14:27

«میکیس تئودوراکیس» آهنگساز فیلم «زوربای یونانی» در ۹۶ سالگی درگذشت.

به گزارش ایرنا به نقل از گریک ریپورتر، میکیس تئودوراکیس(Mikis Theodorakis) بزرگترین آهنگساز یونانی در تاریخ که روح و گوش چندین نسل را با موسیقی خود نوازش داد، امروز (۱۱ شهریور ۱۴۰۰) در سن ۹۶ سالگی در آتن چشم از جهان فرو بست.

وی در تاریخ ۲۶ فوریه سال ۲۰۱۹ (۷ اسفند ۹۷) به دلیل مشکلات قلبی در یک کلینیک خصوصی واقع در شمال آتن بستری شد، ۸ مارس ۲۰۱۹ (۱۷ اسفند ۹۷) تحت عمل جراحی قرار گرفت و در قلبش باتری کار گذاشتند تا این که امروز سرانجام پس از نزدیک به دو سال بیماری درگذشت.

تئودوراکیس سازنده بهترین قطعه موسیقی یونانی بود که برای فیلم زوربای یونانی (۱۹۶۴) ساخته شد. نوای این آهنگ بی کلام با گذشت ۵۷ سال هنوز از سراسر جهان به گوش می‌رسد.

آهنگساز «زوربای یونانی» درگذشت

این آهنگساز سرشناس یونانی علاوه بر بیش از یک هزار اثری که از خود به یادگار گذاشت، یک انسان دوست بی مثال نیز بود. او در ابتدا از ایده‌های سوسیالیستی دفاع می‌کرد و رفته رفته سعی کرد همه مردم یونان را فارغ از دیدگاه های سیاسی که دارند با هم متحد کند. تئودوراکیس از این ایده آل گرایی رنج زیادی کشید؛ همه چیز از آنجا شروع شد که در جریان اشغال یونان به دست ایتالیا به اسارت گرفته شد. وی بعدها به خاطر عقایدی که داشت زندانی و تبعید هم شد. با این حال مثل دیگر هنرمندان بزرگ تجربیات تلخ و دردناکش را به آثار تاثیرگذار هنری تبدیل کرد تا جایی که تاریخ و تجربیات شخصی این آهنگساز به بخشی از تاریخ موسیقی ملت یونان بدل شد.

این آهنگساز مطرح که ساخت موسیقی فیلم حکومت نظامی (۱۹۷۲) را نیز در کارنامه خود دارد، همچنین در بین دانشجویان و اندیشمندان دوران انقلاب سال ۱۳۵۷ نیز از محبوبیت قابل توجهی برخوردار بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *