کارگردان نمایش «فیش آباد»:

12:39

اشکان درویشی کارگردان نمایش «فیش آباد» با اشاره به مضمون انتقادی این اثر نمایشی عنوان کرد تلاش می‌کند چه به‌عنوان مجری تلویزیون و چه به‌عنوان کارگردان حرف مردم و دغدغه‌هایشان را مطرح کند.
اشکان درویشی کارگردان نمایش «فیش آباد» که این روزها در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است با اشاره به استقبال رضایت بخش مخاطبان از نمایش درباره این اثر نمایشی به خبرنگار مهر گفت: این نمایش هرشب به بچه‌های کار تقدیم می‌شود و بخشی از درآمد هر شب از اجرا نیز به یکی از بچه‌هایی که مهمان نمایش ما بوده، اهدا می‌شود که همین کار در میزان استقبال مخاطبان نیز تاثیر داشته و باعث دیده شدن بیشتر نمایش شده است. تعدادی از این بچه‌ها تحت پوشش موسسه خیریه بچه‌های بهشتی هستند که مجری طرح این نمایش نیز هست و برخی دیگر از بچه‌ها را هم از سر چهارراه پیدا و برای دیدن نمایش دعوت می‌کنیم. البته افراد گروه قبل از دعوت از این بچه‌ها تحقیقاتی درباره شرایط زندگی آنها می‌کنند و با خانواده‌هایشان تماس می‌گیرند و یا آدرس محل سکونتشان را پیدا می‌کنند تا مطمئن شوند کودکی را که واقعاً نیازمند است و به عنوان کودک کار فعالیت دائمی دارد، انتخاب کرده‌اند.
درویشی درباره انتخاب نمایشنامه «فیش آباد» برای اجرا بیان کرد: چند سال قبل من این نمایش را که خود سیروس همتی نویسنده متن در تماشاخانه سرو به صحنه برده بود، دیدم و همان زمان با او صحبت کردم که این نمایشنامه را کار کنم تا بالاخره امسال این امکان فراهم شد. «فیش آباد» متن انتقادی و به‌روزی است و معضلی را مطرح می‌کند که همچنان می‌تواند محل بحث باشد. این نمایش درباره حقوق نجومی مدیرعاملی است که به اشتباه به حساب یک راننده کامیون ریخته می‌شود که از قضا از رانندگان دوران دفاع مقدس است. وی وقتی متوجه موضوع می‌شود تصمیم می‌گیرد پول را برنگرداند و در یک ژست رابین هودی پول را بین خیریه‌ها تقسیم می‌کند.
من مجری تلویزیون هستم و رسالت رسانه‌ای ام ایجاب می‌کند که همیشه حرف مردم را بزنم و تلاشم نیز این است که همیشه انتقادات اقتصادی را در تلویزیون مطرح کنم که حرف مردم باشد اما به این فکر کردم که در تئاتر فضا برای بیان چنین معضلاتی بازتر است و راحت تر می‌توانم حرفم را بزنم اما برایم جای تعجب است که چرا در این چند شبی که از اجرای نمایش می‌گذرد یک مسئول نیامده، جلو من را بگیرد و بگوید مساله فیش‌های نجومی حل شده است و تو چرا این معضل را در نمایش‌ت مطرح می‌کنی. حتی اگر یک نفر هم این حرف را به من بزند من قول می‌دهم بقیه اجراهایم را به همان یک مسئولی که به دیدن نمایش نشسته تقدیم کنم و از ادامه اجرا انصراف دهم.
اتفاقاً از آقای جلال رشیدی کوچی نماینده مجلس دعوت کردم که به تماشای نمایش ما بنشیند و تا موضوع نمایش را برایشان گفتم، گفتند که با افتخار به دیدن نمایش می‌آیند. ایشان جزو نمایندگانی است که دغدغه مردم را دارد و حرف آنها را می‌زند از این رو زیاد مورد حمایت نیست.
این مجری تلویزیون با اشاره به رویکرد که به متن داشته است، یادآور شد: همیشه در فیلم‌ها و تئاترهایی که کارگردانی می‌کنم تلاش می‌کنم ابتدا با فضاسازی طنز مخاطب را به کار جذب کنم تا ۱۰ درصد پایانی کار بتوانم آنچه را که لازم است به تماشاگرم انتقال دهم که در نمایش «فیش آباد» هم همین رویه را در پیش گرفتم.
وی بااشاره واکنش‌های منفی که درباره حضورش در تئاتر مطرح شده است، بیان کرد: چند روز قبل بهاره رهنما به دیدن نمایش ما نشست و بعد از اجرا به من گفت من از همکاران تئاتری ام شنیده بودم که چون تو کارگردان نمایش هستی پس حتماً کار ضعیفی است اما ترجیح دادم خودم به تماشای نمایش بنشینم و دیدم که نمایش جذابی از کار درآمده است. در واقع واکنش‌های منفی نسبت به اجراهای امثال من که از نظرشان تئاتری نیستم، از طرف خود همکاران ما مطرح می‌شود نه مخاطبانمان که اتفاقاً آنها از اجرای تئاترها حمایت می‌کنند. همچنین معتقدم اعتراض به کار نکردن بچه‌های تئاتر نیز به نوعی ادا محسوب می‌شود. چرا وقتی همه در حال فعالیت هستند، بچه‌های تئاتری باید کارشان را تعطیل کنند و در خانه بنشینند، که بگویند ما داریم اعتراض می‌کنیم.
درویشی در پایان درباره دیگر فعالیت‌هایش بیان کرد: فیلم سینمایی «کن – پامنار» قرار است از ۲۴ اسفند ماه در گروه سینمایی «هنر و تجربه» اکران شود که این فیلم نیز موضوعی در ارتباط با کودکان کار دارد و در آن تعدادی کودک کار ایرانی تلاش می‌کنند از کودک همسری یک دختر افغان که همکارشان است، جلوگیری کنند. در حال حاضر نیز به عنوان مجری برنامه‌های «مثبت سلامت» در شبکه سلامت و «اتم» در شبکه یک مشغول فعالیت هستم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *