12:21

عضو هیات‌مدیره انجمن صنفی سراسری موسیقی تئاتر با ابراز تاسف از توجه کمتر به هنرمندان تئاتر و آهنگسازان آثار نمایشی در قیاس با دیگر هنرها، گفت: معرفی، تثبیت و رفع دغدغه‌های آهنگسازن تئاتر مهمترین دلیل تشکیل انجمن صنفی بود.

به گزارش ایرنا، نخستین گردهمایی عمومی فوق‌العاده انجمن صنفی موسیقی تئاتر ایران به عنوان مجمع موسسان، با حضور آهنگسازان، خوانندگان و نوازندگان تئاتر کشور شنبه گذشته (۲۲ آبان) در عمارت خانه تئاتر برگزار و اعضای هیأت مدیره انتخاب شدند. بر این اساس فعالان حوزه موسیقی تئاتر ایران، برای اولین بار صاحب انجمن صنفی سراسری تحت نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شدند.

سعید ذهنی، فرشاد فزونی، ریچارد عیسی‌پور، شروین عباسی، شهرام نجاتی به عنوان اعضای اصلی هیأت مدیره؛ محمد فرشته نژاد، حامد ابراهیمی به عنوان اعضای علی‌البدل هیأت مدیره، علی المعی به عنوان بازرس و احسان تارخ به عنوان بازرس علی البدل معرفی شدند.

در نهایت و بعد از رای‌گیری نهایی سعید ذهنی به عنوان رئیس، شهرام نجاتی به عنوان نایب رئیس و شروین عباسی در سمت دبیر اجرایی هیأت مدیره، ریچارد عیسی‌پور به عنوان خزانه‌دار و محمد وفایی به عنوان مدیر روابط عمومی انجمن صنفی سراسری موسیقی تئاتر ایران انتخاب و منصوب شدند.

هر چند نباید از خاطر دور داشت که پیش از این اهالی موسیقی هنر تئاتر فعالیت صنفی خود را از طریق انجمن موسیقی خانه تئاتر سامان می‌دادند. انجمنی که اتفاقا با مدیریت زنده‌نام ابراهیم اثباتی که دوم بهمن‌ ۱۳۹۹ بعد از مدت‌ها مبارزه با بیماری دار فانی را وداع گفت، جزو انجمن‌های پویا و فعال از میان اصناف خانه تئاتر بود. اما با فقدان این هنرمند امور اجرایی و اداری این انجمن رشد و شتاب سابق را نداشت. بر همین اساس برخی اعضای شناخته شده انجمن و از هنرمندان سرشناس موسیقی تئاتر برای رسیدگی هر جه بیشتر و بهتر به امور اهالی موسیقی هنرهای نمایشی دست به تشکیل صنف سراسری موسیقی تئاتر زدند.

برای آشنایی بیشتر با این صنف، اهداف و برنامه‌های آتی و پیش روی آن با فرشاد فزونی از آهنگسازان به نام تئاتر ایران که افتخارات متعددی در رویدادهای ملی و بین‌المللی هنر نمایش دارد و از اعضای هیات مدیره انجمن صنفی سراسری موسیقی تئاتر نیز هست، به گفت‌وگو پرداختیم.

رفع دغدغه‌های آهنگسازان تئاتر مهمترین دلیل تشکیل انجمن صنفی بود

فقدان ابراهیم اثباتی و آسیب‌های کرونا؛ محرک اصلی تشکیل انجمن صنفی و سراسری موسیقی تئاتر 

فرشاد فزونی در گفت‌وگو با ایرنا گفت: زمانی‌که زنده‌نام ابراهیم اثباتی در راس هیات مدیره انجمن موسیقی خانه تئاتر امور صنفی و مدیریت اجرایی را برعهده داشت به دلیل درایت و دقت او، اعضای انجمن چندان در امور مدیریتی دخالت نمی‌کردند. بعد از فقدان زنده‌نام اثباتی عزیز با توجه به برخی خلأهای پیش‌آمده تصمیم گرفتیم به شکلی جدی‌تر وارد امور صنفی شده و زحماتی را که پیش‌از این اعضای هیئت‌مدیره انجمن موسیقی خانه تئاتر کشیده بودند، با ثبت این انجمن تحت لوای وزارت کار در قالب انجمنی صنفی و سراسری توسعه و گسترش بیشتری دهیم.

آهنگساز نمایش دو متر در دو متر جنگ ادامه داد: آغاز فعالیت صنفی آهنگ‌سازان تئاتر از خانه تئاتر شروع شد اما در ادامه با توجه به جایگاه اهمیت موسیقی تئاتر همچنین تنگناهای ناشی از شیوع کرونا در حوزه فعالیت و معیشت هنرمندان ازجمله آهنگ‌سازان تئاتر، تصمیم گرفتیم با راه‌اندازی صنفی منسجم‌تر و گسترده‌تر به سامان دادن وضعیت شغلی، معیشتی و آینده هنرمندان این عرصه بپردازیم.

تثبیت جایگاه و اهمیت موسیقی تئاتر یکی از مهمترین اهداف تشکیل صنف سراسری موسیقی تئاتر است

عضو هیات ‌مدیره انجمن صنفی موسیقی تئاتر درباره برنامه‌های این انجمن و دلایل تشکیل این نهاد صنفی و سراسری با وجود فعالیت صنفی انجمن موسیقی خانه تئاتر یادآور شد: یکی از اصلی‌ترین اهدافمان آن بود که بتوانیم برنامه‌ای مدون و دقیق برای تثبیت جایگاه و اهمیت موسیقی تئاتر در میان بخش‌های مختلف شکل‌گیری یک اثر نمایشی داشته باشیم. حال با تشکیل صنفی فراگیر و سراسری  زیر نظر وزارت کار، دستمان در حوزه برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری بازتر شده و می‌توانیم در کنار برنامه‌های مدنظر برای اجرایی کردن آن برنامه‌ها با جدیت تمام گام برداریم.

آهنگساز نمایش دن کیشوت افزود: درحال‌حاضر با توجه نوپا بودن این صنف، جلسات اول و دوم را برای برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری جهت اقدامات پیش رو برگزار کردیم و در جلسه سوم که چند روز پیش برگزار شد، نخست به شفاف‌سازی برنامه‌های مدنظر پرداختیم و بنا داریم تا اولویت‌بندی برای اجرا کردن آن برنامه‌ها را در قالب یک مسیر مشخص در قالب گفت‌وگو با اعضای صنف هماهنگ کنیم.

رفع دغدغه‌های آهنگسازان تئاتر مهمترین دلیل تشکیل انجمن صنفی بود

بررسی پرونده اعضای انجمن موسیقی و الکترونیک کردن شرایط ثبت نام جدید

فزونی با اشاره به آنکه اقدام دیگر انجمن صنفی سراسری موسیقی تئاتر  گشودن پرونده‌های هنرمندانی است که پیش‌از این در انجمن موسیقی خانه تئاتر عضویت خود را به ثبت رسانده بودند خاطرنشان کرد: بنا داریم با مرور این پرونده‌ها به شکلی تخصصی وارد مواردی چون تفکیک آهنگ‌سازان این حوزه شویم. نخست به تفکیک گروه‌هایی که در حوزه آهنگ‌سازی سنتی، حوزه آهنگ‌سازی کلاسیک، مدرن و پاپ مشغول فعالیت هستند خواهیم پرداخت.

آهنگساز نمایش پینوکیو افزود: همچنین پرونده اعضایی که بنا به دلایل مختلفی چون پرداخت نکردن حق عضویت یا عدم حضور در جلسات شاهد تعلیق آن‌ها بودیم را مورد بحث و بررسی قرار دهیم و همه این اقدامات تازه آغاز کار ما در انجمن است و مشخص است که کارهای بسیاری را پیش رو داریم.

این عضو هیئت‌مدیره انجمن انجمن صنفی سراسری موسیقی تئاتر با اشاره به شرایط شیوع ویروس کرونا و اقداماتی که این انجمن در راستای تلاش برای الکترونیکی کردن اقدامات مدنظر دارد گفت: سعید ذهنی رییس هیات مدیره انجمن صنفی سراسر موسیقی تئاتر بنا دارد تا پرونده‌ها را با سرعت هرچه تمام به شکل الکترونیکی تغییر شکل و ماهیت دهد تا در کنار بارگذاری سریع‌تر اطلاعات، دیگر هنرمندان نیز بتوانند بدون حضور در انجمن از طریق فضای مجازی به تکمیل رزومه‌ خود یا اصلاح نواقص موجود پرونده‌ها بپردازند تا بتوانیم سریع‌تر شاهد شکل‌گیری و مشخص بودن تعداد اعضای انجمن باشیم.

نگاه تشویقی به اهالی موسیقی تئاتر باعث شتاب حرکت و ارتقای کیفی آثار آنها می‌شود

فزونی درباره دیگر اقدامات انجمن صنفی سراسری موسیقی تئاتر در دوره حیات جدید خود گفت: نباید فراموش کنیم موسیقی تئاتر یکی از تخصصی‌ترین رشته‌هایی است که در هنرهای دراماتیک آن را می‌شناسیم. با وجود سختی‌ها و مشکلات تولید موسیقی تئاتر و تخصصی بودن آن کمتر شاهد داوری این رشته در جشنواره‌های تئاتری کشور هستیم. رصد و داوری این رشته را ‌جز معدود رویدادهای تئاتری، کمتر در جشنواره‌ها شاهد هستیم.

به‌ همین سبب در انجمن تصمیم گرفته شد طی سال هنرمندانی از خود این انجمن را برای دیدن اجراها به شکل مستقل به تماشاخانه‌ها بفرستیم. همچنین آثار حاضر در جشنواره را همین هنرمندان به شکل مستقل رصد خواهند کرد و در پایان سال افراد شایسته تقدیر را معرفی خواهیم کرد.

آهنگساز نمایش کادانس در پاسخ به این‌که آیا بناست جشنواره‌ای در قالب تخصصی با محوریت انجمن صنفی سراسری موسیقی تئاتر برای اهدای جوایز به برگزیدگان موسیقی تئاتر طی یک‌سال در اینده برگزار شود یا خیر، گفت: برگزاری رویدادی مستقل وابسته به پیدا کردن اسپانسری (حامی مالی) است که بتوانیم جوایزی را در خور و شأن افراد این انجمن پیدا کنیم. اما مسئله مهم‌تر آنست که آهنگ‌سازان تئاتر دریابند طی سال فعالیت آن‌ها توسط هنرمندان تخصصی و از اعضای خود انجمن موسیقی تئاتر رصد می‌شود. این می‌تواند مشوقی برای ارتقای کیفیت آثار این هنرمندان و بیش‌از پیش دیده شدن آن‌ها باشد.

هنرمندان تئاتر کمتر دیده می‌شوند چه رسد به آهنگسازان تئاتر!

فزونی با تاکید بر آنکه ایجاد علاقه و انگیزه باعث دیده شدن گسترده‌تر فعالیت هنرمندان آهنگ‌ساز در عرصه تئاتر و فراتر از آن اهمیت مساله‌ای به‌نام آهنگ‌سازی تئاتر منتج خواهد شد، گفت: در نگاه کلی هنرمندان تئاتر نسبت‌ به دیگر هنرها کمتر رصد می‌شوند و به همین میزان رصد آهنگسازان تئاتر نیز بسیار ناچیز است.

با وجود کمتر بها داده شدن به اهالی خانواده تئاتر؛ ازجمله آهنگ‌سازان آن زمان که با مشکلات و اتفاقات بزرگی مانند بحران کرونا و محدودیت کار، معیشت، متضرر شدن هنرمندان مواجه هستیم می‌توانیم با چنین اقداماتی نه‌تنها باعث بیشتر دیده شدن آن‌ها شویم که با رویکرد تشویقی مرجعی برای معرفی رشته تخصصی به نام آهنگ‌سازی تئاتر و هنرمندان این شاخه باشیم.

رفع دغدغه‌های آهنگسازان تئاتر مهمترین دلیل تشکیل انجمن صنفی بود

با توجه به نوپا بودن انجمن به تعامل و استفاده از تجربیات خانه تئاتر ادامه خواهیم داد

این عضو هیات‌مدیره انجمن صنفی سراسری موسیقی تئاتر با تاکید براینکه این انجمن به تازگی تحت نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گرفته، خاطرنشان کرد: این انجمن بسیار نوپاست و برای برداشتن نخستین گام‌ها هنوز به حمایت خانه تئاتر احتیاج داریم. به‌همین سبب تعاملات گسترده‌ای با خانه تئاتر خواهیم داشت.

آهنگساز نمایش ماکاندو خاطرنشان کرد: همچنین بناست جلسه‌ای با شهرام گیل‌آبادی مدیرعامل خانه تئاتر داشته‌باشیم تا بتوانیم نقطه‌نظر خود را به آن‌ها منتقل کرده و از تجربیات آن‌ها استفاده کنیم.

این انجمن به‌عنوان یک انجمن صنفی و تخصصی که زیرمجموعه وزارت کار درآمد می‌تواند هم از نظر بار حقوقی و هم از نظر فعالیت، برنامه‌ریزی و پیگیری برای اجرای امور دستی بالاتر نسبت به انجمن صنفی پیش داشته باشد اما از نظر امور اجرایی و حقوقی با خانه تئاتر همگام خواهیم بود.

انتشار آلبوم گوشه صحنه از آهنگ‌های آثار نمایشی طی ۱۵ سال اخیر

فزونی در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی‌بر فعالیت‌های جدیدش در حوزه آهنگ‌سازی تئاتر و یا انتشار آلبوم گفت: سال‌ها بود تلاش داشتم آلبومی از موسیقی‌های ساخته شده برای آثار نمایشی را منتشر کنم؛ اما بنا به دلایل مختلف این مسئله محقق نشده بود.

وی گفت: یکی از دلایل آن بود که بسیاری ساخته‌ها و آهنگسازی‌های من برای تئاتر به دلیل اجرای زنده بودن آن‌ها پیش‌از این ضبط نشده بود و برخی دیگر از آثار ضبط‌شده از کیفیت خوبی برخوردار نبود. به‌ همین سبب شکل دادن به این آلبوم زمان زیادی از من گرفت.

این آهنگ‌ساز تئاتر در پایان یادآور شد: در نهایت برخی قطعه‌هایی که طی ۱۵ سال اخیر برای آثار نمایشی آهنگ‌سازی کردم را در قالب یک آلبوم با ۱۹ قطعه که برخی از آن‌ها اجرای زنده هستند و برخی آن‌ها در قالب آثار ضبط‌شده تهیه شده‌اند را طی ماه آینده در قالب آلبومی با نام گوشه صحنه توسط انتشارات جوان روانه بازار نشر آثار موسیقی خواهم کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *