با ممانعت از ورود بدون ضابطه به عرصه سينما و برچيدن خويشاوندسالارى، امنيت شغلی را به وجود آورید

10:32

بانی فیلم-احمدرضا دانش: معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر، در گفت‌وگویی نسبت به موضوع تعرض به برخی از زنان شاغل در سینمای ایران واکنش نشان داد.
کاظم غریب‌آبادی، در واکنش به اظهارات در خصوص اعمال خشونت علیه برخی بازیگران زن در عرصه سینما گفت: عرصه هنر، از آنجا که جزئی مهم از فرهنگ است، باید به دور از هرگونه آسیب باشد و کسانی که در این عرصه فعالیت می کنند، باید به مسوولیت سنگین خود در قبال جامعه واقف باشند.
وی افزود: از زنان باید به دلیل اینکه بیشتر در معرض آسیب‌پذیری قرار دارند، در عرصه هنر و به ویژه سینما حمایت و محافظت شود.
غریب آبادی ضمن تاکید بر کرامت انسانی و حفظ حریم خصوصی افراد و ضرورت ایجاد امنیت روانی و شخصیتی برای زنانی که خواهان فعالیت در عرصه اجتماعی و فرهنگی هستند، از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نهادهای صنفی در حوزه سینما خواست تا سازوکارهایی را طراحی کنند که زنان بتوانند بدون دغدغه در حوزه سینما فعالیت کنند و چنانچه با هرگونه خشونتی مواجه شدند، فورا به آن رسیدگی شود.
دبیر ستاد حقوق بشر ضمن اعلام آمادگی قوه قضائیه برای رسیدگی به شکایات در حوزه خشونت علیه زنان، ابراز امیدواری کرد تا لایحه صیانت، کرامت و تأمین امنیت بانوان در برابر خشونت، هرچه سریعتر به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.
حرف‌های غریب‌آبادی بهانه‌ای شد تا سعید مطلبی نویسنده و کارگردان قدیمی سینمای ایران ضمن استقبال از دیدگاه‌های معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه، سز یادداشتی مطالبی را عنوان کند که از مشکلات شاغلان زن در حرفه سینماست.
یادداشت سعید مطلبی را بخوانید:

***

آقاى غريب آبادي عزيز
با سلام.
فرمايشات حضرتعالى در باب تعدى و تجاوز به بانوان در عرصه سينما را خواندم و اگرچه از احساس مسئوليت شما نسبت به هرنوع تعدى نسبت به بانوان اين عرصه محترم قلباً خوشحال و اميدوار شدم اما از اينكه فردى چون شما نيز، به جاى جست‌وجو و مقابله با علت، چاره‌جويى و مقابله با معلول را مطرح كرده‌ايد، آزرده و نوميد شدم.
دور نيست همه آن گروه‌هايى كه امروز كمر به نابودى و انهدام سينما بسته‌اند‌، فردا با هو و جنجال و جوسازى و عربده‌كشى براى اين اتفاق، دلايلى واهى و دور از واقعيت عنوان كنند و همه كسانى را كه امروز دغدغه‌شان برائت و مبارزه با فجايعى اين‌گونه است به‌ بيراهه كشانند و ماهى خود را از اين آب گل آلود صيد كنند.
برادر عزيز، آنچه كه در اين زمينه نبايد مغفول بماند، عاملى است كه موجبات وقوع تعدى و نيز تن دادن افراد هدف، به اين تعدى را فراهم مي‌كند.
«اجبار» تنها عنصر شكل‌گيرى و تسليم‌پذيرى يك بانو به چنين تحقير و تحمل زخم و درد اين تحقير براى ساليان طولانى است اما آنچه كه زمينه‌ساز حضور اين «اجبار» است بى‌پناهى و عدم تامين حرفه‌اى بانوانى است كه با مشقت و صبورى و وظيفه‌شناسى براى گذران زندگى خود و خانواده خود به مشاغلى حساس در سينما مشغولند. آنان گاه با درآمد حاصل از اين كار، چرخ زندگى يك خانواده را مي‌گردانند و بديهى است هنگامى كه احساس كنند، شغل‌شان، يعنى تنها ممر زنده ماندنشان در خطر است، با پريشانى به هر ذلتى تن مي‌دهند، و با شرايط امروز سينما اين (شغل) هميشه در معرض تهديد است.
بانوان سينما، اعم از دستياران كارگردان، منشى صحنه، گريمور، طراحان لباس و صحنه و ساير مشاغل ديگر، پس از تحصيلات مرتبط با سال‌ها كار و تجربه به مرحله‌اى مي‌رسند كه مي‌توانند وظيفه خود را در سمت تعيين شده، انجام دهند. اما امروزه ورود بدون ضابطه و بي‌قاعده به سينما كه در همه حرف و مشاغل و صنوف و صرفاً براساس رابطه و خويشاوندسالارى انجام مي‌گيرد، تمامى امنيت شغلى، كاركنان سينما از مرد و زن را نابود كرده و در اين ميان عنصر اجبار مي‌تواند هركس را براى حفظ شغل و ممر درآمد و زنده ماندن خود و خانواده‌اش، به هر كار ناخواسته‌اى وادار سازد.
ترس آن دارم كه اقدام بانوان سينما و نيت خير جنابعالى چند صباحى بعد در كوران وقايع داغ‌تر و پرهيجان‌تر گم شود
واز اين داستان فقط يك بدنامى براى بانوان شجاعى بماندكه به قيمت آبروى خود به مقابله با پلشتى‌ها ايستاده‌اند. صميمانه و برادرانه توصيه دارم همراه وعده‌هايى كه براى حمايت از خانم‌هاى مورد تعرض قرار گرفته داده‌ايد، از كانون‌ها، اصناف و خانه سينما بخواهيد با تدوين مقررات لازم، ضمن ممانعت از ورود بدون ضابطه به عرصه سينما و برچيدن بساط خويشاوند سالارى در اين حرفه ، آن چنان امنيتى براى شاغلين در سينما ايجاد كنند كه نه مرد سينماگرى از خجالت اهل و عيالش پنهانى گريه كند و هر روزه در انتظار مرگ باشد و نه بانويى براى حفظ شغل خود، تن به خفت و خوارى دهد.
سلامت و پايدار باشيد

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *