12:49

شکایت «اسکارلت جوهانسون» از دیزنی، اولین همکاری تام هنکس با کارگردان «گزارش فرانسوی» و اعتراض «آماندا ناکس» به تحریف داستان زندگیش در فیلم جدید مت دیمون، تیترهای خبرساز این روزهای هالیوود بودند.
به گزارش ایرنا، در چند روز گذشته تقریبا تیتر اول همه رسانه‌های سینمایی به چند خبر داغ اختصاص داشت: درگیری اسکارلت جوهانسون و دیزنی بر سر اکران بیوه سیاه، بازی تام هنکس در فیلم جدید وس اندرسون و اعتراض صریح آماندا ناکس به سودجویی مت دیمون و کارگردان فیلم آب راکد که بدون رضایت او و براساس زندگیش ساخته شده است. در ادامه به مشروح این اخبار می‌پردازیم:

شکایت اسکارلت جوهانسون از دیزنی

این روزها در دنیای واقعی شاهد یک نبرد جانانه از جنس مبارزات دنیای سینمایی مارول هستیم: اسکارلت جوهانسون در یک سوی رینگ و استودیو فیلمسازی دیزنی در سوی دیگر.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی گیزمودو، ماجرا از آن جا شروع شد که جوهانسون روز پنجشنبه (۷ مرداد) از شرکت دیزنی به اتهام نقض قرارداد شکایت کرد. وی در دفاع از دادخواست خود اعلام کرد براساس مفاد قراردادی که برای نقش‌آفرینی در فیلم بیوه سیاه بسته است، قرار بود این فیلم به صورت انحصاری فقط در سینماها اکران شود اما دیزنی این فیلم موردانتظار را به صورت اینترنتی هم پخش کرد و با این کار به او ضرر مالی زد. دیزنی فورا مقابله به مثل کرد و با انتشار یک بیانیه ضمن متهم کردن جوهانسون به نادیده گرفتن بحران جدی کرونا، مبلغ قرارداد چند میلیون دلاری او برای بازی در فیلم بیوه سیاه را فاش کرد.

در متن این بیانیه آمده است: دعوی حقوقی اسکارلت جوهانسون هیچ ارزشی ندارد. بی‌اعتنایی به پیامدهای هولناک تداوم شیوع ویروس کووید-۱۹ در جهان، این شکایت نامه را بیش از پیش ناراحت‌کننده و غم‌انگیز می‌کند. دیزنی به قرارداد خانم جوهانسون تمام و کمال پایبند بوده و اکران بیوه سیاه در دیزنی پلاس باعث شد این خانم از دستمزد ۲۰ میلیون دلاری خود هم پول بیشتری به جیب بزند.
اما این پایان درگیری‌ها نبود؛ برایان لورد رئیس آژانس هنرمندان خلاق که نمایندگی جوهانسون را برعهده دارد، روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای به دیزنی پاتک زد و نوشت: می‌خواهم به بیانیه‌ای که والت دیزنی در پاسخ به شکایت روز گذشته اسکارلت جوهانسون از این شرکت منتشر کرد، بپردازم. آنها با وقاحت هر چه تمام و به اشتباه خانم جوهانسون را به بی‌اعتنایی نسبت به همه گیری کرونا در جهان متهم کردند تا او را شبیه به کسی نشان دهند که من می‌دانم نیست.
لورد افزود: اسکارلت در ۹ فیلم با دیزنی همکاری کرده است؛ فیلم‌هایی که میلیاردها دلار پول نصیب دیزنی و سهامدارانش کردند. این شرکت فیلمسازی در بیانیه مطبوعاتی خود دستمزد اسکارلت از فیلم بیوه سیاه را هم قید کرد تا از موفقیت وی به عنوان یک هنرمند و یک تاجر به عنوان سلاح استفاده کند گویی که مبلغ قرارداد چیزی است که این بازیگر باید از آن خجالت بکشد. اسکارلت به کاری که او و تمام بازیگران، نویسندگان، کارگردانان، تهیه‌کنندگان و دیگر عوامل دنیای سینمایی مارول برای بیش از یک دهه مشغول به انجامش بودند، افتخار می‌کند. این شکایتنامه هم بخاطر آن تنظیم شد که دیزنی تصمیم گرفت عامدانه و آگاهانه قرارداد اسکارلت را نقض کند. دست اندرکاران این شرکت به عمد جریان درآمد و سود فیلم سیاه را به دیزنی پلاس منتقل کردند و دیگر شرکای هنری و مالی خود را از این معادله جدید کنار گذاشتند. به همین روشنی و سادگی.
تا قبل از شیوع کرونا، فیلم‌های جدید معمولا اول در سینما اکران می‌شدند و علاقه‌مندان باید چند ماهی را صبر می‌کردند تا بتوانند آنها را از طریق سرویس‌های پخش اینترنتی در خانه تماشا کنند اما با شیوع کرونا سینماها برای مدتی طولانی تعطیل شدند و وقتی بار دیگر درهای خود را به روی مردم گشودند، نگرانی از ابتلا به ویروس باعث شد تنور سینماها گرم نشود و همین امر بسیاری از استودیوهای فیلمسازی بزرگ جهان را به اکران همزمان فیلم‌ها در سینماها و سرویس‌های پخش اینترنتی سوق داد.

اولین همکاری تام هنکس با کارگردان گزارش فرانسوی

به دنبال اخباری که از نقش‌آفرینی آدرین برودی، بیل موری و تیلدا سوئینتون در پروژه بعدی وس اندرسون فیلمساز معروف آمریکایی منتشر شد، هالیوود ریپورتر از پیوستن تام هنکس بازیگر فیلم‌های معروفی چون فارست گامپ، مسیر سبز و نجات سرباز رایان، به این فیلم پرستاره خبر داد.

این فیلم که هنوز عنوانی برایش انتخاب نشده است، به کارگردانی و نویسندگی وس اندرسون ساخته می‌شود و قرار است در اسپانیا فیلمبرداری شود. جزئیاتی از داستان فیلم جدید اندرسون منتشر نشده اما گفته می‌شود داستانی عاشقانه در دل اروپا را روایت خواهد کرد که هنکس تنها یک نقش کوتاه و فرعی در آن بازی می‌کند.

گزارش فرانسوی جدیدترین ساخته اندرسون است که اولین بار در جشنواره فیلم کن ۲۰۲۱ به نمایش درآمد و قرار است ۲۲ اکتبر امسال (۳۰ مهر ۱۴۰۰) اکران شود.

تام هنکس نیز آخرین بار در فیلم اخبار جهان به کارگردانی پل گرینگرس جلوی دوربین رفت. از پروژه‌های آتی این بازیگر مطرح هالیوودی می‌توان به بازی در اقتباس لایواکشن رابرت زمکیس از پینوکیوی دیزنی و درام علمی- تخیلی سهره (Finch) اشاره کرد که در اپل تی وی پلاس اکران خواهد شد.

تحریف داستان آماندا ناکس در فیلم آب راکد

فیلم آب راکد (Stillwater) با بازی مت دیمون اولین بار در جشنواره فیلم کن ۲۰۲۱ به نمایش درآمد و با استقبال بی نظیر تماشاچیان روبه‌رو شد. دیمون ۵۰ ساله در این فیلم نقش یک کارگر ساختمانی اهل اوکلاهمای آمریکا را بازی می‌کند که در تلاش است بی‌گناهی دخترش که به جرم قتل در فرانسه بازداشت شده را ثابت و او را از بند آزاد کند. با تمام شدن فیلم و پخش تیتراژ پایانی، تماشاچیان به مدت ۵ دقیقه ایستاده دیمون و دیگر عوامل فیلم را تشویق کردند و این ستاره هالیوودی که آشکارا از واکنش جمعیت غافلگیر شده و تحت تاثیر قرار گرفته بود شروع به اشک ریختن کرد.

تام مک کارتی بازیگر، کارگردان و فیلمنامه نویس معروف آمریکایی فیلم آب راکد را براساس یک داستان واقعی ساخت؛ داستان یک دختر آمریکایی که در سال ۲۰۰۷ به مدت چهار سال به ظن قتل هم اتاقیش در ایتالیا زندانی شد. این دختر کسی نیست جز آماندا ناکس که حالا زبان به اعتراض گشوده و با لحنی تند از این فیلم انتقاد کرده است.

ناکس پنجشنبه (۷ مرداد) در صفحه توییتر خود نوشت: آیا من صاحب نام و چهره‌ام هستم؟ زندگیم چطور؟ داستانم؟ چرا اسم من با اتفاقاتی گره خورده که دستی درشان نداشتم؟ هربار بازمی گردم و دوباره این سوالات را از خودم می‌پرسم چون دیگران بدون اجازه به سواستفاده و سودجویی از نام، چهره و داستان من ادامه می‌دهند. جدیدترین مورد آن هم فیلم آب راکد است.

ناکس در بخش دیگری از رشته توییت اعتراضی خود با اشاره به پیچش داستان در پایان فیلم نوشت: مک کارتی در این فیلم با تحریف بی‌گناهی من، این که به هیچ وجه در وقوع این قتل دست نداشتم و با حذف نقش مقامات در محکومیت اشتباهم، از من تصویر یک آدم گناهکار و غیرقابل اعتماد می‌سازد.

وی افزود: اجازه نمی‌دهند به دوران گمنامی پیش از آن حادثه برگردم. تنها گزینه‌ای که برایم وجود دارد این است که یک گوشه بنشینم و ببینم چطور دیگران به تحریف شخصیت من ادامه می‌دهند یا این که برای بازگرداندن آبرو و حیثیتم که به ناحق ریخته شد، بجنگم.

آب راکد ۳۰ ژوئیه (۸ مرداد ۱۴۰۰) در سینماهای آمریکا اکران شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *