17:19

مرتضی ضرابی درباره دلیل استقبال مخاطبان از دو مجموعه «محله برو بیا» و «محله بهداشت» گفت: تا آن زمان کار کودک خیلی جدی گرفته نمی‌شد و کارهایی هم که تولید می‌شد، برای کودکان جذابیت فانتزی نداشت.
وقتی برنامه های تلویزیون کار کسبه را کساد می کرد/ روایت ضرابی از ساخت «محله بهداشت» و «محله برو بیا»
به گزارش فارس، مرتضی ضرابی بازیگر و چهره‌پرداز سینما و تلویزیون مهمان بخش نوستالژی «سریالیست» شامگاه 15 مهر 1400 با اجرای پدرام کریمی بود. بخشی که به سریال «محله برو بیا» به کارگردانی دارویش مودبیان اختصاص داشت. سریالی که در سال 1361 روی آنتن تلویزیون رفت و با استقبال مخاطبان و به ویژه کودکان و نوجوانان مواجه شد.
ضرابی درباره آغاز فعالیت هنری خود گفت: من کار خودم را با تئاتر شروع کردم و بعد به تلویزیون آمدم. اواخر دهه پنجاه در رادیو و تلویزیون یک بخش با عنوان کارگاه نمایش وجود داشت که من در آنجا فعالیت می‌کردم. بعد از انقلاب چون میزان تولیدات سازمان زیاد شد، بیش از بازیگر به عوامل فنی نیاز داشتند؛ من چون در گریم هم دوره‌های آموزشی را گذرانده بودم به این بخش آمدم.
وی اظهار کرد: بعد از اساتیدی همچون بیژن محتشم، عبدالله اسکندری، مرحوم ولدبیگی و جلال‌الدین معیریان، چهره‌پردازانی مثل من و آقای اردستانی نسل دوم گریمورهای تلویزیون بودیم. به این ترتیب از حدود سال 59 کارمند رشته گریم سازمان صداوسیما بودم و تا سال 1385که بازنشسته شدم، هم به عنوان گریمور و هم بازیگر فعالیت می‌کردم.
این هنرمند 65ساله در پاسخ به این پرسش که از بین بازیگری و چهره‌پردازی به کدام یک علاقه بیشتری دارد نیز گفت: فعالیت‌های هنری به علاقه دلی افراد مرتبط است و من هر دو را دوست داشتم.
ضرابی درباره حضور در سریال «مثل‌آباد» در ابتدای دهه شصت توضیح داد: من در کنار چهره‌هایی همچون رضا ژیان، اکبر عبدی، حمید جبلی و فردوس کاویانی عزیز که برایش آرزوی سلامتی دارم و چند بازیگر دیگر پیش از آمدن به تلویزیون در تئاتر فعال بودیم. در واقع یک گروه بودیم و «مثل آباد» اولین همکاری تلویزیونی ما شد. این سریال که از اولین مجموعه های تلویزونی تولید سازمان پس از انقلاب محسوب می‌شد، بر مبنای ضرب‌المثل‌ها و ادبیات مردمی بود که زنده یاد رضا ژیان آن را کارگردانی کرد.
وی درباره دلیل ماندگاری این مجموعه تلویزیونی بعد از حدود چهار دهه نیز گفت: در آن سال‌ها سریال‌سازی هم برای مدیران تلویزیون و هم برای هنرمندان و کارگردان یک اثر، بسیار جدی بود. یعنی چون از اولین سریال‌های بعد از انقلاب بودند باید کاری ساخته می‌شد که با کیفیت باشد تا بتواند الگوی کارهای آینده محسوب شود. بنابراین هم از طرف مدیران حمایت می‌شد و هم عوامل و هنرمندان آن را جدی می‌گرفتند و با عشق کار می‌کردند.
ضرابی افزود: بسیاری از بازیگران و عوامل فنی سینما و تلویزیون بعد از حضور در این سریال بود که به شهرت رسیدند و به اصطلاح از دل این مجموعه چند چهره بیرون آمد. آقای عبدالله اسکندری که چهره‌پرداز این کار بودند بعد از پخش این مجموعه بیشتر شناخته شدند. اولین کار محمدرضا علیقلی به عنوان آهنگساز بود و صدابرداران درجه یکی مثل آقایان میرشکاری و اصغر شاهوری، پرویز آبنار و بهروز معاونیان در این سریال و سریال های مشابه آن دوران فعالیت داشتند.
وی عنوان کرد: قرار بود «مثل آباد» برای پنجاه قسمت تولید و پخش شود که متأسفانه بعد از پخش 10، 12 قسمت سنگ‌اندازی‌های مرسوم شروع شد و کار متوقف ماند و بعد از آن هم به فراموشی سپرده شد. در سال‌های بعد چند اثر دیگر هم شبیه به «مثل آباد» ساخته شدند که موفق نبودند؛ انگار هر کسی فکر می‌کرد که با یک دکور ساده تاریخی می‌شود چنین سریالی بسازد در صورتی که این کار برای ما جدی بود و متن و کارگردانی درستی داشت.
این بازیگر پیشکسوت اظهار کرد: بعد از «مثل‌آباد» من در مجموعه «به سوی سیمرغ» هم بازی کردم که در هر قسمت به یکی از بزرگان ادب و فرهنگ ایران می پرداخت. در چند تله‌تئاتر هم از داستان‌های مولانا حضور داشتم. در «محله برو بیا» من از عوامل گریم بودم که یک روز آقای بیرنگ نویسنده سریال به من گفت که من یک نقش را برای تو نوشته‌ام.
خیلی ها فقط مرا به عنوان بازیگر می شناسند اما به اندازه موهای سرم در کارها گریمور بوده ام
وی افزود: من به تعداد موهای سرم در تلویزیون به عنوان گریمور فعالیت داشته‌ام. چند سال پیش کتابی درباره تولیدات سازمان صداوسیما منتشر شد که هر سه یا چهار صفحه اسم من در بین عوامل یک اثر بود. اما خیلی از مخاطبان این موضوع را نمی دانند و من را فقط با بازیگری می شناسند چون بازیگری ویترین یک اثر نمایشی است و همه آن را می بیینند. حتی زمانی در همان دهه شصت می‌گفتند که اسم عوامل فنی درتیتراژ هم نیاید چون این‌ها مشهور می‌شوند، به کارهای سینمایی می‌روند و بعد پول زیادی می‌خواهند و دیگر برای دستمزدهای تلویزیونی کار نمی‌کنند!
ضرابی درباره دلیل استقبال مخاطبان از دو مجموعه «محله برو بیا» و «محله بهداشت» نیز گفت: تا آن زمان کار کودک خیل جدی گرفته نمی‌شد و کارهایی هم که تولید می‌شد، برای کودکان جذابیت فانتزی نداشت. تا این که آقای نیکخواه آزاد و زنده‌یاد خانم فرشته طائرپور به تلویزیون آمدند. آنها گفتند که ما متن خوب، تولید خوب عوامل و بازیگران درجه یک و بودجه خوب می‌خواهیم. چون تولید سریال برای کودکان موضوع مهمی است. این اتفاق در سینمای دهه شصت هم افتاد و مدیرانی روی کار آمدند که به کوکان اهمیت می‌دادند، اما متأسفانه در سال‌های بعد سینما اسیر تجاری‌سازی شد.
این بازیگر سینما و تلویزیون عنوان کرد: در «محله بهداشت» هم که به فاصله حدود دو سال بعد از «محله برو بیا» روی آنتن رفت، بازیگران جدیدی مثل فاطمه نقوی، فاطمه معتمدآریا، حسین پناهی و رضا رویگری اضافه شدند ضمن این که شاهد حضور تعدادی عروسک هم بودیم و مورد استقبال مواجه شد.
وی افزود: خاطرم هست در آن سال‌ها من صبح‌های جمعه برای ورزش و پیاده‌روی به درکه می‌رفتم. یکی از کسبه آنجا به من گفت از وقتی این دو سریال روی آنتن می‌رود، دیگر صبح‌های جمعه به شلوغی قبل نیست و کار و بار ما کساد شده است!
«سریالیست» به تهیه‌کنندگی محمد باریکانی و مجتبی فرجی و با اجرای پدرام کریمی کاری است از گروه تاریخ، فرهنگ و هنر شبکه یک که پنجشنبه هر هفته ساعت ۲۳:۱۵ روی آنتن شبکه یک سیما می‌رود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *