11:36

«کلاس اولدنبرگ» که برای خلق مجسمه‌های غول‌پیکر به شهرت رسیده است در سن ۹۳ سالگی درگذشت.
به گزارش ایسنا و به نقل از گاردین، «کلاس اولدنبرگ» هنرمند پاپ آرت متولد سوئد که مجسمه‌های عظیم‌الجثه‌ای با موضوع اشیاء عادی خلق می‌کرد در سن ۹۳ سالگی درگذشت.
طبق اعلام دختر «اولدنبرگ»، این هنرمند روز دوشنبه در «منهتن»‌ درگذشته است. سلامت او از یک ماه پیش به دنبال شکستگی استخوان لگن در وضعیت مناسبی قرار نداشت.
این هنرمند تجسمی آمریکایی ـ سوئدی اشیا و سوژه‌های روزمره همچون همبرگر، اره یا گیلاسی که روی قاشق قرار گرفته است را در قالب مجسمه‌های عظیم‌الجثه خلق می‌کرد و آن‌ها را در فضاهای عمومی به نمایش می‌گذاشت. از جمله آثار مشهور او به یک مجسمه عظیم گیره لباس که در سال ۱۹۷۶ در نزدیکی تالار شهر «فیلدلفیا»‌ نصب شد و یک مجسمه ۳۰ متری چوب بیسبال می‌توان اشاره کرد.
«اولدنبرگ» در سال ۱۹۲۹ در استکهلم متولد شد. او که فرزند یک دیپلمات بود، بیشتر دوران کودکی‌اش را در شیکاگو گذراند و در نهایت به شهروند ایالات متحده تبدیل شد. او در دوران جوانی در دانشگاه «ییل» و موسسه هنر شیکاگو تحصیل کرد.
تمرکز اولدنبرگ در میانه دهه ۱۹۶۰ میلادی، روی پرفورمنس‌هایی بود که فرم دیگری از هنرهای نمایشی بودند و در خیابان‌ها و محله‌های فقیرنشین شهر نیویورک اجرا می‌شدند. طبیعتا تفاوت میان هنری که عرضه می‌کرد با آنچه آن زمان به عنوان هنر در میان جامعه پذیرفته شده بود، باعث شد که خیلی زود مورد توجه قرار بگیرد. هرچند تب تند هنرهای مردمی در سال‌های بعد خوابید، اما اولدنبرگ در مسیری که در آن گام نهاده بود ثابت قدم ماند و به خلق آثار هنری در سبک پاپ‌آرت ادامه داد.
«اولدنبرگ» بسیاری از آثار جدیدترش را با همکاری همسرش «ون بروگن»، یک هنرمند، تاریخ‌دان و منتقد هنری متولد هلند خلق کرد. یکی دیگر از آثار مشترک او و همسرش که بسیار نیز مشهور است، «پل قاشق و گیلاس» است. از میان دیگر آثار مشترک این زوج هنرمند می‌توان به «بطری یادداشت‌ها»، «گیره لباس»، «پاک کن ماشین تایپ» و «چتر کروزوئه» اشاره کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *