مهم‌ترین کارگردان موج نوی فرانسه در ۹۱سالگی درگذشت

13:20

بانی‌فیلم: برای بسیاری از علاقمندان به هنر سینما، موج نو فرانسه و فیلمسازانش از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند؛ فرانسوا تروفو، ژاک دمی، آلن رنه، انیس واردا، اریک رومر، کلود شابرول، ژاک ریوت و… مهم‌ترین‌شان ژان لوک گدار.
گدار بیشترین سهم را در نمایش تفاوت میان آثار سینمای موج نو فرانسه با دیگر ساخته‌های سینمایی داشت.
در میان فیلم‌های موج نو، فیلم «از نفس افتاده» گدار شاخص‌تر است و شناسنامه ماندگاری برای جنبش سینمایی موج نو به شما می‌رود.
دیگر فیلم‌های کارگردانان این سبک سینمایی یعنی «سرژ زیبا» ساخته کلود شابرول، «چهارصد ضربه» فرانسوا تروفو و «هیروشیما عشق من»آلن رنه هم از آثار شاخص موج نو هستند.
امروز ژان لوک گدار در ۹۱سالگی درگذشت.
مهر خبر مرگ گدار را به نقل از رویترز منتشر کرده است:
ژان لوک گدار چهره مطرح سینما و کارگردان موج نوی سینمای فرانسه در ۹۱ سالگی درگذشت.
روزنامه فرانسوی لیبراسیون به نقل از افراد نزدیک به ژان لوک گدار کارگردان فرانسوی-سوییسی خبر درگذشت این کارگردان را امروز سه‌شنبه در ۹۱ سالگی اعلام کرد.
گدار که از تحسین‌شده‌ترین کارگردان‌های جهان بود به خاطر آثار کلاسیکی چون «از نفس افتاده» و «تحقیر» شناخته می‌شود. آثار او در دهه ۱۹۶۰ مرزهای سینمایی را جابه‌جا کرد و الهام‌بخش کارگردان‌های نمادین بعدی شد.
گدار در اوایل کار به عنوان منتقد فیلم در نشریهٔ معتبر و تأثیرگذار کایه دو سینما می‌نوشت. در نقدهایش او جریان اصلی سینمای فرانسه را که بر راه و رسم‌ها و قراردادهای پذیرفته شدهٔ فیلمسازی بیش از نوآوری و تجربه تأکید می‌کرد مورد انتقاد قرار می‌داد. وی و منتقدان هم‌فکر او علاوه بر سینمای فرانسه، قراردادهای سنتی هالیوود را نیز به چالش کشیدند.
«خداحافظی با زبان» و «کتاب تصویر» جدیدترین فیلم‌های وی هستند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *