21:37

حسن ناهید _ نوازنده پیشکسوت نی _ در سن ۷۹ سالگی درگذشت.
به گزارش ایسنا به نقل از خانه موسیقی، حسن ناهید، موسیقیدان و نوازنده پیشکسوت نی، شب گذشته (۲۷ بهمن) در منزل دارفانی را وداع گفت.
ناهید متولد ۱۳۲۲ بود و از ۱۰ سالگی موسیقی کار کرد. او از ۱۸ سالگی نزد حسین تهرانی آموزش دید و از شاگردان زنده‌یاد حسن کسایی ـ نوازنده مطرح نی ـ بود. این نوازنده سابقه همکاری با ارکسترهای ایرانی و خارجی را در کارنامه کاری خود داشت.
حسن ناهید ـ نوازنده برجسته ساز نی که امروز خبر درگذشتش اعلام شد ـ ۱۷ سال قبل در جریان اختتامیه جشنواره موسیقی فجر، خاطره ای را از دیدار با حسن کسائی ـ موسیقیدان و از استادان برجسته نوازندگی نِی و سه‌تار ـ تعریف کرد.
حسن ناهید در این خاطره که در جریان بیست و یکمین جشنواره موسیقی فجر روایت می کند، می گوید، برای نخستین بار زمانی که کودک بوده است، شنیدن نوای نی استاد کسائی او را به این ساز علاقمند کرد و همین امر، شروع ماجرایی 65 ساله برای یادگیری و نواختن این ساز را برایش رقم زد.
ناهید ۱۷ سال قبل زمانی که در اختتامیه جشنواره موسیقی فجر همدان روی صحنه رفت، خاطره ای را از دیدار و آشنایی با حسن کسائی تعریف کرد که شنیدن آن در روزی که فضای موسیقی کشور همزمان با برپایی جشنواره فجر عزادار از دست دادن این هنرمند است، خالی از لطف نیست.
حسن ناهید در این خاطره درباره ورودش به عرصه نوازندگی نی چنین گفته بود: آشنایی من با موسیقی به ۶۵ سال قبل برمی گردد. در آن زمان ما رادیو هم نداشتیم که من تصادفا با شنیدن صدای سحرآمیز نی تنها استاد نی ایران استاد حسن کسائی شیفته این ساز شدم و از همان زمان مشکلات من شروع شد. در آن زمان تنها نوازنده نی در ایران استاد کسائی بودند و حتی همین ساز ساده نی، جز در اصفهان در هیچ شهر دیگر ایران یافت نمی شد. من به هرحال با هزار سختی ساز را پیدا کردم و بی بهره هم از استاد بودم؛ چون ایشان در اصفهان بودند و من در شیراز و ۱۰ ـ ۱۵ کیلومتر فاصله بود و منِ بچه ۱۰ ساله نمی توانستم از این استان به استان دیگر سفر کنم. البته نامه ای به ایشان نوشتم و راهنمایی خواستم و ایشان در نهایت لطف و محبت جواب من را دادند. یک سال بعد من را به اصفهان دعوت کردند و دو تا نی به من دادند و بعدتر فهمیدم که خودم باید کار کنم.
ناهید در ادامه این خاطره از حسین دهلوی ـ رییس ارکستر صبا ـ به عنوان استاد خود یاد کرد.
حسن ناهید ـ نوازنده پیشکسوت نی ـ ۲۷ بهمن ماه در سن ۷۹ سالگی درگذشت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *