20:36

حاشیه‌های فیلم روستایی د رفستیوال فرانسوی؛ از حضور ترانه علیدوستی در جمع زنان معترض تا حکم قضایی محمد امامی!

بانی‌فیلم: دیروز وقتی رییس سازمان سینمایی اعلام کرد که فیلم‌های سینمایی برای شرکت در جشنواره‌های خارجی ملزم به گرفتن پروانه نمایش از سوی ارشاد هستند، می‌شد فهمید که منظور او کدام فیلم است!
آیا این اظهار نظر محمد خزاعی را باید آخرین حاشیه‌ای دانست که برای فیلم «روستایی-نوروزبیگی» رقم خورده؟ فیلمی که این روزها در انتظار نمایش در جشنواره کن ۲۰۲۲ است.
پیش از این و پس از صدور حکم قضایی علیه محمد امامی به عنوان تهیه‌کننده سریال «شهرزاد» با بازی ترانه علیدوستی و حضور این بازیگر به عنوان هنرپیشه اصلی فیلم «برادران لیلا»، برخی از ناظران اعتقاد داشتند که مسایل پیرامونی این حکم قضایی، علی‌القاعده و به احتمال زیاد باید دامنگیر بازیگرانی و دست‌اندرکارانی شود که در پروژه‌های مختلف فیلم و سریال با محمد امامی همکاری داشتند.
البته حکم دادگاه علیه محمد امامی، این فرد به دلیل سوءاستفاده‌های فراوان مالی از صندوق فرهنگیان، علاوه بر تحمل زندان، محکوم به رد مال هم شده بود به این موضوع اشاره نشده بود که آیا حکم «رد مال» توسط امامی، ناظر بر دستمزد بازیگران پروژه‌هایش از جمله ترانه علیدوستی خواهد بود یا خیر!
این ابهام هرچند در کوران فضای انتشار بیانیه بازیگران و فعالان زن علیه خشونت و آزار و اذیت، کمی به حاشیه رفت اما شواهد نشان می‌دهد، شرایط و حاشیه‌های فعلی ناشی از حکم دادگاه علیه محمد امامی می‌تواند برای برخی از دست‌اندرکاران فیلم «برادران لیلا» (از جمله ترانه علیدوستی بازیگر نقش شهرزاد در سریال محمد امامی) سوءتفاهم‌هایی را به وجود آورد.
نکته قابل تامل دیگری که حاشیه‌ای دوگانه برای فیلم سعید روستایی در کن امسال ممکن است ایجاد شود، تاثیر روانی انتخاب ترانه علیدوستی در جمع پنج‌ نفره هیات پیگیری بیانیه زنان بازیگر و فعال در سینمای ایران است؛، هرچند ممکن است این شیوه بتواند تبلیغات مناسبی را برای «برادران لیلا» در نزد داوران جشنواره کن امسال -که اصغر فرهادی هم یکی از آنهاست- فراهم کند اما به هر حال باید اذعان کرد که نه این فیلم با مولفه‌ فیلم‌های جشنواره‌پسند همسوست و نه سعید روستایی می‌تواند در لوکیشن فیلمسازانی چون محمد رسول‌اف بایستد.
با وجود اینکه خبر اکران «برادران لیلا» در فرانسه را منتشر کردیم، اما به نظر می‌رسد حتی این خبر هم نمی‌تواند کمک چندانی به کم‌تر شدن حاشیه‌های فیلم کند.
کارت قرمز محمد خزاعی به فیلم‌های بدون پروانه ساخت حاضر در جشنواره‌های جهانی – از جمله «برادران لیلا»-، با اینکه شاید نتواند مانع اکران «برادران لیلا» و موفقیت‌ احتمالی‌اش -با وجود حضور ترانه علیدوستی در جمع بازیگران- در فستیوال کن شود، اما به نظر می‌آید مسیر فیلمسازی سعید روستایی در آینده دیگر مانند سابق نخواهد بود.
اگر فیلم روستایی با بهره‌برداری تبلیغی از موضوع «بیانیه زنان سینماگر» و حضور فعال ترانه علیدوستی در تازه نگه داشتن التهاب وضعیت دوگانه، بتواند دست کم جایزه بازیگری را برای ترانه علیدوستی به همراه آورد، پیش‌بینی آینده و شدت دشواری مسیر فیلم ساختن برای کارگردان و تهیه‌کننده «برادران لیلا» چندان سخت نیست.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *