19:04

بانی‌فیلم: اقتدار فرهنگی-تاریخی ایرانیان در دوره‌های مختلف زمانی نشان از ریشه‌دار بودن مردم ایران‌زمین دارد؛ اقتداری که ته حکومت‌ها توانستند در هویت‌اش اخلالی به وجود آورند نه اقوام وحشی مهاجم و دولت‌های ستیزه‌جو توان انکار و محوش را داشتند!
نشانه‌های انکارناپذیر ریشه هویت معنوی ایرانیان و سرزمین ایران را می‌توان هم در موزه‌های معتبر جهان دید و هم در فرهنگ رفتاری و شفاهی مردم این سرزمین نظاره کرد.
سایت historyphotographed در مطلبی به نقل از سایت «سفر فرهنگی»(The Culturetrip.com) درباره فرهنگ ایران و ایرانیان و اختراعاتی که توسط ایرانیان انجام شده است نوشته:

ده اختراع و کشفی که اطمینان داریم نمی‌دانستید ایرانی بودند.

۱. حقوق بشر


استوانه کوروش از نظر تاریخی به عنوان اولین منشور جهانی حقوق بشر در جهان شناخته شده است. استوانه کوروش که در سال 534 پیش از میلاد از خاک ساخته شده و به خط میخی اکدی نوشته شده است و یک هزاره قبل از Magna Carta قدمت داشته است. در سال 1879 در بابل کشف شد و اکنون در موزه بریتانیا در لندن نگهداری می‌شود.

۲. خدمات پستی

«چاپار خانه» یک واژه فارسی برای اولین سیستم خدمات پستی است که در زمان امپراتوری هخامنشی مورد استفاده قرار گرفت.
این سیستم اطلاع‌رسانی توسط کوروش بزرگ ایجاد شد و بعدها توسط داریوش بزرگ به عنوان یک روش ارتباطی در تمامی سرزمین ایران توسعه یافت.
این سیستم شامل مجموعه‌ای از ایستگاه‌ها در طول بزرگراه‌ها در سراسر امپراتوری بود جایی که «چاپارها» سوار اسب می‌شدند و پست را از قسمتی از پادشاهی به قسمت دیگر می‌رساندند.

۳. یخچال


در سال 400 پیش از میلاد، ایرانیان باستان اولین یخچال جهان را ایجاد کردند. کلمه فارسی یخچال – یخچال – به معنی گودال یخ ترجمه می‌شود ، که تا حد زیادی یخچال مدرن را شروع کرد.
ساختار اصلی تا حدودی شبیه یک کوه کوچک شکل گنبدی داشت و عمدتاً برای نگهداری یخ و گاهی اوقات اقلام غذایی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

۴. جبر


محمد بن موسی خوارزمی دانشمند ایرانی (750-850 میلادی) در بغداد بود.
کارهای او در دوران خلافت عباسی در زمینه‌های ریاضی، نجوم و جغرافیا انجام شد. امروزه او بیشتر به خاطر روشی که از طریق آن جبر را به عنوان یک علم مستقل آموزش می‌داد، شناخته شده است. به همین دلیل است که او به عنوان پدر موسس جبر شناخته می‌شود.

۵. اسید سولفوریک

۶. شطرنج

۷. گیتار

۸. انیمیشن

۹. اولین دین توحیدی

۱۰. قنات (آبیاری آب)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *