چرا بر تن خان بزرگ لباس زنانه پوشاند؟!

14:42

مجتبی راعی، کارگردان سریال تاربخی در حال پخش «آتش و باد» با دفاع از شخصیت‌های زن در این مجموعه، درباره حواشی پیش آمده در سکانسی مربوط به پوشاندن لباس زنانه بر تن خان می گوید: ما واقعیت های آن مقطع تاریخی را نشان دادیم و اگر نشان نمی دادیم باید دروغ می گفتیم. اتفاقا شخصیت های زن در «آتش و باد» بسبار قوی و جذاب اند.
به گزارش ایسنا، در صحنه ای از سریال «آتش و باد» شبکه سه، خان بزرگ را مجبور می‌کنند که لباس زنانه بپوشد که نمایش این صحنه واکنش مخاطبان در فضای مجازی را به همراه داشت.
مجتبی راعی ـ کارگردان سریال «آتش و باد» ـ در توضیح این صحنه و حاشیه های پیش آمده برای آن که عده‌ای آن را توهین به مقام زن تعبیر کردند، تصریح کرد: وقتی می خواهیم سریالی تاریخی بسازیم، نمی توانیم تمام فرهنگ آن زمان را با این زمان تطبیق بدهیم و همه چیز را تغییر بدهیم؛ پس همان زمان را با فرهنگ خودش می سازیم. اتفاقا در این سریال شخصیت های خانم ما بسیار قوی هستند. ما تاکنون چند شخصیت خانم مثل «بی بی کتایون» و یا «ملک بانو» در سریال هایمان داشتیم؟ اتفاقاً از ویژگی های «آتش و باد» این است که شخصیت های مربوط به خانم بسیار قوی هستند و خیلی هم خوب در آمده‌اند و کاملا جذاب اند. آن زمان فرهنگ همین بوده و ما باید نشان می دادیم غیر از آن باید دروغ بگوییم؛ حقیقت ماجرا همین بوده است.
او که با برنامه «استودیو هشت» رادیو نمایش گفت و گو می کرد، همچنین درباره میزان استقبال مخاطبان از مجموعه تاریخی «آتش و باد»، تغییر نام سریال از «جشن سر برون» و دشواری‌های ساخت سریال های تاریخی هم توضیحاتی را ارائه کرد.
سریال «آتش و باد» در ژانر درامِ تاریخی به کارگردانی مجتبی راعی و تهیه‌کنندگی حسن نجاریان از محصولات سیمافیلم است که از شبکه سه سیما در حال پخش است. حسین محجوب، لاله اسکندری، محمود پاک نیت، زنده یاد کریم اکبری مبارکه، فرخ نعمتی، نادر فلاح، داریوش کاردان، بیوک میرزایی، میرطاهر مظلومی و … از بازیگران «آتش و باد» هستند.
راعی درباره زمان پخش انتخابی برای این سریال که همزمان با نوروز و ماه رمضان شروع شد، بیان کرد: سریال «آتش و باد» زمانی به روی آنتن رفت که نیمی از آن به روزهای پایانی سال و ایام عید و دید و بازدید مردم برخورد ولی به هر حال تصمیم، تصمیم شبکه این بود که در همان مقطع پخش شود. به نظرم کار تا الان هم تماشاگر خودش را جذب کرده است. اکنون ۱۲ قسمت باقی مانده که طی دو هفته آینده کار به پایان می رسد.
او سپس درباره تغییر نام این مجموعه از «جشن سر برون» به «آتش و باد» هم گفت: نام نهایی را هم مسوولان شبکه تشخیص دادند. چند سال در حین ساخت، اسمش «جشن سربرون» بود و ما هیچگاه بازخورد نامناسبی ندیده بودیم و هیچکس در این پنج سال به ما نگفته بود این اسم بد است و یا مشکلی دارد؛ ولی به هر حال مسوولان شبکه صلاح دانستند و نامش را به «آتش و باد» تغییر دادند.
کارگردان «آتش و باد» همچنین در بخشی از صحبت هایش درباره حضور زنده یاد کریم اکبری مبارکه مقابل دوربین این سریال و درگذشت این هنرمند حین بازی در این سریال به علت ابتلا به کرونا، خاطرنشان‌ کرد: روحشان شاد. آقای مبارکه بیماری زمینه ای هم داشتند و کرونا برای ایشان خطرناکتر بود. آن زمان هم اوایل کرونا بود،؛ نه ما تجربه زیادی داشتیم که چه کار کنیم نه دیگران و متاسفانه ما ایشان را از دست دادیم. آقای مبارکه بسیار آدم خوب و حرفه‌ای بودند و حضور بسیار پررنگی هم در تصویر داشتند. من یادم هست وقتی ایشان به رحمت خدا رفتند یادداشتی نوشتم. ایشان آنقدر نقش ابن ملجم را خوب بازی کردند که من گفتم: «فکر کنید حضرت علی(ع) الان می فرمایند امشب که ایشان فوت شده ابن ملجم منتظر من است و من یک بدهکاری به او دارم و باید بروم سراغش.»
این کارگردان سینما و تلویزیون سپس درباره دشواری های ساخت سریال های تاریخی به این پرسش که آیا بعد از «آتش و باد» باز هم سریال تاریخی می سازد؟ پاسخ داد.
راعی بیان کرد: با این شرایطی که «آتش و باد» را ساختم دیگر خیر سریال تاریخی نمی سازم. همان طور که می دانید «آتش و باد» در لوکیشن های دشوار با شرایط آب و هوایی سخت تصویربرداری شد. به هر حال هر کاری نیازهای خاص و لوکیشن های مناسب خودش را دارد و باید درست اجرا شود.
کارگردان «آتش و باد» در پایان درباره اینکه چرا هر کسی می‌خواهد در کارهایش یک خان حضور داشته باشد به سراغ محمود پاک نیت می رود؟ چنین گفت: من با آقای پاک نیت حدود هفت کار انجام داده‌ام؛ بنابراین وقتی هم که می خواستم نقش خان در «آتش و باد» را داشته باشم به سراغ محمود رفتم. یکی از دلایلش این است که ایشان بسیار خوش اخلاق و حرفه ای هستند. هر کسی هم که می‌خواهد کاری بسازد دوست دارد حتما با آقای پاک نیت کار کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *