11:45

مجموعه دست‌نویس‌های رشید یاسمی، نویسنده، مورخ، مترجم و شاعر خریداری شده و اینک در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران نگهداری می‌شود.

به گزارش ایسنا، صفحه کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران با اعلام این خبر نوشته است: «به تازگی کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد با حمایت هیات رئیسه محترم دانشگاه مجموعه‌ای از دست‌نویس‌های متعلق به غلامرضا رشید یاسمی، استاد فقید دانشکده ادبیات دانشگاه تهران را خریداری کرده است.

این مجموعه شامل ۱۰ جلد دست‌نویس، یادداشت‌های سفر تهران به کرمانشاه و موصل، دفتر اشعار، تاریخ نادرشاه، رساله عباس بن علی بن معصوم قزوینی، جغرافیای ماوراءالنهر، یاداشت‌های تفسیر قرآن و پایان‌نامه‌های دانشجویان است.

بیش از ۲۰۰ برگ دست‌نویس برخی مقالات مرحوم رشید یاسمی، نامه‌های اداری و شخصی او، قطعات خوشنویسی و دستنویس اشعار وی نیز در این مجموعه وجود دارد. این مجموعه ارزشمند اسکن ‌شده و به زودی در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.»

غلامرضا رشید یاسمی در ۲۹ آبان ۱۲۷۵ در گهواره کرمانشاه متولد شد. او نویسنده، مورخ، مترجم، شاعر و البته استاد دانشگاه بود.

از آثار یاسمی می‌توان به «احوال ابن یمین»، «نصایح فردوسی»، «تاریخ ملل و نحل» و «تاریخ مختصر ایران» و در زمینه ترجمه نیز به «تاریخ قرن هیجدهم، انقلاب کبیر فرانسه و امپراتوری ناپلئون»، «ایران در زمان ساسانیان»، «آیین دوست‌یابی»، «تاریخچه نادرشاه» و … اشاره کرد.

رشید یاسمی در یازدهم اسفندماه ۱۳۲۷ هنگام سخنرانی در دانشکده ادبیات دچار سکته مغزی شد اما معالجه شد و پس از آن بار دیگر به اروپا سفر کرد. پس از بازگشت به ایران در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۳۰ در تهران درگذشت و در گورستان ظهیرالدوله به خاک سپرده شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *