شورش سلبریتی‌های مخالف‌خوان علیه مهرجویی

9:06

گروهی وجود دارد که به هیچ عنوان نه نگران آقای مهرجویی هستند، نه احترامی برای بزرگان سینما قائل هستند و نه چشم به راه تماشای «لامینور»، بلکه تنها هدف و غایتشان، ریختن هیزم به آتش دشمن است و سنگ‌اندازی و اشاعه اعتراض و نارضایتی تا به خیال خام خود شرایط جامعه را به اعتراضات گسترده‌ بکشانند.
به گزارش فارس، با گسترش شبکه‌های اجتماعی شرایطی بر جامعه حاکم شد که به شدت در نوع مواجهه فرد در اجتماع تاثیر گذاشت. بمباران اخبار و اطلاعات، درست و غلط، موثق و کذایی، اطلاعات ضروری و غیرضروری، محتواهای باربط و بی‌ربط به تدریج کاربران را به سمت و سویی برد تا احساس کنند باید در هر مبحثی ورود کنند و در هر موردی نظر دهند، فارغ از اینکه در حوزه‌ای دانش، تخصص یا حداقل اطلاعات مورد نیاز جهت ابراز عقیده را دارا هستند یا خیر. از دل همین توده، افرادی سر برآوردند که حالا شخصیتی از خود در دنیای مجازی معرفی کرده بودند که هیچ سنخیتی با دنیای واقعی‌شان نداشته و از آنجا که دنبال‌کنندگانشان اطلاعی از حقیقت وجودی آن دسته از اینفلوئنسرها ندارند، بعضا آن‌ها را در بسیاری از موارد الگوی خود قرار داده و از نظرات درست و غلط آنان پیروی و تقلید می‌کنند. در این بین اما افراد و جریان‌هایی قد علم کردند که شرایط را مهیای پیگیری مقاصد خود قرار دادند که در لایه‌های مستتر و به دور از پوسته ظاهری‌شان، اهداف غرض ورزانه معاندین انقلاب اسلامی ایران را پیگیری می‌کنند.
در جدیدترین نمونه از این نوع، مساله اخیر توقیف فیلم «لامینور» ساخته داریوش مهرجویی پیش آمد. همچون بسیاری دیگر از نمونه‌های مشابه، به فاصله اندکی از خبر حذف فیلم مذکور از اکران نوروزی و اعتراض کارگردان و غلط نمایی تهیه‌کننده فیلم، موجی از نارضایتی از حذف «لامینور» در فضای مجازی گسترش یافت. در این بین جمع قابل توجهی از هنرمندان و سلبریتی‌های داخلی و برخی خارج‌نشین‌ها، در صفحات و حساب‌های خود به این مساله اعتراض کردند.
و اما آنچه که در گزارش امروز مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد، پیگیری و ریشه‌یابی جریان‌هایی‌ست که به واسطه اینچنین مسائلی به دنبال گرفتن ماهی از آب گل‌آلود هستند و به هیچ عنوان به اصل قضیه کاری ندارند.
پیش از بررسی این مساله، مروری کنیم بر آنچه که بر اکران فیلم «لا مینور» گذشت:
ترکیب نهایی فیلم‌های اکران نوروزی، روز یکشنبه ۱۵ اسفندماه اعلام شد که طی آن، فیلم‌های «لامینور» به کارگردانی داریوش مهرجویی و «علفزار» به کارگردانی کاظم دانشی از اکران نوروز ۱۴۰۱ کنار گذاشته شدند.
البته شورای صنفی نمایش اعلام کرد «لامینور» از اکران ویژه عید فطر یا هر موعد دیگر که سازندگان فیلم تمایل داشته باشند، برخوردار شود. با این حال، خبر حذف آخرین ساخته مهرجویی از اکران نوروزی، باعث اعتراض شدید این کارگردان ۸۲ ساله شد. او در یک فایل ویدئویی، خطاب به مسئولان وزارت ارشاد و وزیر ارشاد گفت: شما به من پروانه نمایش دادید؛ چرا زیر قول خودتان می‌زنید؟ دیگر نمی‌توانم تحمل می‌کنم. می‌آیم و به همراه دستیارانم در وزارت ارشاد تحصن می‌کنم.
پس از اعتراض شدید داریوش مهرجویی به حذف فیلمش از اکران نوروزی، معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی تأکید کرد که «لامینور» مشکلی برای پروانه نمایش ندارد و مسیر اکران آن باز است.
داریوش مهرجویی با انتشار ویدئویی از تمدید و صدور پروانه نمایش فیلم سینمایی «لامینور» و نمایش آن در نوبت اکران عید فطر ابراز خرسندی کرد.
پس از حاشیه‌های فراوان پیرامون فیلم سینمایی «لامینور» به کارگردانی داریوش مهرجویی، بالاخره پروانه نمایش این فیلم که پس از ۲ سال منقضی شده بود، تمدید شد و مهرجویی با انتشار ویدئویی بابت آن قدردانی کرد.
او در این ویدئو گفت: «من داریوش مهرجویی هستم، می‌خواهم از تمام دست‌اندرکاران سینما، تهیه‌کننده‌ها، بازیگران، منتقدان و تمام کسانی که در این رشته فعالیت می‌کنند، واقعا تشکر می‌کنم، برای اینکه حسابی پشتیبان من بودند و من اصلاً چنین انتظاری نداشتم، ولی خیلی متشکرم و امیدوارم که حالا که پروانه نمایش ما صادر شده، به امید خدا در عید فطر شاهد نمایش این فیلم باشیم و از شما تشکر می‌کنم و امیدوارم که از فیلم خوشتان بیاید. بالاخره این یک سوءتفاهی بود که خوشبختانه برطرف شد و به من اشتباهی اطلاعات نادرست دادند و کمی غصه‌دار شدم. خدا را شکر که همه چیز رفع شد و خیلی خوشحالم، خیلی ممنونم، همه شما را می‌بوسم و عاشقتان هستم.»

* ۲ واکنش متفاوت نسبت به ویدئوهای مهرجویی
از آنجایی که مساله فیلم مهرجویی با اعتراض و درخواست این کارگردان سرشناس کشورمان به صدور مجوز جدید و تشکر و قدردانی مهرجویی داشت ختم می‌شد، دو جریان را باید از یکدیگر تفکیک کرد، اول جریانی که متشکل از هنرمندان متعهد و خودی که واقعا از سرِ حسن نیت و حس همکاری، احساسات و عواطف خود را در قبال این فیلمساز کهنه‌کار ابراز داشتند و بعد از حل مساله، آن‌ها نیز خرسند از حل و فصل قضیه، خیالشان آسوده شد و پی کار خود را گرفتند و اما دسته دوم، که موضوع و بهانه این گزارش هستند، آن‌هایی را هدف گرفته که نه تنها در قضیه مهرجویی، که همیشه در هر مورد و مساله‌ای که همواره در هر جامعه‌ای می‌تواند رخ دهد و بالاخره روند طبیعی خود را طی می‌کند، ورود کرده و به ماجرایی اداری، فرهنگی، هنری یا اجتماعی، چهره سیاسی و اعتراضی می‌دهند تا از آن بهره‌برداری کنند.
علاوه بر اصناف کارگردانان و تهیه‌کنندگان، سیدرضا میرکریمی، رامبد جوان، حسن فتحی، رویا تیموریان، آتیلا پسیانی، فاطمه گودرزی، پدرام شریفی و پردیس احمدیه از جمله هنرمندان شناخته شده هستند که بلافاصله به ماجرای توقیف فیلم مهرجویی واکنش نشان دادند که اینچنین واکنش‌هایی از سوی همکاران سینمایی طبیعی بود، همین هنرمندان بعد از اطلاعیه معاونت ارزشیابی سازمان سینمایی مبنی بر صدور مجدد مجوز اکران فیلم «لا مینور» آقای مهرجویی، دیگر واکنشی نشان ندادند چراکه تنها به دنبال دغدغه‌های سینمایی خود بودند و مساله برایشان تمام شده قلمداد می‌شد و حسابشان از آن‌هایی که بعد از صدور مجوز حالا نوک انتقاد خود را متوجه همان کرده بودند که خود را حامی‌اش می‌خواندند، جدا می‌شود.
و اما همانطور که دیدیم طی روزهای اخیر عده‌ای از سلبریتی‌های مخالف‌خوان که همیشه آتش‌بیار معرکه‌ها می‌شوند، به این قضیه نیز ورود کردند و در ابتدا با جملاتی که کوچکترین عملی به جز حرف و شعار در آن نیست، به حمایت و همدردی کذایی با آقای مهرجویی پرداختند. این دسته برخلاف دسته اول که با حسن نیت به این ماجرا واکنش نشان داده بودند و تنها دغدغه‌شان حل مشکل اکران فیلم بود، همچون همیشه نشان دادند که به هیچ عنوان نه نگران آقای مهرجویی هستند، نه احترامی برای بزرگان سینما قائل هستند و نه چشم به راه تماشای «لا مینور»، بلکه تنها هدف و غایتشان، ریختن هیزم به آتش دشمن است و سنگ‌اندازی و اشاعه اعتراض و نارضایتی تا به خیال خام خود شرایط جامعه را به اعتراضات گسترده‌تر بکشانند.
بی‌شک هر آدم عاقلی به این یقین می‌رسد که این طرفداری کردن‌ها و همدردی‌ها با کارگردان یک فیلم و ادای احترام به ایشان تنها تا زمانی اعتبار دارد و می‌توان بر آن مهر اصالت زد که در مسیر آن شخصیت حرکت کند. اما همین روزها دیدیم که به محض تمدید مجوز اکران فیلم آقای مهرجویی، همان‌ها که سنگ مهرجوی‌ها را به سینه می‌زدند نه تنها دست از اعتراض و به خیال خود تنش‌زایی در فضای مجازی برنداشتند، بلکه به فاصله اندکی از پیام مهرجویی مبنی بر تشکر و عذرخواهی بابت سوء تعبیر، حالا نوک پیکان خود را متوجه این فیلمساز کردند که تا حالا داعیه‌دار حمایت و دلسوزی صِرف از او بودند.
اینجاست که نیت و مقصود این دسته کاملاً برملا می‌شود. نکته حائز اهمیت دیگر اینکه نه تنها استاد داریوش مهرجویی بلکه تمامی هنرمندان شناخته شده و زحمتکش این مرز و بوم، بعد از دیدن واکنش‌های ضد و نقیض و دوگانه این دسته، به راحتی درمی‌یابند که ایشان که در ابتدا خود را دلسوز و غمخوار جا داده بودند، به هیچ عنوان نگرانی و دغدغه‌ای در ساحت هنر نداشته بلکه در پی مقاصد خود بوده‌اند و بی‌شک راهشان از خانواده همدل و صمیمی فرهنگ و هنر این مرز و بوم به غایت جدا بوده و خواهد بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *