داریوش ارجمند:

17:46

بازیگر فیلم سینمایی «ناخدا خورشید» گفت: رمان برای حرفه من بسیار حیاتی است، همیشه به شاگردانم گفته‌ام که اگر می‌خواهید بازیگر خوبی شوید، رمان بخوانید؛ همچنان که موفق‌ترین آثار ادبی جهان، رمان‌های تاریخی هستند.
داریوش ارجمند در گفت وگو با ایرنا و با اشاره به اهمیت خوانش آثار ادبی و کاربرد آن در زندگی هنری، بیان کرد: همه ژانرهای کتاب را می خوانم اما چون تاریخ خوانده ام به متون تاریخی علاقه خاصی دارم، چرا که زندگی آدم ها در ظرف تاریخ است.
وی افزود: تاریخ و سینما پیوند عجیبی باهم دارند و به وسیله کتاب می توانید دوره ای را که در آن زیست نکرده اید را زیست کنید. وقتی کتاب ژرمینال (اثر امیل زولا) را می خوانید متوجه می شوید که در معادن و بدبختی های آن روزگار فرانسه مردم چطور زندگی می کردند؛ دانستن این ها مهم است.
بازیگر فیلم سینمایی شیخ مفید (فریبرز صالح ۱۳۷۴) بیان کرد: ضمن این که در دین ما هم این نگاه هست و قرآن می‌گوید سیر و سفر کنید، به زندگی گذشتگان نگاه کنید که چگونه زندگی می کرده اند؛ برای این که این اقبال را به شما می دهد که بفهید چگونه باید زندگی کنید و این تاریخ هست.
ارجمند با تاکید بر کاربرد خوانش رمان در زندگی هنری، یادآور شد: رمان برای حرفه من بسیار حیاتی است؛ به شاگردانم هم همیشه گفته ام که اگر می خواهید بازیگر خوبی شوید رمان بخوانید.
بازیگر فیلم سینمایی ناخدا خورشید (ناصر تقوایی ۱۳۶۵) ادامه داد: برای این که یک بازیگر بتواند در قالب نقش های دیگر برود باید زیاد بخواند؛ امروز جهان هفت میلیارد آدم دارد و شما باید بتوانید نقش هرکدام از این هفت میلیارد را بازی کنید و شناخت این آدم ها مستلزم همین رمان خواندن است.
وی افزود: زیبایی ها و لحظاتی از زندگی که یک رمان نویس تفسیر و توصیف و بیان می کند و با استناد به آنها حرفهایش را می زند نوعی از زیست در جهان دیگران است که اگرچه در دل به اندازه ای که تاریخ را بخوانید نمی نشیند اما اثر خودش را می‌گذارد.
بازیگر فیلم سینمایی قاعده بازی (احمدرضا معتمدی ۱۳۸۵) خاطرنشان کرد: موفق ترین آثار ادبی جهان، رمان های تاریخی مانند جنگ و صلح، برادران کارامازوف، زنگ ها برای که به صدا در می آیند، هستند.
برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای فیلم سگ کشی (بهرام بیضایی ۱۳۷۹) ادامه داد: وقتی پیرمرد و دریا (اثر ارنست همینگوی) را می خوانی، متوجه می شوی که در این اثر پیرمردی به قدمت تاریخ، دریایی به عظمت تاریخ و یک زندگی انسانی به عظمت انسان وجود دارد.
ارجمند یادآور شد: این تجربه چگونه به دست می آید؟ فقط با خواندن و کتاب چرا که در یک عمر کوتاه ۷۰ یا ۸۰ ساله به آن نمی رسید.
ارجمند در ادامه با اشاره به اهمیت سینما در افزایش دانش آدم‌ها و مخاطبان، خاطرنشان کرد: سینما هم این کار را می کند که در دو ساعت شما با چندین زندگی آشنا می‌شوید و یک برهه تاریخی را می بینید و متوجه چیزهایی خواهید شد؛ سینما هم به هرحال نوعی تاریخ نویسی می کند که هم می تواند مبتذل و هم اعلا باشد. اینها مهم هستند و به همین دلیل است که بسیاری از آدم ها به سراغ قهرمانان تاریخی می روند.
وی افزود: این رفتن به سراغ تاریخ، ظریف ترین، نحیف ترین، مشکل ترین و عجیب ترین مامن برای کار هنری است، چرا که آدم های بزرگ را می طلبد؛ تاریخ خود موضوع بزرگی است. این که بخوانی، حظ کنی و دوباره بازآفرینی اش کنی، بعد نشان دهی و قصدی از آن داشته باشی.
بازیگر مجموعه تلویزیونی روز بلوا (احمدرضا معتمدی ۱۳۹۸) گفت: بزرگترین کسی که این کار را انجام داده است، یعنی برای بازآفرینی معنا به سراغ تاریخ رفته، استاد الاساطیر همه مردم ایران و باهوشترین آدمی که تاریخ به خودش دیده، حکیم ابوالقاسم فردوسی است که باهوشتر از او در جهان متولد نشده است.
بازیگر سریال امام علی (ع) (داوود میرباقری۱۳۷۰) با تاکید بر اهمیت خواندن نهج‌البلاغه اظهار داشت: نهج البلاغه را بخوانید که اگر به آن دل بدهید، به اندازه دو مدرک دکتری دانشگاه، در آن کتاب چیز برای یادگرفتن هست.
وی در انتها و در پاسخ به این پرسش که در مورد شورای سینما چه عقیده‌ای دارد، خاطرنشان کرد: با کارهای اداری هنر کاری ندارم و معتقدم کار اداری نباید وارد هنر شود و هنرمند باید مانند ماهی در دریا باشد، چون کار اداری جز ماده و تبصره و قانون و … چیز دیگری ندارد و همه اینها دست و پا گیر هستند؛ رابطه هنرمند با جهان مانند رابطه ماهی با آب است.
این بازیگر پیشکسوت تاکید کرد: هنرمند اگر آزاد نباشد، نمی تواند کار کند؛ او باید برای این آزادی تربیت شود نه با زور بلکه با اراده ای شخصی.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *