16:05

راديو سلامت به مناسبت نوروز ١٤٠١ پويش «سالم برانيم سلامت بمانيم» را برگزار مي‌كند.
به گزارش رسیده، دكتر صديقه اعتمادسعيد مدير راديو سلامت درباره برگزاري پويش نوروزي مي‌گويد: هر سال ضمن برنامه‌ريزي براي ايجاد نشاط اجتماعي در برنامه‌ها، اقداماتی هم در تعامل با مخاطبان برگزار مي‌شود. با توجه به اينكه آمارها در کشور ایران نشان داده است که پس از كرونا و بیمارهای قلبی – عروقی، حوادث ترافیکی سومين علت مرگ و میر در همه گروه‌های سنی و اولین عامل مرگ در گروه سنی زیر ۴۰ سال است. لذا با كمك گروه فضای مجازی راديو سلامت «پويش سالم برانيم سلامت بمانيم» برای ايام نوروز برنامه‌ريزی شده که هشدارهای لازم در پيشگيری از تلفات جاده‌ای داده شود.
مدير راديو سلامت عنوان می‌کند: طبق آخرین تحقیقات چهار عامل انسان، وسیله نقلیه، جاده و عوامل محیطی در تصادفات و حوادث ترافیکی دخیل هستند. ۱- کنترل سرعت؛ با کنترل سرعت می‌توان از بروز تصادفات پیشگیري کرد و ضربه ناشی از تصادفات و شدت آسیب وارده بر مصدوم را کاهش داد.
ارتباط بین سرعت و شدت آسیب، غیر قابل انکار است. افزایش پنج درصدي سرعت باعث افزایش حدوداً ۲۰ درصد میزان سوانح منجر به مرگ می‌شود. ۲- کنترل خستگی؛ خستگی ایجاد شده ناشی از بی‌خوابی، مصرف مواد مخدر و الکل عامل مهمی در بروز تصادفات مرگبار است. افرادی که در طول شبانه‌روز سه ساعت یا کمتر خوابیده باشند (اختلال شدید خواب)، در معرض بالاترین میزان خطر تصادف قرار دارند.
وی ادامه می دهد: خطر بروز حوادث ترافیکی در حوالی ساعت دو صبح پنج برابر بیشتر از ساعات دیگر شبانه‌روز است. ٦٠ درصد حوادث رانندگي در ٣٠ كيلومتري شهرها اتفاق مي‌افتد. گرماي محیط هر چه بیشتر باشد، احتمال بروز حوادث با عامل انسانی نیز بیشتر می‌شود. هر چه محیط گرمتر باشد، چنانچه فرد سعی نکند وضعیت گرمایی بدنش را کنترل کند به دلیل کاهش آب بدن، فرد زودتر از معمول احساس خستگی می‌کند و اگر به این امر توجه نشود، امکان بروز انواع تصادفات بیشتر می‌شود. ۳. استفاده از وسایل و تجهیزات ایمنی نظیر کمربند ایمنی، صندلی ویژه کودك، کلاه ایمنی؛ استفاده از کمربند ایمنی به عنوان یکی از موثرترین راهکارهاي کاهش میزان آسیب در حوادث رانندگی به شمار می‌آید که تا به حال بیش از هر مداخله دیگري جان انسان‌ها را نجات داده است. بر اساس مستندات نسبت شانس زنده ماندن فردي که کمربند ایمنی می‌بندد در مقایسه با فردي که از کمربند ایمنی استفاده نمی‌کند پنج برابر بیشتر است، زیرا کمربند ایمنی از هر جهت ضربه وارده را در تصادفات کاهش می‌دهد. کمربند ایمنی بدن سرنشین یا راننده را روی صندلی ثابت نگه می‌دارد و در صورت جلو رفتن این میزان از چند سانتیمتر تجاوز نخواهد کرد. ۴- رانندگی صحیح و کنترل خودرو قبل از رانندگی؛ تلفن همراه: حواس‌پرتی ناشی از تلفن همراه باعث عکس‌العمل‌های تأخیری (در گرفتن ترمز و یا توجه به علایم راهنمایی و رانندگی)، انحراف از مسیر و عدم رعایت حداقل فاصله طولی می‌شود. رانندگانی که از تلفن همراه استفاده می‌کنند چهار برابر رانندگانی که از تلفن همراه استفاده نمی‌کنند در معرض تصادفات رانندگی قرار دارند. استفاده از سیستم‌هاي hands free در مقایسه با سیستم‌هاي hands hold مزیتی نداشته‌اند. دید مناسب (دیدن و دیده شدن). همچنین دید نامناسب یک عامل خطر کلیدي است که سرنشینان خودرو و عابران پیاده را مورد تهدید قرار می‌دهد. وقوع تصادفات رانندگی در غروب یا شب و در هنگام طلوع خورشید بر اثر دید ناکافی بیشتر از ساعات دیگر شبانه‌روز اتفاق می‌افتد.
دکتر اعتمادسعید تأکید می‌کند: از علاقه‌مندان، هنرمندان و نخبگان جامعه دعوت مي‌كنيم به اين پويش به پيوندند و از آحاد جامعه در خواست مي‌كنيم عكسهايی با محوريت پويش برايمان ارسال کنند و ما را در ارتقاي سلامت جامعه ياری دهند. اميدواريم امسال ضمن پيشگيری از ابتلا به بيماری كوويد، از تصادفات جاده‌ای هم پيشگيری کنیم و تلفات جاده‌ای كاهش يابد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *