17:57

«گونیلا بریستروم» خالق مجموعه کتاب‌های «الفی اتکینز» در ۷۹ سالگی درگذشت.
به گزارش ایرنا به نقل از رسانه‌های محلی سوئد، گونیلا بریستروم نویسنده و تصویرگر مطرح سوئدی که خلق کاراکتر محبوب الفی اتکینز را در کارنامه داشت، چهارشنبه گذشته (۳ شهریور) پس از تحمل یک دوره طولانی بیماری چشم از جهان فروبست.
بریستروم در سال ۱۹۴۲ در یوتبری، دومین شهر بزرگ سوئد، متولد شد و ۲۲ سال بعد به استکهلم نقل مکان کرد تا حرفه روزنامه‌نگاری را آغاز کند. وی در این دوره برای چند روزنامه محلی از جمله آفتونبلادت و داگنز نی‌هتر کار کرد، در سال ۱۹۷۱ به طور جدی به قلم زدن در حوزه ادبیات کودک روی آورد و یک سال بعد اولین کتاب از مجموعه کتاب پرطرفدار الفی اتکینز را منتشر کرد. تاکنون از این مجموعه داستانی که به ماجراهای یک پسر بچه به همین نام و پدر سربه‌هوا و حواس پرتش می‌پردازد، حدود پنج و نیم میلیون نسخه در سوئد و چهار میلیون نسخه در جهان چاپ و عرضه شده است.

این مجموعه کتاب پرطرفدار همچنین به ۳۰ زبان مختلف نیز ترجمه شده‌اند که فارسی یکی از آنهاست. ۲۶ جلد از کتابهای این مجموعه از جمله چه کسی الفی را نجات می‌دهد؟ بابایت چکار می‌کند الفی اتکینز و الفی اتکینز و دوست خیالیش به فارسی ترجمه و منتشر شده‌اند. همچنین از روی این کتابها یک مجموعه پویانمایی ۱۰ دقیقه‌ای در ۱۶ قسمت نیز پخش شد که از کارتون‌های پرطرفدار دهه ۶۰ تلویزیون بود.
بریستروم که علاوه بر نویسندگی به روانشناسی و مطالعه رفتار انسان علاقه داشت، در نوشتن داستان‌هایش از اتفاقات روزمره الهام می‌گرفت؛ تبحر بریستروم به عنوان یک نویسنده خلاق و ماهر یک بار در سال ۲۰۱۲ مدال طلای Illis quorum را از طرف دولت سوئد برای او به ارمغان آورد و یک بار در سال ۲۰۱۹ مدال سلطنتی ادبیات و هنر سوئد (Litteris et Artibus) را دریافت کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *