به شمار می آید، یک عامل پیشران اجتماعی و اعتماد به نفس ملی است.
رادیو فرهنگ در ۲۵ فروردین ماه ۱۳۷۵ همزمان با روز عطار نیشابوری، حکیم ، عارف و شاعر ایرانی و پارسی گو از دل رادیو سراسری ۲ به عنوان یک شبکه ملی تخصصی در حوزه فرهنگ تاسیس شد و بر اساس تصریح قانون اساسی پخش زنده مذاکرات علنی مجلس شورای اسلامی را برعهده دارد. رادیو فرهنگ در سه حوزه کلان یعنی فرهنگ ملی، فرهنگ تخصصی و فرهنگ عمومی‌ به صورت ۲۴ ساعته و بر روی دو موج اف ام و ای ام برای مخاطبان ملی و بین‌المللی برنامه سازی می‌کند. این شبکه تمام تلاش خود را برای ترویج فرهنگ غنی اسلامی و ایرانی و هدایت فرهنگی افکار عمومی جامعه در مسیر تقویت دینداری و معنویت مخاطبان و اعتلای توان تأثیرگذاری جبهه انقلاب اسلامی‌ به کار بسته است. دشمنان نظام انقلاب اسلامی‌ به صورت مستمر در صدد تهاجم به ارزش‌های اسلامی و اساس انقلاب ، مایوس کردن و ایجاد تردید در دل های مردم، القای فرهنگ غلط و تضعیف ایمان ملت و اختلاف افکنی میان اقوام با ابزارهای مختلف رسانه ای در پوشش فرهنگ هستند. به همین دلیل یکی از مهمترین اولویت های رادیو فرهنگ توجه به هویت ملی و همگرایی مردم ایران است. ذائقه سازی فرهنگی متناسب با نیاز جامعه و سیاست رسانه،هم افزایی، جریان سازی و مطالبه‌گری فرهنگی به عنوان صدای مردم از دغدغه‌های این رادیو است.»

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *